• Ruggugglan

Behöver lite råd ang. kanin samt utebur!

Vi har en hermelin som vi byggt bur till. Buren är byggd i två "partier". Den ena delen är ett isolerat hus, den andra delen har en nätlucka samt ett ventilationshål. Dvs. buren är byggd för att han ska kunna vara ute året om. Det blev en rejäl bur så yta har han gott om.

Men jag undrar lite vad vi ska använda som inredning på botten? Först spån och ett lager halm över? Läste någonstans att ströpellets var att föredra eftersom spån dammar? Men det kanske inte dammar så mkt om man har ett lager halm över? Spån suger ju upp rätt bra. Visserligen pinkar han bara i hörnen så ska testa att ha en "toalett".

Sen undrar jag om man kan undvika att vattnet fryser under vinterhalvåret? Vi byter ju varje dag men jag antar att vattnet kommer frysa ganska fort om det blir ner mot minusgraderna.

Vi har även tänkt att vi ska flytta in buren till vårt kallförråd när snön kommer. Skulle det gå bra? De som bodde här förr har isolerat förrådet lite lätt så att det håller sig något värmare än utomhus. Men det kanske inte behövs om kaninen fått sin vinterpäls? Buren har ett tak som ska hindra regn och snö från att komma in.

Mkt tankar. Men vill ge Figaro det så bra som möjligt i nya buren! Har bara haft innekaniner förut som fått vara ute och springa när det varit "varmt".

• Svar på tråden Behöver lite råd ang. kanin samt utebur!
  • IngvarIsbjorn

För att det inte ska bli kallt bör buren in stå direkt på marken. Lägg in massvis med halm! Då brukar de gräva och boa i ordning så att de får det varmt och skönt, men det krävs mycket halm. Spån under halmen, som du skriver, är också bra.

Det går att ha buren ute trots snön, det är ganska vanligt att ha buren mot en vägg, så skyddar det snö från att blåsa in från ett håll i alla fall och eftersom buren är upphöjd slipper de ju snön på marken också. Men har ni ett förråd så kan nog det funka också, bara det inte drar där inne, vilket brukar vara ganska vanligt, och kaniner är ju rätt känsliga med just drag.

Vattnet får man hålla på och byta ofta, en del virar in sina vattenflaskor i skumgummi (sådant som sittunderlag är gjorda av) och sådär, men jag tror inte att det gör någon enorm skillnad, men kanske hjälper det lite.

• Sarasvensson87

Jag håller med ovanstående som skrivit, att det vore bra om buren inte stod direkt på marken, då vi hade kaniner hade vi buren 1 meter ovanför marken.. Å i botten på buren hade vi frigolit, sedan spån och massvis av halm :) Fast inte säkert det funkar för alla kaniner, dom kanske börjar riva i frigoliten och äter det.. Men så hade vi och det funkade hur bra som helst. Eller om ni ska ha buren ståendes på marken, ställ den på frigolit. Borde ju också funka ?

Sedan det där med vattnet, ni kan ju fixa skummgummi och dra runt flaskan, så fryser den inte lika snabbt :) Så hade vi då vi spelade ishockey och vi spelade utomhus, då hade vi dragit skumgummi runt varenda flaska och det höll sig flytande betydligt längre än då vi inte hade det :) Så testa:) 

Efter 3 års försök, är vi äntligen gravida och har bf 20/9 :)
  • Ruggugglan

Buren är en meter ovanför marken. Vi byggde enligt en ritning som vi hittade på nätet Frigolit har vi i botten, men har lagt en platta av trä ovanför för att undvika att han biter i frigoliten.

Det drar inte i förrådet så det kan nog bli bättre där inne under snötiden.

Tack för tipsen om halm och vattenflaskan!

• BaraJag89

Jag har valt att ha torv istället för spån till mina kaniner. Det suger mycket bättre. Men spån är nog det bästa annars, och med halm ovan så behöver ni inte oroa er för damm.
    Kaniner har inga problem alls att hålla värmen ute bara de får ordentligt med halm. Isoleringen kan göra att den stänger inne fukt och kyla istället för värme, så ni får bara hålla koll så det funkar hos er.
    Vattnet har jag ingen lösning på, här hjälps vi alla åt hemma att byta varje timme de timmar vi är hemma och vakna. 
    Blir där inte mörkt och ensamt i kallförådet? Ute är där ju lite ljud och så. Blir det inte en hemsk vinter skulle jag ha kaninen ute i största mån och bara "ta in" om det blir riktigt hemskt väder.

• IngvarIsbjorn

Många använder skål istället för flaska under vintern, det går ju förstås bara om kaninen går med på att dricka ur skål, men det är vanligt att själva pluppen vid flaskans munstycke fryser fast ganska snabbt, och då kan de ju inte dricka även fast vattnet inuti flaskan fortfarande är flytande.

