• Sveasson

Första skoldagen, hur gör man?

Min sexåring börjar skolan på måndag och jag tycker det känns jätteläskigt. Jag funderar på hur alla andra föräldrar vet hur de ska göra med allt, man får ju ingen information från skolan om hur det brukar vara den där första skoldagen. Vad händer första dagen i skolan? Brukar en förälder vara med barnet första dagen eller lämnar man bara vid dörren och hämtar när skolan slutar? Vågar alla barn detta, är ingen blyg eller orolig inför det nya? Jag har ju bara erfarenhet av att lämna honom på dagis.

• Svar på tråden Första skoldagen, hur gör man?
  • Jojjanna

Min son börjar visserligen i förskoleklass men han har fått både ett vykort från fröknarna samt ett informationsbrev från skolan om hur första dagen ser ut. De börjar 8:10 och då vill de att föräldrarna ska vara med för en stund och sedan lämna barnen i klassen.

Om ni inte fått brev hem så kanske ni kan hitta information om upprop osv på kommunens hemsida?

• Sveasson
    Jojjanna skrev 2011-08-16 20:30:28 följande:
    Min son börjar visserligen i förskoleklass men han har fått både ett vykort från fröknarna samt ett informationsbrev från skolan om hur första dagen ser ut. De börjar 8:10 och då vill de att föräldrarna ska vara med för en stund och sedan lämna barnen i klassen.

Om ni inte fått brev hem så kanske ni kan hitta information om upprop osv på kommunens hemsida?
    Det låter ju toppen. Jag tycker rent ut sagt att det är dåligt att inte alla barn som ska börja första klass får en liten lapp hem i brevlådan innan.
  • Thaleia

Förra året började sonen och imorgon börjar dottern. Men båda var/är det så att man börjar 8.20 och då brukar en förälder förlja med och stanna en stund men sen går man. Sen håller skoldagen på till 12 men efter det så är det fritids. Och dottern och sonen (som då börjar ettan) har sagt att jag absolut inte får hämta för tidigt!
    Barnen i sonens och dotterns klass har ju hunnit bekanta sig med personal, lokalerna och kompisarna genom besöken dom gjort under våren. Så när sonen började så var det nog inget barn som inte fixade att vara där själva under dagen. Får se hur det blir hos dottern imorgon men dom barn som föjer med dottern från hennes förskolegrupp är väldigt förväntasfulla och laddade inför morgondagen.

• Thaleia
    Sveasson skrev 2011-08-16 20:35:25 följande:
    Det låter ju toppen. Jag tycker rent ut sagt att det är dåligt att inte alla barn som ska börja första klass får en liten lapp hem i brevlådan innan.
    Aha, är det ettan han börjar? Trodde det var förskoleklassen.

Men isåfall är det väl inget speciellt, iallafall för sonen. Han börjar 8.20 och när skolan är slut är det fritids. Jag har inte tänkt att vara hos honom eftersom jag tänkte vara med dottern som börjar nollan. Sonen är ju bekant med personalen, lokalerna och kompisarna sen förra läsåret.
  • Sveasson
    Thaleia skrev 2011-08-16 20:42:09 följande:
    Aha, är det ettan han börjar? Trodde det var förskoleklassen.

Men isåfall är det väl inget speciellt, iallafall för sonen. Han börjar 8.20 och när skolan är slut är det fritids. Jag har inte tänkt att vara hos honom eftersom jag tänkte vara med dottern som börjar nollan. Sonen är ju bekant med personalen, lokalerna och kompisarna sen förra läsåret.
    Min son har inte gått förskoleklass, det är en ny skola, nya kompisar och fröken han inte sett alls så jo, det är speciellt. Och framförallt så känns det viktigt att man får information om vad som händer första dagen i skolan.
    Här börjar dom 08.50 och slutar 13.00. de är totalt 14 i klassen men de går om varandra så första två timmarna är de alltid bara 7 st och sen fullklass 14 st de sista två timmarna. Det är allt jag vet. 
  • Thaleia
    Sveasson skrev 2011-08-16 20:52:31 följande:
    Min son har inte gått förskoleklass, det är en ny skola, nya kompisar och fröken han inte sett alls så jo, det är speciellt. Och framförallt så känns det viktigt att man får information om vad som händer första dagen i skolan.
    Här börjar dom 08.50 och slutar 13.00. de är totalt 14 i klassen men de går om varandra så första två timmarna är de alltid bara 7 st och sen fullklass 14 st de sista två timmarna. Det är allt jag vet. 
    Synd att han inte var och hälsade på i våras eller så, men nu är det ju försent.
    Men antagligen är det ju så att dom inte har gått ut med någon speciell info eftersom det inte är ngt speciellt för dom barn som redan går där. Och kommer det in ett nytt barn, så tar man ju kanske lite för givet att det barnet kommer med sin förälder första dagen, får lite allmän info på stället och så tar man det därifrån. Din son kanske inte vill ha dig där efter en timme eller så vill han att du är där lite längre.
  • Sveasson
    Thaleia skrev 2011-08-16 20:58:19 följande:
    Synd att han inte var och hälsade på i våras eller så, men nu är det ju försent.
    Men antagligen är det ju så att dom inte har gått ut med någon speciell info eftersom det inte är ngt speciellt för dom barn som redan går där. Och kommer det in ett nytt barn, så tar man ju kanske lite för givet att det barnet kommer med sin förälder första dagen, får lite allmän info på stället och så tar man det därifrån. Din son kanske inte vill ha dig där efter en timme eller så vill han att du är där lite längre.
    I våras var det ännu inte bestämt att han skulle börja där. Och alla är ju inte helt säkra på hur det går till första dagen, många barn an tycka det är mysigt med lite förberedelse innan och det känns inte som att det är alltför jobbigt att knåpa ihop en kort infolapp och skicka ut.
  • mammaannika

Min son börjar skolan på torsdag. De går mellan 8 och 10. Vi föräldrar har fått brev hem om att vi är välkomna att vara med den första stunden och sedan vill läraren vara ensam i slutet. Efteråt är det fritids men det är samma fritids som i fjol så det i är ingen stor sak.

• Thaleia
    Sveasson skrev 2011-08-16 21:02:28 följande:
    I våras var det ännu inte bestämt att han skulle börja där. Och alla är ju inte helt säkra på hur det går till första dagen, många barn an tycka det är mysigt med lite förberedelse innan och det känns inte som att det är alltför jobbigt att knåpa ihop en kort infolapp och skicka ut.
    Hoppas det har gått bra idag!
    På skolan där mina barn går så är det ju så att när dom börjar ettan så har de samma klasskompisar, en del fröknar är samma och en del är nya. Barnen har förberetts lite under våren tex genom att veta var deras nya klassrum ska vara och genom att träffa sina nya fröknar. Så då blir det ju liksom inte ngt speciellt och det fanns liksom inget speciellt att knåpa ihop mer än när man började den dagen.
    Och så var det idag också när vi kom, barnen fortsatte typ där dom slutat innan sommarlovet!
    Så det jag menar är att det kan vara ngt jättespeciellt för en som en ny men inte för resten som redan känner till saker och ting.
  • MammaSusan81

På vår skola samlas alla ute på gården där de får träffa sina nya lärare etc. Det är en liten skola F-6 med omkring 100 st elever. Sedan antar jag att de går till sina respektive klassrum, första dagen är på måndag mellan 8-12:30

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
Svar på tråden Första skoldagen, hur gör man?