• Cia o krabaten

Hjälp mig skydda min SGI vid studier

Hej

Jag ska börja studera nu och har en fastställd SGI sedan tidigare.
    Jag vet att SGI blir vilande under studierna och vill inte missa detta med någon enstaka liten dags glapp här och var.

Jag är tjänstledig från jobbet from 29/8 då terminen börjar, men fl veckan före.
    Nu börjar förberedande kurs och upprop redan den veckan, räknas det som att jag studerar redan nu då eller måste jag ta FP med LN de dagarna nästa vecka iaf?

Likaså höstlov samt jullov, hur är det med det? Visst räknas de in i terminen och ger inget glapp i min sysselsättning?

Kan jag under loven ta ut FP (Och givetvis ha barnen hemma) för att få in mera pengar?
    Jag ska ta Csn lån, men inte fullt ut utan ca 75%.

MVH Cia 

• Svar på tråden Hjälp mig skydda min SGI vid studier
  • Försäkringskassan

Hej
    För att svara på din första fråga måste vi veta vad du gör innan du är föräldraledig och börjar studera.
    Svaret på fråga 2 och 3 är att du kan ansöka om föräldrapenning den tid du är med barnet. Du behöver inte ta föräldrapenning på lovet för att skydda din SGI.

Hälsningar
    Britta,handläggare

• Cia o krabaten

Tack för svar.
    Jag är fast anställd men har tagit tjl för studier. Detta blev dock med en överlappning av 2v föräldraledig för inskolning på förskoleklass.
    Det har nu gått 1v an den och jag har begärt FP för den veckan.
    Sen börjar jag skoolan 1v tidigare än planerat då de kör repetitionskurs mm nästa vecka redan.
    Kan jag räkna det som studier eller ska jag gardera med FP också?

Får man ta ut FP samtidigt med csn alltså, förutsatt att man vårdar barnet. 

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du har arbetat heltid i 6 månader utan avbrott innan du blev tjänstledig för att börja studera så har du ett 3 månaders sgi skydd från det att du gick hem från ditt arbete. I dessa fall måste du inte täcka upp med föräldrapenning för att skydda din sgi fram tills skolan börjar.
    Om du varit delvis arbetslös eller haft annat uppehåll under de närmsta 6 månaderna innan tjänstledigheten så måste du fortsätta skydda din sgi alla dagarna fram tills det datumet du är beviljad csn bidrag. Då får du som du skriver ta ut hela lägstanivå dagar (om ditt barn går upp till 7 timmar/dag på förskola).

Vad gäller föräldrapenning när du studerar så får man ta ut föräldrapenning om du vårdar barnet. Detta sker oftast vid distansstudier. Studerar du på heltid med lektioner anses du inte vårda barnet i den omfattning som krävs för föräldrapenning.

Hälsningar
    Isa, handläggare

• Anonym (Cia)

Hej igen

Jag har kommit på en ny fråga ang detta med att skydda SGI'n.

Jag läser nu andra terminen på universitetsutbildningen som är på 3år.
    Jag jobbar även extra vid sidan av, 1-2dagar/mån i snitt om det spelar ngn roll.
    Måste jag ta fullt studielån för att skydda min SGI? Räcker det kanske med bidragsdelen.
    Jag skulle gärna klara mig utan att ta fullt lån nämligen.

/Cia

Svar på tråden Hjälp mig skydda min SGI vid studier