Men det är ju en smaksak, vissa kaniner vägar ju vattenskål Flört

• Dr Mupp

Inte flaska på vintern. tänk själv hur det känns att slicka på metall när det är minusgrader. Sen fryser vattnet i pipen långt innan vattnet i flaskan fryser. Plastskålar som man hänger på gallret är att föredra. Bara att slå loss isen. Fyll på med ljummet vatten. Sen får man helt enkelt byta vatten ofta. Har aldrig hört talas om en kanin som vägrar skål, men däremot en hel del som vägrar eller inte förstår hur flaska fungerar.

VI har spån just nu, men jag gillar det inte. Tycker det suger dåligt, dammar och luktar as trots att den görs rent minst två gånger i veckan.  (tur att buren står ute) Tänkte testa hampaströ som jag hört bra om.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Puma87

Gällande vattnet så omn man har det i en skål så är det inga problem, kaninerna gnager på isen och får på så sätt i sig vättskan. Det gjorde iaf min kanin som bodde ute.

Kitty 081003
  • IngvarIsbjorn
    Dr Mupp skrev 2011-08-20 22:49:28 följande:
    Inte flaska på vintern. tänk själv hur det känns att slicka på metall när det är minusgrader. Sen fryser vattnet i pipen långt innan vattnet i flaskan fryser. Plastskålar som man hänger på gallret är att föredra. Bara att slå loss isen. Fyll på med ljummet vatten. Sen får man helt enkelt byta vatten ofta. Har aldrig hört talas om en kanin som vägrar skål, men däremot en hel del som vägrar eller inte förstår hur flaska fungerar.

VI har spån just nu, men jag gillar det inte. Tycker det suger dåligt, dammar och luktar as trots att den görs rent minst två gånger i veckan.  (tur att buren står ute) Tänkte testa hampaströ som jag hört bra om.
    Vår kanin gör det Tungan ute 
  • Dr Mupp
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-08-23 12:06:58 följande:
    jag hade bara skål åt mina kaniner å de funkade toppen, och enkelt att byta.
    Vi har också bara skålar, kanonsmidigt.
  • MammaTillDomFinaste
    Dr Mupp skrev 2011-08-23 13:19:40 följande:
    Vi har också bara skålar, kanonsmidigt.
    perfekt på vintern speciellt, flaskorna fryser ju på någon minut typ. man får ha massor av flaskor för att byta hela tiden PLUS köpa nya då dom lätt fryser sönder. Med skål kan även den "ointresserade" byta vatten utan problem. (jag hade 2 äldre bröder som inte var så djurintresserade, men eftersom vi såg till att ha enkel utrustning så bytte dom också lätt när vi övriga inte var hemma)
  • Ruggugglan

Han är uppvuxen med flaska men hoppas att han tar skål. Nu när du sade det Tjabba eller nått så lät det ju idiotiskt med flaska. Metall och -20 grader är nog ingen höjdar kombination!

• Dr Mupp
    litenlitenliten skrev 2011-08-23 21:41:14 följande:
    Han är uppvuxen med flaska men hoppas att han tar skål. Nu när du sade det Tjabba eller nått så lät det ju idiotiskt med flaska. Metall och -20 grader är nog ingen höjdar kombination!
    Personligen tycker jag det är djurplågeri med vattenflaska i minusgrader.

Skål tror jag han kommer ta direkt. Mitt tips är jokerskålar eller akitaskålar. de kan du sätta fast i nätet/gallret vilket gör att kaninen inte kan kasta iväg dem och så sitter de lite högre upp vilket gör att det inte blir så skitigt.

jockerskål webshop.gnagarboden.se/jokerskal-p-111-c-182.aspx
    akitaskål webshop.gnagarboden.se/akitaskal-p-130-c-182.aspx

akitaskålens hållare går att vrida så att skålen sitter ännu bättre fast i nätet och är därmed ännu svårare för kaninnen att få loss. Ungefär såhär som på bilden nedan.
  • Ruggugglan
    Dr Mupp skrev 2011-08-24 00:55:30 följande:
    Personligen tycker jag det är djurplågeri med vattenflaska i minusgrader.

Skål tror jag han kommer ta direkt. Mitt tips är jokerskålar eller akitaskålar. de kan du sätta fast i nätet/gallret vilket gör att kaninen inte kan kasta iväg dem och så sitter de lite högre upp vilket gör att det inte blir så skitigt.

jockerskål webshop.gnagarboden.se/jokerskal-p-111-c-182....
    akitaskål webshop.gnagarboden.se/akitaskal-p-130-c-182....

akitaskålens hållare går att vrida så att skålen sitter ännu bättre fast i nätet och är därmed ännu svårare för kaninnen att få loss. Ungefär såhär som på bilden nedan.
    Tack för tipset!
Svar på tråden Behöver lite råd ang. kanin samt utebur!