• Anonym

ont i magen av kräftor men inte alltid.. allergi?

Hej!

Har en fundering som du kanske kan hjälpa mig med, jag har sedan barnsben reagerat när jag ätit kräftor. Får jätteont i magen och måste då bara lägga mig. Vissa gånger kommer det onda ganska omgående medan andra gånger kan det dröja 2 timmar.

Jag får som en svidande smärta i magsäcken.

det som är konstigt är att jag inte alltid reagerar såhär. Ibland kan jag äta hur mycket kräftor som helst och må hur bra som helst. Inget ont alls.

Jag har inte reagerat på andra skaldjur mer än att jag blir väldigt illamående av räkor och det är då räkor man skalar själv, inte färdigskalade som man ofta får på smörgåsar. Dem kan jag äta utan problem.

Brukar hjälpa med samarin innan och efter jag ätit kräftor men tar inte bort allt det onda.

Tycker verkligen det är konstigt att jag reagerar ibland och ibland inte. Äter alltid svenska kräftor. Detta kan väl ändå inte vara en allergi? Eller vad tror du det kan bero på att jag ibland reagerar och ibland inte??

tacksam för svar!

• Svar på tråden ont i magen av kräftor men inte alltid.. allergi?
  • Allergiexperten

Hej! Magvärk kan betyda många saker. Att du fått kraftig värk när du ätit kräftor behöver inte betyda att du är allergisk. Kanske var det en viss sort du inte tålde? Mängden var för stor? Skalet du inte tål? Du tål ju att äta kräftor vissa gånger och andra gånger inte.
     Eftersom du också reagerar på räkor du skalar själv kan det vara skalet du är känslig för. Prova att äta skalade kräftor och inte så stora mängder.
    vänliga hälsningar Anitha

• Anonym
    Allergiexperten skrev 2011-08-20 16:48:39 följande:

Hej! Magvärk kan betyda många saker. Att du fått kraftig värk när du ätit kräftor behöver inte betyda att du är allergisk. Kanske var det en viss sort du inte tålde? Mängden var för stor? Skalet du inte tål? Du tål ju att äta kräftor vissa gånger och andra gånger inte.
     Eftersom du också reagerar på räkor du skalar själv kan det vara skalet du är känslig för. Prova att äta skalade kräftor och inte så stora mängder.
    vänliga hälsningar Anitha

Tack för svar! Kan mycket riktigt vara så att skalet är boven för färdigskalade kräftstjärtar kan jag äta utan problem. Ska tänka på det i framtiden.

Tack Tack!
Svar på tråden ont i magen av kräftor men inte alltid.. allergi?