• sillyname

enligt 1177

så får man inte ge messmör eller olja i ersättningen..
    vad fan ska jag göra då åt min 1 månaders dotter som både ammas o får ersättning när hon inte har bajsat på snart 4 dagar?
    massage o "tempen" hjälper inte.. inte minifom eller semper droppar heller...
    magknip har hon så de låter härliga till..

• Svar på tråden enligt 1177
  • epione

Hur mycket ersättning får hon då? Ett barn som huvudsakligen ammas kan det gå mer än 14 dagar emellan utan att det är någon fara.

Lactulos är väl en sak du kan ge.

• sillyname
    epione skrev 2011-08-12 17:16:01 följande:
    Hur mycket ersättning får hon då? Ett barn som huvudsakligen ammas kan det gå mer än 14 dagar emellan utan att det är någon fara.

Lactulos är väl en sak du kan ge.
    60 ml åt ggn... efter amning ..
  • 201201232

Ok, enligt min BVC-sköterska var båda metoderna ok runt den åldern.. Men fyra dagar är nog helt ok om hon inte verkar ha ont i magen. Min son bajsar väldigt sällan när han delammas. Nu har vi börjat med smakisar och då kommer det bajs.

• 201201232

Äh, bortse från mitt svar. Sömnbrist gjorde att jag totalmissade att hon har ont. Ring 1177 igen och fråga vad de förslår istället?

• Emmalinnéa

ett gammal huskur för förstoppning på småttingar är att ta lite olja (oliv ellr raps osv) Smörja runt och i öppningen av analen på bebisen, tydligen så ska det stimulera så det släpper lite sen gör det inte lika ont när bebis ska bajsa då det kan vara rätt hårt å spricka lite annars.

Sen kan man massera magen, eller trycka benen upp emot magen å cykla lite med benen på bebisen.

Vi gick alltid runt med våran son på underarmen med magen neråt så huvudet vilade mot armen också så att det trycke på magen, då lugnade han sig för det var tydligen skönt att göra så, också stimulerande typ som lätt magmassage.

• Cynara

man kan testa att byta ersättning vår dotter fick NAN 1 och blev förstoppad av den vi bytte då till NAN pro som innehåller en bakteriekultur som e bra för känsliga magar. Efter bara en dag vart hon mycket bättre.

Noomi 2011-06-21
  • Emmalinnéa
    Cynara skrev 2011-08-12 22:55:46 följande:
    man kan testa att byta ersättning vår dotter fick NAN 1 och blev förstoppad av den vi bytte då till NAN pro som innehåller en bakteriekultur som e bra för känsliga magar. Efter bara en dag vart hon mycket bättre.
    det gjorde vi typ vi hade semper först då hade han alltid ont i maggen å spydde hela tiden sen bytte vi till nan å då blev det mycket bättre
  • Cloud

Messmör innehåller ju mest laktos av alla mjölkprodukter så den kan ju inte vara bra av den anledningen.

Olja (omega 6) är väl inflammationsframkallande(om den inte vägs upp med lika mycket omega3) i för stora mängder och en tsk varje  flaska är ju mycket för så små.

Det är väldigt vanligt att bebisar under 3 månader har svårt för att få ut avföringen så jag tror det bästa är att massera igång tarmarna lite mjukt.  

• Helene70

Varken salthalten eller laktosmängden i messmör är något som skadar barnet. T.ex. så innehåller en rejäl klick messmör samma laktosmängd som 1 dl bröstmjölk (helt ofarligt) och samma salthalt som 1-2 dl bröstmjölk (också helt ofarligt).

Svar på tråden enligt 1177