• saaanna

Hur får jag dottern att kissa på pottan/toan?

Hejsan!
    Min dotter är 2 år och 4 månader och jag skulle gärna vilja ha henne blöjfri innan hon (förhoppningsvis) blir storasyster om ett halvår. 
     Hon har aldrig kissat el bajsat i pottan men går utan blöja hemma och säger själv till när hon vill ha en blöja så uppenbarligen kan hon känna när hon behöver kissa el bajsa. Det funkar dock bara när hon är naken på underkroppen. Har hon kläder på sig kissar hon i dom.
    Ibland går hon med på att sitta på pottan och läsa en bok men för det mesta vägrar hon. Tvingar absolut inte utan frågar bara.
     Ger mycket beröm när hon bett om blöja och sen kissar i den. Men det blir ju lite slöseri med blöjor. 
    Potträningstips mottages tacksamt. Ska jag sluta sätta på blöjor när hon ber om det? 

• Svar på tråden Hur får jag dottern att kissa på pottan/toan?
  • pluppfamiljen

Jag satte min dotter på toastolen tidigt på morgonen när hon var sömnig och mosig och då kissade hon varje gång. 

Blivande 6 barns mamma
  • sarsparis

Vi har haft samma problem med sonen, vi konstaterade att han helt enkelt inte var redo. när han var runt 3 började han visa intresse för toaletten och nu när han är 3 ½ är han helt blöjfri, gick ganska snabbt att få honom blöjfri nu under sommaren. har inga råd att ge, men kanske kan ni försöka locka henne med något. typ att varje gång hon går på toa/pottan får hon en guldstjärna och när hon har ett visst antal får hon köpa en leksak.

• Rosa socka

Min son går ofta naken hemma och vi har pottan stående framme och han sätter sig alltid på den när han ska kissa eller bajsa, vi började med att bara ha den framme och frågade om han ville kissa osv. Han tog det i sin takt helt enkelt.
    Han kissar på sig om han har kläder på sig för då glömmer han att han inte har blöja på sig så nu ser vi till att han iaf har underbyxor på sig hemma så han kommer ihåg att säga till och gå på pottan även när något är på och har nu de senaste dagarna blivit bättre på det.

När hon ber om blöja så erbjud pottan, inte tjata utan fråga om hon vill testa kissa där istället.
    Ha den framme så hon kan testa sitta när hon själv vill osv. Låt henne ta det i sin egen takt och stressa inte.

❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • pp08

Saaana. Min tjej är 2år 2mån och gör samma som din tjej.

Hon har lärt sig att inte längre skvätta några droppar kiss hela tiden men kissar ordentligt med jämna mellanrum. Oftast känner hon det innan och springer fram o tillbaka till badrummet där hon sitter "1 sek" på pottan och säger KLAR. Springer tillbaka till lek, och har bråttom tillbaka för då kommer kisset.
    Ibland efter flera sådana vändningar utan kiss frågar hon efter blöja och då kommer kisset direkt i blöjan.

I helgen satt hon jättelänge på pottan, då trodde jag att det skulle komma något (hon fick mat, dryck, glass under tiden och satt framför tv på pottan). Men nej....visade sig att hon var bajsnödig och det vågade hon ju inte på pottan.

På förskolan får hon ha blöja, likaså på natten. Hemma får hon ha trosor. Har hon kissat ordentligt på natten i blöjan kan jag byta direkt till trosorna (första halvtimme på morgonen innan fsk) annars får hon ha blöja på sig tills hon har kissat (hon vill inte sitta på pottan på morgonen).

Det som hjälper henne och motiverar henne är att se andra barn i samma ålder, eller lite äldre, som går på pottan eller använder toaletten.

♀ 090619
Svar på tråden Hur får jag dottern att kissa på pottan/toan?