rajsiin333 skrev 2011-08-16 21:50:43 följande:
Idag har jag ringt kommunen för att starta upp en medgivandeutredningen. Tyvärr var inte hon som har hand om det där idag så jag ringer igen imorrn.
Däremot har vi nu betalt in avgiften till en adoptionsförmedling
Hur långt tid tog er medgivandeutredning och vad ingick i denna?
(i förra inlägget råkade jag skriva tingsrätten vilket är fel. Familjerätten ska det vara. Det är de som godkänner medgivandet för adoption.)
Medgivandeutredningen innehåller flera intervjuer, både enskilt med var & en samt med paret ihop. Hembesök och nätverksträff där de träffar er familj och era vänner. Psykologiska test av olika slag, tex anknytningsteori eller Kälvestensmetoden mm. Man ska visa att man kan lösa konflikter och resonera på ett klokt och moget sätt. Och att man bearbetat färdigt livets sorger och trauman (såsom tex barnlösheten, missfallen, barndomens problem mm)
De kontrollerar också att man inte har anmärkningar i polisens belastningsregister, i socialregistret eller hos kronofogden. Man ska ha god hälsa och tex inte ha för högt BMI, utbrändhet eller depression. Man ska ha fast inkomst, pengar på banken och fast arbete.
Samt ha ett bra tryggt och stabilt boende, helst i ett barnvänligt område. Man ska helst ha god utbildning, dvs minst gymnasiekompetens. Man ska ha sunda värderingar, ett bra socialt nätverk (dvs bra vänner & familj), visa att man är klok, vänlig, varm och kärleksfull, ansvarstagande samt ha ett stabilt och kärleksfullt förhållande i god balans. Är man ett par ska man vara gift (man får ej vara sambo).