• Boudicea

Hittat skadad/chockad musunge, vad göra?!

Vi hittade en jätteliten mus på cykelvägen när vi prommenerade. Den verkade vara chockad eller något för den flyttade inte på sig utan satt bara där mitt på vägen. Den är väldigt liten men har päls och har öppnat ögonen men visar ingen direkt rädsla för människor. Det var inga problem att plocka upp den. (Kanske någon slängt ut tammöss, vad vet jag.) I alla fall, vi har stoppat den lilla musen i en skokartong med lite papper och en toarulle att gömma sig i men han verkar inte skygg utan sitter och äter smörgåsrån och musli fast hela familjen står och kikar ner i lådan.

Jag vet att man ska släppa ut dem igen efter 48 timmar men jag vet ju som sagt inte om det är en vild mus. I alla fall ville sonen ha lådan på sitt rum och jag undrar hur det är med sjukdomar. Han tar inte i musen eller något den rört vid, utan lådan står stängd på hans skrivbord, kan det vara farligt?

Om man skulle behålla den, då den verkar tam, hur farlig kan den vara i en bur? Om barnen inte rör den? Någon som har möss eller erfarenhet av dessa som kan svara på mina svamliga frågor? :)

• Svar på tråden Hittat skadad/chockad musunge, vad göra?!
  • Maximus01

Om ni ska behålla den ( om det är en tammus) så behöver ni röra den för att kunna hantera dem om inte annat . . Men har för mig att du kanske får kontakta kommunen eller något viltcenter om den är vild så får du höra där hur du ska göra vidare . . . .

• Boudicea

Ska givetvis kolla med dem om det blir aktuellt att behålla den! Tänkte mest höra om någon visste något om smittorisker och sjukdomar. Tack för ditt svar!

• Cattis01

Tänk på att den gnagger sig lätt ut om det är kartong!

Dom ska inte ha några sjukdomar! 

• Boudicea

Tack för tipset! Hade tyvärr inget annat för tillfället. Han är så otroligt liten så det blir nog svårt att ta sig igenom kartongen i natt. Det lutar åt att han får flytta ut i morgon om han verkar piggare. Tack för ditt svar!

• Cattis01

Rart av dig att plocka in en mus Glad 

Lycka till! 

• tackförfisken

Haha, vår katt kom in med en hel kull levande sorkungar förra vintern. Dom hade precis öppnat ögonen. Äldsta flickan födde upp dom,tog ett par veckor så var det vuxna sorkar av dom ! Det gick alldeles utmärkt :) Släppte ut dom i naturen och önskade dom lycka till! Googla och se vad ni plockat in , är det något vilt får ni nog släppa ut.

• tackförfisken

Ps ge den inte havregryn då dessa sväller i magen !

• Boudicea

Oj, ska genast kolla om det är några havregryn i skålen. Det såg dock ut som att den gillade torkad frukt och smörgåsrån mest. Musli och smörgåsrån är väl knappast näringsriktig och bra musmat, men man tager vad man haver :) Tack så mycket för svaret!

• tackförfisken

Är också nyfiken , hur gick det ?

• Boudicea

Den verkade piggare idag så vi tog med barnen och knatade ut i skogen tills vi hittade en underbar liten stubbe där solen föll in. Där lämnade vi den lilla musen och barnen försedde honom/henne med matsäck. Den stannade kvar en lång stund men sedan tittade den på oss och kilade iväg. Det kändes som den bästa lösningen. Sonen var jätteledsen när han skulle sova, han saknade sin allra bästa vän, Biff (japp, han döpte världens minsta mus till det:)) Men jag tror nog att musen mår bäst ute. Vi håller tummarna för att det går bra för den.

• Maximus01

Vad söt den är : ) . . Ni gjorde det rätta som både tog hand om den när ni hittade den och släppte ut den . . . .

• tjej87

Åh, vilken gullig liten historia :) Söt liten mus (och söta barn)!
    Jag tror ni gjorde helt rätt iaf, lät den få lite nya krafter och sen komma ut till där den hör hemma :)

• pratglada tjejen

Söt :). För att svara på en av frågorna tidigare, så ser det ut som en skogsmus iallafall (vild). Så verkar som ni gjorde helt rätt som tog hand om den och sen släppte ut den. :)

• Boudicea

Tack för era kommentarer! Ja musen vill nog helst vara ute i det fria. Vi ska gå till stubben med lite mat om någon dag så kanske lilleman blir lite gladare. Det är svårt att förklara för en femåring varför vilda djur inte trivs i bur.

• tackförfisken

Ja, visst var det en liten skogsmus ( katterna fångar sådana ibland ) vad gulligt ! Vilken fin familj ...:)

• bondmoran punkt nu

Åh, vilka fina bilder!!!

Det kanske inte vore en dum ide att skaffa möss?? Jag har 5 st och de är sååå mysiga och roliga att hålla på med!. Man kan göra små "hinderbanor" till dem och det tycker de är superkul.

• Twilight

Men gud, jag blir alldeles rörd av den här historien

Underbara kort också! 

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Skogsmus

Hej, idag hittade jag en liten chockad och lite blodig kanske  skadad skogsmusunge i skogen. Jag tog med den hem och la den i en hink med lite vatten och lite gräs, Sen efter 1 timme ungefär släppte jag ut den en bit i skogen under en sten. efter 2 timmar senare ungefär så gick jag tillbaks för att kolla om den sprungit iväg, den hade inte rört sig ur fläcken. Den har öppna ögon och den rör sig om man petar på den. Jag är rädd att den ska dö, ska jag bara låta den vara eller ska jag ha den i hinken?   vill jätte gärna ha ett svar :)

Svar på tråden Hittat skadad/chockad musunge, vad göra?!