Hittat skadad/chockad musunge, vad göra?!
Vi hittade en jätteliten mus på cykelvägen när vi prommenerade. Den verkade vara chockad eller något för den flyttade inte på sig utan satt bara där mitt på vägen. Den är väldigt liten men har päls och har öppnat ögonen men visar ingen direkt rädsla för människor. Det var inga problem att plocka upp den. (Kanske någon slängt ut tammöss, vad vet jag.) I alla fall, vi har stoppat den lilla musen i en skokartong med lite papper och en toarulle att gömma sig i men han verkar inte skygg utan sitter och äter smörgåsrån och musli fast hela familjen står och kikar ner i lådan.
Jag vet att man ska släppa ut dem igen efter 48 timmar men jag vet ju som sagt inte om det är en vild mus. I alla fall ville sonen ha lådan på sitt rum och jag undrar hur det är med sjukdomar. Han tar inte i musen eller något den rört vid, utan lådan står stängd på hans skrivbord, kan det vara farligt?
Om man skulle behålla den, då den verkar tam, hur farlig kan den vara i en bur? Om barnen inte rör den? Någon som har möss eller erfarenhet av dessa som kan svara på mina svamliga frågor? :)