• Sara 07

Mjölk-och äggallergi

Hej!

Vi har nyligen fått reda på att dottern (5,5 månader) är allergisk mot komjölksprotein och även ägg.
    Nu undrar jag om det finns fler med barn i ungefär samma ålder som också har den ena eller båda allergierna?

Vore intressant att utbyta erfarenheter, med tanke på att det är dags att introdcera mat. Eller kanske finns det redan en tråd som ni kan tipsa mig om?

/Sara

• Svar på tråden Mjölk-och äggallergi
  • jordgubbe0812

Jag har en äggallergisk tjej (och fisk, och lite annat) och jag tycker det fungerar ganska bra när man vant sig vid tanken. Det går att göra pannkakor och sockerkaka och grejer utan större problem (nu är det väl kanske inte det första som man introducerar..)

Största kruxet är egentligen när man beställer mat på resturang och de har dålig koll på intgredienser (speciellt utomlands)

Men mjölk kanske är lite klurigare. Men finns det inte mjölkfri mjölk?

• Sara 07
    jordgubbe0812 skrev 2011-08-17 13:31:25 följande:
    Jag har en äggallergisk tjej (och fisk, och lite annat) och jag tycker det fungerar ganska bra när man vant sig vid tanken. Det går att göra pannkakor och sockerkaka och grejer utan större problem (nu är det väl kanske inte det första som man introducerar..)

Största kruxet är egentligen när man beställer mat på resturang och de har dålig koll på intgredienser (speciellt utomlands)

Men mjölk kanske är lite klurigare. Men finns det inte mjölkfri mjölk?

Kan din dotter äta kyckling? Läste nånstans att en del skulle kunna reagera på det?
  • Egendomligt

Jag var i den situationen för ett halvår sedan :) Jag hade slutat med ägg och mjölk vid 4,5 månad,  när BVC föreslog att sluta med mjölk pga eksemen. Vi fick det bekräftat på allergitest vid 5,5 månad, eksemen blev inte bättre av att att utesluta mjölk och ägg, men han blev en mycket mindre kinkig bebis. Sonen har kraftig äggallergi och även mjölkallergi.

Vi började matintroduktionen vid 6 månader med potatis & bröstmjölk, sedare med rapsolja istället. Fortsatte med palsternacka, banan, päronpuré, och sedan runt 7 månader EnaGo Äpplegröt.

Vi har tagit det långsamt med matintroduktion, i och med att han är allergisk, så att man skulle kunna se om han reagerade på något. Eftersom han har eksem sa läkaren att han kan reagera på röda grönsaker också, så han har ännu inte fått smaka tomater etc. Han har ätit morot, men jag inbillar mig att han eventuellt fick mer eksem av det.

Han är drygt 11 månader nu, och äter gärna sådant han får plocka i sig själv: pasta, ärtor, majs, falukorv, ris (i klumpar), potatis. Tidigar i sommar vägrade han bli matad annat än med fruktpuré, och skulle bara äta själv. Då blev det lite dåligt med kalciumupptaget, men vi började introducera välling (EnaGo) efter det, men han äter max 1 dl per gång. Vi har också fått kalciumtabletter utskrivna, som vi kompletterar med lite beroende på hur mycket gröt och välling han har ätit.

• Egendomligt

Vår son äter kyckling (i små mängder, eftersom han inte äter så stora portioner). Efter vad jag har hört så kan de som reagerar på gulan, även reagera på kyckling. Men det vanligaste är att det är äggvitan man reagerar på och då växer allergin oftare bort också.

• jordgubbe0812

Ja, hon kan äta kyckling. Vet inte i vad i ägget hon reagerar på.

Vår tjej fick sina allergier när hon var 1,5 år unifär. Kom när inunförsvaret var nedsatt efter en maginfluensa. Det jobbiga var att alla allergier (ägg, fisk, ärtor) kom samtidigt så vi visste knappt vad vi vågade ge innan allt var under kontroll.  Hon reagerar även på vissa röda o-tillagade saker som tomat.

• t0va

här finns en tråd för oss som har allergiska barn www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
    Min son som blir ett idag är allergisk mot mjölkprotein och troligen vete och havre. Han äter "utan allt" just nu, så utan mjölk, vete, havre, råg, korn, ägg, soja och fisk förutom lax. Han blev dålig hela tiden så vi tog bort allt vi misstänkte och lägger till allt eftersom. När vi tog bort allt det så började han växa massor och blev en glad kille igen. Nu ska vi prova ägg och lite mer fisk för jag tror att han tål det men vi har avvaktat för att han ska få en bra period. 

• skånegås

Har en lite 4,5 mån allergisk mot mjölk och soja. Håller ibland till i mjölkallergitråden och annars lite här och var

• Juliasjomarken

Igår fick vi reda på att vår dotter har äggallergi, troligtvis också mjölkallergi men är inte säkert.
    Hade varit intressant om ni fick reda på hur  det är idag 6 år senare?

Svar på tråden Mjölk-och äggallergi