• Anonym (ts)

Hur går skatteverkets utredning kring var barnet ska skrivas till?

Om ena vårdnadshavaren inte skriver på flyttanmälan. Då gör ju skatteverket en utredning? Hur går denna till?

Vet att de skickar ut en förfrågan om var barnet bor mest. Skickas den till båda föräldrarna? Och om förälrarna skriver olika saker? Hur kontrolleras detta?

Svara gärna på det ni kan! Även om ni inte vet allt.. 

• Svar på tråden Hur går skatteverkets utredning kring var barnet ska skrivas till?
  • Anonym (ts)

inget??

• Anonym

Kanske inte riktigt svar på din fråga. Jag frågade en jurist om var barnet ska vara folkbokfört om barnet bor 50/50 hos båda föräldrar. Svaret var att föräldrarna får göra upp om detta och om det ej går så kanske man ska processa om ensam vårdnad....

• Anonym (same)

Hej!

Jag gick igenom denna process för bara nån månad sen.

Jag flyttade till en annan kommun efter att jag och pappan separerade, och i och med att jag hade hand om vårat barn mest (pappan har honom 4 dagar varannan vecka) så blev det för långt för mig att åka mellan min kommun och min förra kommun för att hämta och lämna på dagis. Så jag ansökte om flytt för barnet, och pappan var total imot detta!

Men det gick till såhär:

Jag skickade in en anmälan om flytt, Skatteverket skickade ut en lapp till pappan om att jag begärde flytt och ett papper han skulle skriva på. Han vägrade att skriva under. Skatteverket gjorde avslag på anmälan om flytt och började en utredning. Skickade papper till oss båda där vi skulle skriva hur mycket barnet var hos respektive förälder. Han vägrade även detta. Han fick 1 månad på sig. Sen fick jag hem papper från Skatteverket att barnet blir folkbokfört hos mig pga att hans dygnsvila är störst hos mig, och att barnet ska inte behöva åka 22 mil i veckan för att gå på dagis och dels för att pappan inte hade brytt sig. Men det var dygnsvilan som avgjorde själva grejen.

Så om du har barnet hos dig mest så SKA barnet vara folkbokfört hos dig! Om det är 50/50 så får skatteverket göra en utredning! 

Lycka Till!!                    

• Anonym

Bor barnen v v  så brukar skattemyndigheten skriva barnen på den adress dom är uppvuxna på, alltså om någon av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
    Har båda flyttat och v v gäller så kan man hävda kamratskap, fritidsaktiviteter, övriga anhöriga som skäl att ha barnet boende på ursprungsadress eller flyttas beroende på vad som gäller.
    Gäller inte v v boende så brukar barnen lätt kunna flyttas med boendeföräldern oavsett om uf motsätter sig detta, båda får alltså hem förfrågan.

• Anonym (ts)

Tack för era svar! Då vet jag. Antar att det blir en ganska lång process då jag har skickat in de papper jag har fått direkt men med det verkar inte som att andra vårdnadshavaren gör det. Varje papper har ju en svarstid på 4 veckor eller vad det är.. 

Just nu är det jag som har barnet mest, mycket mer än andra vårdnadshavaren. Men om den andra vårdnadshavaren säger "visst, så har det varit men jag skulle kunna ha barnet mycket mer. Minst 50%". Det är väl inget som de kan ta hänsyn till? De måste väl bara titta bakåt i tiden? 

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2011-08-12 11:32:44 följande:
    Tack för era svar! Då vet jag. Antar att det blir en ganska lång process då jag har skickat in de papper jag har fått direkt men med det verkar inte som att andra vårdnadshavaren gör det. Varje papper har ju en svarstid på 4 veckor eller vad det är.. 

Just nu är det jag som har barnet mest, mycket mer än andra vårdnadshavaren. Men om den andra vårdnadshavaren säger "visst, så har det varit men jag skulle kunna ha barnet mycket mer. Minst 50%". Det är väl inget som de kan ta hänsyn till? De måste väl bara titta bakåt i tiden? 
    Har ni umgängeschema eller annat papper som talar om hur mycket eller lite den andre föräldern har barnen så blir det inga problem förutsatt att du inte ska flytta över halva landet.
  • Miiima

Hur går skatteverket process om vart barnet ska bo om jag som mamma har flyttat till en annan kommun med mitt barn.. Jag har tidigare varit ensamstående med honom i två år och han har gått på förskolan här ..Kolla dem detta ?

Svar på tråden Hur går skatteverkets utredning kring var barnet ska skrivas till?