Jag var i den situationen för ett halvår sedan :) Jag hade slutat med ägg och mjölk vid 4,5 månad, när BVC föreslog att sluta med mjölk pga eksemen. Vi fick det bekräftat på allergitest vid 5,5 månad, eksemen blev inte bättre av att att utesluta mjölk och ägg, men han blev en mycket mindre kinkig bebis. Sonen har kraftig äggallergi och även mjölkallergi.
Vi började matintroduktionen vid 6 månader med potatis & bröstmjölk, sedare med rapsolja istället. Fortsatte med palsternacka, banan, päronpuré, och sedan runt 7 månader EnaGo Äpplegröt.
Vi har tagit det långsamt med matintroduktion, i och med att han är allergisk, så att man skulle kunna se om han reagerade på något. Eftersom han har eksem sa läkaren att han kan reagera på röda grönsaker också, så han har ännu inte fått smaka tomater etc. Han har ätit morot, men jag inbillar mig att han eventuellt fick mer eksem av det.
Han är drygt 11 månader nu, och äter gärna sådant han får plocka i sig själv: pasta, ärtor, majs, falukorv, ris (i klumpar), potatis. Tidigar i sommar vägrade han bli matad annat än med fruktpuré, och skulle bara äta själv. Då blev det lite dåligt med kalciumupptaget, men vi började introducera välling (EnaGo) efter det, men han äter max 1 dl per gång. Vi har också fått kalciumtabletter utskrivna, som vi kompletterar med lite beroende på hur mycket gröt och välling han har ätit.