• miljarden

nattäta flaska som trygghet?

Vår kille, nu tio månader har fått flaska sedan han var mini. Sedan ett par månader tillbaka äter han enbart mat om dagarna. Han gillar det och äter bra, går upp i vikt osv så det finns egentligen ingen anledning för honom att äta på nätterna. Men han vill ändå ha flaska typ var tredje timme. Han äter ca 60 ml åt gången och somnar om efteråt men blir förbannad om han inte får sin flaska.
    Folk säger att vi borde vänja av honom vid det. Jag tänker att om han hade ammat hade folk tyckt att det var bra för honom att få amma, och att det hade med trygghet och närhet att göra snarare än med hunger. Är det samma sak med flaska, att det tillfredsställer hans behov av trygghet och närhet? För isåfall får han ju fortsätta äta om nätterna tills han tröttnar. Är det bara en dålig vana kanske jag föredrar att slippa mata honom flera gånger per natt.

• Svar på tråden nattäta flaska som trygghet?
  • piapiapia

Vi har en 9 månaders som helst vill amma på natten om hon vaknar. Dock så har jag slutat med det. Jag bara slutade och får ta att hon är vaken ett tag och tjurar. Hon somnar ju till slut ändå.Tror att det är bra att man inte associerar mat och sömn. Vi ger heller inte flaska eller amning innan hon ska lägga sig på kvällen...

(Hon brukar inte vakna på natten. Bara händer ibland. Nu har hon haft en period av att vakna pga, förkylning och tandont.)

Svar på tråden nattäta flaska som trygghet?