• Tutilure

VARFÖR uppfostrar man inte sina ungar?

En liten unge kastar iväg min ena sons skor när han ska sätta på sig dem.
    Sedan kastar ungen äpplen på båda mina söner.
    Jag går dit och säger till ungen att man gör inte så, det är dumt och gör man dumma saker så säger man förlåt. Flickan vägrar och går iväg mot hemmet för att gå till sin mamma. På vägen ropar hon tillbaka att de får inte leka med henne och sedan spottar hon mot dem.

Vad GÖR folk med sina barn egentligen?
    Inte uppfostra dem iaf.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Svar på tråden VARFÖR uppfostrar man inte sina ungar?
  • ako75

Trist uppträdande, men man kanske inte automatiskt ska skylla på föräldrarna direkt heller. Ungar har ju faktiskt trotsperioder, och vem vet, hennes föräldrar kanske sliter som djur med hennes beteende?

Bra att du sade i från i alla fal, även om det inte hjälpte just då så är det nog bara att tjata och markera det som är fel o berömma rätt beteende som gäller.

• Lyktan

Det där lät mer som trots än ouppfostrat.
    Hon kanske ville få kontakt med dina otroligt vackra söner, men visste inte hur!

Återigen upprepar jag mitt mantra: ALLA ÄR OLIKA! man kan inte jämnföra sig själv med andra, man kan inte jämnföra sina ungar med andras! Alla har olika förutsättningar! PUNKT

• OliviaViktor
    Lyktan skrev 2011-08-12 14:43:08 följande:
    Hon kanske ville få kontakt med dina otroligt vackra söner, men visste inte hur!

Återigen upprepar jag mitt mantra: ALLA ÄR OLIKA! man kan inte jämnföra sig själv med andra, man kan inte jämnföra sina ungar med andras! Alla har olika förutsättningar! PUNKT
  • Litet My
    Lyktan skrev 2011-08-12 14:43:08 följande:

Instämmer.

Och hur skall barn gå att uppfostra och lära något om de aldrig får göra misstag som man kan prata om senare?

BTW börjar jag bli lite trött på allt gnäll om hur illa alla andra uppfostrar sina barn, eller kanske inte alls, precis som alla barn är olika är alla föräldrar olika, och ofta väljer man ju sina strider lite som förälder.
  • cruz

Jag tycker att  TS gjorde rätt som sa till flickan, men däremot tycker jag det känns enkelspårigt att genast dra slutsatsen att "ungen" måstte vara ouppfostrad. Jag är j-a trött på dessa föräldrar som tror att allt handlar om att barnen är ouppfostrade. Jag själv har uppfostrat mina barn till att man inte får slåss, spotta eller kasta saker på varandra. Ändå så händer det då och då att mina barn gör det. Enligt många skulle jag alltså ha misslyckats med att uppfostra mina barn då. Själv ser jag det som att mina barn fortfarande är omogna och behöver fortsatt fostran och vägledning. Barnuppfostran är en lång process. Ett förskolebarn som slänger saker och spottas behöver inte nödvändigtvis växa upp till en bortskämd, empatilös och egoistisk människa. Men endel barn behöver längre tid på sig att lära sig hur man beter sig på ett bra sätt mot andra. Vad vet du TS om den flickans uppfostran egentligen? Vad vet du om hur långt just denna flickan har kommit i sin utveckling när det gäller socialt samspel, emapti och konsekvenstänkande? Vissa barn behöver man bara säga till två gånger innan de lär sig att göra rätt, andra barn behöver 2000 gånger på sig att göra fel innan de lärt sig göra rätt.

Svar på tråden VARFÖR uppfostrar man inte sina ungar?