• mullemeck

Börja med någon blandning av EC/Potträning på snart 14månaders?

Hej!

Ja, som rubriken lyder så undrar jag om det är möjligt att börja med någon form av blandning av EClight och potträning och hur den skulle se ut för en snart 14månaders kille?
    Jag var inne på att börja med EC för honom men mina ambitioner svek mig :(
    Som det ser ut nu så har han blöja när vi är ute och iväg samt när han sover och är utan blöja då vi är hemma i lägenheten. Vi tar av blöjan det första vi gör på morgonen. Han brukar när vi tar av honom blöjan på morgonen kissa efter några minuter på golvet. Han bajsar ståendes på golvet också.
    Ju mer vi har honom utan blöja desto mer märker vi att han ibland håller sig tills blöjan åker av och han kan "göra sitt" på golvet :)
    Ibland har jag satt honom på pottan men vi har bara lyckats få bajs 1 gång och kiss 1 gång däri. Han brukar som oftast bajsa på morgonen och jag har då ibland tagit honom till pottan när han har börjat krysta men då har han låst sig och det kommer inget i pottan. Jag tror att jag stressar honom när jag gör så. Gjorde det senast idag och det medförde att det fortfarande nu vid lunch inte har kommit nåt...
    Jag måste lära mig hans signaler tidigare men hur gör jag det? Är det överhuvudtaget möjligt när man har väntat så länge som vi gjort?
    Har ni tecken för toalett och om de är "nödiga"

Många frågor...Hoppas på svar!

• Svar på tråden Börja med någon blandning av EC/Potträning på snart 14månaders?
  • neecha

En undran bara, varför har alla så brottom med alltling vad det gälelr deras barn? Alla vill att deras barn ska börja gå tidigast, äta själv före alla andra och bli stor snabbt. Men ni kommer att sakna det som bara den när barnet väl är stor. Snabb utveckling är inte detsamma som bra utveckling i mitt huvud. :)

• ddalia
    neecha skrev 2011-08-12 14:27:24 följande:
    En undran bara, varför har alla så brottom med alltling vad det gälelr deras barn? Alla vill att deras barn ska börja gå tidigast, äta själv före alla andra och bli stor snabbt. Men ni kommer att sakna det som bara den när barnet väl är stor. Snabb utveckling är inte detsamma som bra utveckling i mitt huvud. :)
    Och varför skulle man vilja att ens barn ska bajsa på sig? Det är väl knappast skönt för de små att bli kladdiga i rumpan och sanerade efter varje gång? Mycket enklare att bara dra ner byxorna och torka av efter, snabbare också så slipper man jaga de med blöjan efter det. Det handlar inte om att blir av med blöjan snabbt, utan att ge ett alternativ till blöjan - ett mycket mer naturligt och självklart alternativ.

mammalund, är han intreserad av det ni gör? Testa toan kanske med en toaring och visa att ni går på toa där så kanske vill han härma?
  • Flit

Hej!
    Här är en till som försöker. Vår kille är snart 14 månader han med och vi kör blöjfritt hemma, men tar på den när han sover samt när vi åker bort. Han har inget emot att sitta på pottan och läsa böcker, men inget händer i pottan "frivilligt". De få gånger han kissat och bajsat i pottan är när vi märkt att han börjat "utanför" och vi snabbt lyft dit honom. Däremot är det svårt att få honom att bajsa klart i pottan efter lyftet. Oftast säger han till när han redan kissat och är blöt.

Tips!?

• Loreena

Bättre sent än aldrig! :)
    Sätt barnet på pottan direkt efter sömn och efter mat! :) Ni kan lägga en tvättlapp/bit frotté i blöjan så att barnet känner att det blir blött vid kiss, eller använda tygisar/trainingpants/underbyxor med en bit frotté i.Säg "kiss-kiss" när ni ser att barnet kissar på pottan. Ge gärna extra roliga leksaker att leka med på pottan.

• mullemeck

Tack för tips!

Än så länge är han inte så intresserad av pottan och verkar inte tycka att det är kul att sitta där, men skam den som ger sig. Skall fixa en "pottpåse" eller liknande med leksaker i en påse som man bara får ha på pottan.

Svar på tråden Börja med någon blandning av EC/Potträning på snart 14månaders?