• Littorina

Tre barn 0-5 år i bilen. Hur sitter ni?

Barn nummer tre är på väg. Jag funderar på det här med att få plats i bilen. Vi har en Saab 9-5 kombi. När nummer tre föds är de andra barnen fem och tre och ett halvt år. Dvs ett babyskydd, en framlänges och en baklänges.

Hur sitter ni? Vem sitter vart? Vad är bäst? Vad är sämst?

Alla tips mottaget tacksamt!!!

• Svar på tråden Tre barn 0-5 år i bilen. Hur sitter ni?
  • norgesessan

Vi hade samma saab när trean kom.
    En bakåtvänd i framsätet (urkopplat airbag) och en bakåtvänd i mitten och babyskyddet på sidan. Sen när lillan fick bakåtvänd stol satt hon i framsätet och pojkarna bak (fortfarande bakåtvända). Sen köpte vi en bil med tre rader, där satt alla tre bakåtvända (en helt bak, två på mittraden) ett tag, tills ettan växte ur på längden (Britax two way), sen vändes han (bältesstol) och sitter på ena platsen på mittraden, lillan och mellan sitter bakåtvända på varsin rad.
    Har valt att inte koppla ut airbagen denna gång eftersom en vuxen inte sitter bra bak. Samt att jag som passagerare vill ha det skyddet som airbag, bältessträckare med mer ger..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • cicci85

Jag skulle prova att ha den bakåtvända bakom passagerarsätet, den framåtvända bakom förarsätet och ett babyskydd med bas i mitten. Då kan ju 5-åringen underhålla bebben, stoppa i nappen å sånt.
    Vet inte hur det är i din bil men i min v70 så sitter iaf inte bältesstolen bra i mitten, det blir dessutom ännu krångligare att spänna 5-åringen bälte om den skulle va i mitten...  

• norgesessan

I baksätet på saaben var det alltid en i mitten och en på sidan så en vuxen kunde sitta på andra sidan.
    Så det sämsta är en bakåtvänd på varje sida.

• norgesessan

Missade att du skrev vilka stolar ni har..

Hade också haft bältesstolen bak, i mitten kanske, sen andra bakåtvända brevid den.
    Om det är bakåtvända eller babyskyddet bak får du avgöra baserat på egna önskemål och vart stolarna passar bäst.

• fru Elle

Vi har också en SAAB 9-5, vi funderar på att sätta våra två barn i baksätet. En mitten bak och en stol på ena sidan, båda ska sitta bakåtvända. Vi har två Brio Zento, det verkar som det ska gå att montera den stolen mitten bak.

norgesessan: Vilka stolar hade ni bak i er SAAB 9-5?

Molly 2008 och Harry 2010
  • fru Elle

Norgesessan: Glöm min fråga såg att du hade skrivit vilken stol ni hade.

Molly 2008 och Harry 2010
  • norgesessan

Kan ju skriva exakt vilka.. I saaben satt lillan i en cosmic, mellan i en multitech, ettan som sagt i en two way.
    Nu sitter lillan i multitechen, mellan i two wayen och ettan i en besafe bältesstol (har egentligen en Britax kid+, mellan behöver bältesstol när vi kär jättelångt, men fixar inte sitta i den, så det är bakåtvänd som gäller för honom på hemmaplan). Så nu sitter ettan i mellans bältesstol. Dock inte i en saab längre.
    Har aldrig testat bältesstol i en saab.

• Kina79

När yngsta föddes var de andra 4 och 6. Då hade vi äldsta tjejen framåtvänd i bältesstol vänster bak, alltså bakom föraren. Sen satt mellantjejen bakåtvänd bakom passageraren. Lillans bas i mitten, enkelt att klicka i och ur. När hon sen blev tyngre flyttades hon fram till vardags (när jag lämnar och hämtar hela dagarna) och när vi var alla flyttades hon bak till de stora.

Nu är de 7½, 5½ och 1½ och sitter alla i baksätet. De två äldsta i bältesstolar på sidorna och lillan bakåtvänd i mitten.
    Nu när skolan och dagis börjar, byter vi platser, så att yngsta sitter bakom passageraren, det blir så jobbigt att lyfta i och ur i mitten (men det var smidigt nu på sommaren, alltid nån som kan roa henne )

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Finesse

Nu har jag bara två barn men det är väldigt trångt med bara två stolar i en Saab 9-5:a.. Nu har vi en britax two-way bakom passagerarsätet och en britax hi-way i mitten. Sen sitter en av oss på sidan bakom föraren och en kör. I framsätet fick vi inte plats med hi-wayen eftersom vi vill att dottern ska ha bra benutrymme så hon kan sitta så länge som möjligt bakåtvänd.

Skulle vi mot all förmodan skaffa en trea så blir det att byta bil. Babyskyddet går inte in i bilen. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Blondie 80

Vi har bakåtvänd bakom passagerarsätet, framåtvänd bakom förarsätet och babyskydd med bas i mitten.

Svar på tråden Tre barn 0-5 år i bilen. Hur sitter ni?