• rajsiin333

Medgivandeutredning - frågor

Idag har jag ringt kommunen för att starta upp en medgivandeutredningen. Tyvärr var inte hon som har hand om det där idag så jag ringer igen imorrn.
    Däremot har vi nu betalt in avgiften till en adoptionsförmedling Glad

Hur långt tid tog er medgivandeutredning och vad ingick i denna?

• Svar på tråden Medgivandeutredning - frågor
  • koalabjörn
    rajsiin333 skrev 2011-08-16 21:50:43 följande:
    Idag har jag ringt kommunen för att starta upp en medgivandeutredningen. Tyvärr var inte hon som har hand om det där idag så jag ringer igen imorrn.

Har  ni redan gått föräldrautbildningen? Glad

Vår socialtjänst påbörjade ingenting innan vår utbildning var färdig och vi skickat in utbildningsbevisen till soc.

1. Vi fick köa till föräldrautbildningen i ca 6 månader.

2. Själva utbildningen tog 2,5 månad (5 helger totalt)

3. Därefter ansökte vi om medgivandeutredning his socialtjänsten. Vi fick vänta 2 månader på att de började utreda. (Jag tror de MÅSTE börja utredningen inom 3 månader efter man ansökt)

4. Utredningen pågick i 4 månader.

Så man kan säga att från vi ställde oss i kö till föräldrautbildningen tills vi hade ett färdigt medgivande från tingsrätten så tog det ca ett år totalt. (Då hade vi även köat hos adoptionsorganisationer i 3 år innan dess också.)

För andra kanske det går fortare eller långsammare, det beror nog på var man bor och hur mycket socialtjänsten har att göra mm..

lycka till!  {#emotions_dlg.flower}
  • koalabjörn
    rajsiin333 skrev 2011-08-16 21:50:43 följande:

(i förra inlägget råkade jag skriva tingsrätten vilket är fel. Familjerätten ska det vara. Det är de som godkänner medgivandet för adoption.)

Medgivandeutredningen innehåller flera intervjuer, både enskilt med var & en samt med paret ihop. Hembesök och nätverksträff där de träffar er familj och era vänner. Psykologiska test av olika slag, tex anknytningsteori eller  Kälvestensmetoden mm. Man ska visa att man kan lösa konflikter och resonera på ett klokt och moget sätt. Och att man bearbetat färdigt livets sorger och trauman (såsom tex barnlösheten, missfallen, barndomens problem mm)

De kontrollerar också att man inte har anmärkningar i polisens belastningsregister, i socialregistret eller hos kronofogden. Man ska ha god hälsa och tex inte ha för högt BMI, utbrändhet eller depression. Man ska ha fast inkomst, pengar på banken och fast arbete.

Samt ha ett bra tryggt och stabilt boende, helst  i ett barnvänligt område. Man ska helst ha god utbildning, dvs minst gymnasiekompetens. Man ska ha sunda värderingar, ett bra socialt nätverk (dvs bra vänner & familj), visa att man är klok, vänlig, varm och kärleksfull, ansvarstagande samt ha ett stabilt och kärleksfullt förhållande i god balans. Är man ett par ska man vara gift (man får ej vara sambo). 

{#emotions_dlg.flower}
  • rajsiin333

Tack koalabjörn för ett jättebra svar!

Nej, vi har inte gått föräldrautbildningen men idag har jag kontaktat familjerätten som ska ta reda på när nästa utbildning börjar. Jag hoppas det är relativt snart men det kan ju vara kö, vem vet  Obestämd

Du skrev att ni stått i kö hos adoptionsorganisationer innan medgivandeutredningen om jag förstod det hela rätt?
    Har ni fått hem ett barn nu? Isåfall, hur har hela den processen varit? Från att ni bestämt er att adoptera fram tills ni kommit hem med barnet.

Svar på tråden Medgivandeutredning - frågor