riktiga psykbryt, hur hantera dessa? (ålder: 2 år 8 mån)
Vi har probllem hemma för tillfället med hur vi ska hantera vår dotters raseriutbrott. Jag är i sjunde månaden med lillesyskon men dessa arga utbrott har hon haft redan innan graviditet men visst är det säkerligen en bidragande orsak.
Ett utbrott kan ske när som under dagen morgon som kväll, oprovocerat eller att hon själv provocerar fram genom att exempelvis tjata om att jag (mamma) ska lyfta upp henne för att hon inte kan gå. Hon ligger kvar och försöker få mig att lyfta henne vilket jag upplyser henne om att hon kan resa sig själv. Hon avancerar och ev slår i/biter i nån kroppsdal sen kommer gråtet och sen är det igång. Jag ger henne uppmärksamhet i form av att jag upplyser henne om hur jag vill att hon beter sig eller försöker avleda men denna dam är envis och testar mig till max. Vill inte att hon ska känna sig avvisad utan respekterad genom att visa att jag "ser" henne men detta kanske förvirrar situationen??
Dessa utbrott fortsätter med att hon skriker i högan sky och vi föräldrar bär henne in till hennes rum där hon fortsätter skrika och lever rövare. skriker bl.a. "jag vill gå dit.." "dumma dig" "mamma" och biter efter våra händer när vi föser tillbaka henne till rummet/sängen...efter ett tag följer ofta även "jag vill krama dig mamma" men fortfarande då hon är i eld och lågor, fradgar och är högröd och spänner hela kroppen, viftar, sparkar och slår.
Vi är hela tiden lugna och med jämna mellanrum förklarar vi vad vi vill ska ske ex "lugna dig så kan vi kramas" osv. Men inget sjunker in då hon är så arg. Vill heller inte lämna henne i hennes frustration utan vi sitter med helt nollställda och funderar kring hur vi ska bemöta detta. Har någon erfarenhet av liknande?? Vad ska vi göra i dessa lägen? Vi är enad front men pappa får sköta bärandet osv pga min graviditet men annars gör vi alla dessa saker gemensamt...
Puh! långt inlägg men hoppas på nya synviklar och ideer på hur vi ska mildra och hjälpa henne i hennes frustration..