Behöver lite råd ang. kanin samt utebur!
Vi har en hermelin som vi byggt bur till. Buren är byggd i två "partier". Den ena delen är ett isolerat hus, den andra delen har en nätlucka samt ett ventilationshål. Dvs. buren är byggd för att han ska kunna vara ute året om. Det blev en rejäl bur så yta har han gott om.
Men jag undrar lite vad vi ska använda som inredning på botten? Först spån och ett lager halm över? Läste någonstans att ströpellets var att föredra eftersom spån dammar? Men det kanske inte dammar så mkt om man har ett lager halm över? Spån suger ju upp rätt bra. Visserligen pinkar han bara i hörnen så ska testa att ha en "toalett".
Sen undrar jag om man kan undvika att vattnet fryser under vinterhalvåret? Vi byter ju varje dag men jag antar att vattnet kommer frysa ganska fort om det blir ner mot minusgraderna.
Vi har även tänkt att vi ska flytta in buren till vårt kallförråd när snön kommer. Skulle det gå bra? De som bodde här förr har isolerat förrådet lite lätt så att det håller sig något värmare än utomhus. Men det kanske inte behövs om kaninen fått sin vinterpäls? Buren har ett tak som ska hindra regn och snö från att komma in.
Mkt tankar. Men vill ge Figaro det så bra som möjligt i nya buren! Har bara haft innekaniner förut som fått vara ute och springa när det varit "varmt".