• Juliette F

Decapeptyl Depot, erfarenhet någon?

Ska injicera Decapeptyl Depot den 15 augusti för nedreglering inför ÄD -- kliniken i Brno har skickat medicinen via post idag. Undrar bara om någon här har erfarenhet av denna medicin? Finns tydligen inte i Sverige längre.. ska den injiceras i lårmuskeln Skrikandes eller i magen , spelar det någon roll?

Väntar på svar på mitt email till kliniken, men pga semestertider så kan det dröja någon dag eller två... Hittar ingen vettig info på nätet.

Biverkningar, någon? Ska endast ta en injektion av denna medicin.

• Svar på tråden Decapeptyl Depot, erfarenhet någon?
  • Älskarjordgubbar

Hej!

Gjorde ÄD 2008 och 2009 i Spanien.
    Inför första försöket tog jag en nedregleringsspruta som hette Decapeptyl 3,75.Kan det vara samma tro??

Det var pulver och injektionsvätska som skulle blandas och därefter injiceras intramuskulärt.

Fick problem med svenska sjukvården (distriktssköterskan) när jag bad om hjälp. Eftersom de ville ha läkarordination på att jag skulle ha denna spruta, SUCK, va trött man blev....

Så det kan bli problematiskt att få hjälp med den.

Och den försätter kroppen i ett klimakterietillstånd på kemisk väg, så jag fick ett flertal "klimakteriebesvär"

Lycka till!

Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket
  • Juliette F

Tack för svar! Ja, det är samma dos -- 3,75 mg. Intramuskulärt betyder tydligen att sprutan ska stickas i lårmuskeln.
    Subkutan injektion att den ska tas under huden, t ex i magen.

Jag har vid tidigare IVF alltid injicerat i magen..minns att barnmorskan på förra kliniken bestämt hävdade att det absolut inte spelade någon roll var man injicerar - för det stod intramuskulärt på bipacksedeln (har för mig det var Puregonet).

Låter lite läskigt att spruta i lårmuskeln, då får väl maken hjälpa till. Fast han är spruträdd Förvånad...

• skutten08

Juliette f: Jag fick också den medicinen från  Brno Jag bad min väninna som är sjukköterska;) tog den i magen
    Lite klimakterie besvär här också LYCK TTILL!!

• Juliette F

Toppen Skutten, då tar jag den i magen (är van sen innan pga IVF)! Fick inte tag på min kontaktperson när jag ringde kliniken idag. Men det är ett par dar kvar till den 15:e Glad.

Får jag fråga vilken klinik i Brno du har anlitat? Jag går på Unica. Tycker de har varit helt underbara, så här långt! Har varnat maken angående biverkningarna, att jag kanske kommer att bli en klimakterieDemon, och att han inte ska ta det personligt. Det går över.

Flört

• Juliette F
    Fick svart på vitt i dag - det är skinkan som gäller...Skrikandes Maken har lovat assistera, och sen ska han svimma säger han. Spruträdd av sig..Flört 

"Decapeptyl depot. needs to be applied to the muscle ( not to the fat), it is better to apply it to your back side
    ( into the gluteal muscle), you can do it by yourself, but it is harder then somebody do it for you."
  • Juliette F

Sådär, nu var den injektionen avklarad. Vilken JÄTTEnål! Fet och lång! Var orolig som bara den för att det skulle göra ONT, och maken höll på att svimma när jag öppnade nålpaketet.. 

Men konstigt nog - den kändes knappt!! Trots att jag körde nålen ända in i botten i skinkan. Maken administrerade själva dosen, och det gick hur bra som helst. Tror han växte en meter, han som är så "spruträdd". Flört

Ska bli intressant att se vad det blir för följdverkningar nu av denna nedreglering. {#emotions_dlg.djavulsk} Men framförallt hoppas jag att den funkar och gör sitt jobb!!

Spännande att ha kommit så här långt i ÄD-processen. Solig     

Svar på tråden Decapeptyl Depot, erfarenhet någon?