• Maritell

Hjälp med snabba råd ang bilbarnstol!

Hej!
    Kollade runt för att köpa en bilbarnsstol till min son som är 2.5 år. Vi har separerat och jag tycker det är bök att flytta på akta-stolen inför varje resa så tänkte köpa en egen till honom. Ska tillägga att jag har honom inte särskilt ofta tyvärr men säkerheten måste vara prio!
    Tittade runt och hittade den här stolen
    http://www.choppi.no/barneutstyr-1/barneseter/ferrari/barnesete-ferrari-beline-9-36-kg

Han väger över 9 kilo och jag har läst tester om den och tycker den verkar komfortabel, lite extra comfort och smidig! Dessutom är ett + att han skulle kunna ha den ända tills han ska ha en vanlig bilkudde. Lång användningstid!
    MEN, det jag funderar på är att den inte går att ha bakåtvänd! Trodde eller tänkte att 2.5 år var allt för liten att sitta framåt? Och finner inte hur jag än googlar om det är säkert att ha en så liten framåtvänd? Är stolen på ngt vis anpassad till att så små ska vara säkra framåtvända?

Tänker införskaffa en stol idag eller senast imorgon bitti så vore jättetacksam om någon kunde ge lite råd, tips osv.. eller någon kanske vet om det finns en liknande "praktisk" stol i Sverige?

• Svar på tråden Hjälp med snabba råd ang bilbarnstol!
  • norgesessan

Nej, köp ingen framåtvänd. Testa lite olika stolar. I längst användingstid ordning: Britax two way, Britax Multitech/ Britax Hiway.. Det finns Brio och maxicosi Mobi också, jag vet dock inte om dom.

Akta graco är liten i storleken och tar mycket plats.

Stolarna har väldigt lika monteringssätt, och man lär sig snabbt..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Har själv en 2.5 åring, det är flera år tills vi ska vända henne, hon ryms nog till hon fyller 6. Hon sitter i en multitech, sen har vi en two way som hon byter till när multitechen är urväxt. Vi anvönder inga vändbara framåtvänd, men köper bältesstolar.

• MammaTillGuldklimpar

Man rekommenderas att ha de bakåtvända så länge som möjligt, ca 4-5 år. Så jag skulle satsa på en man kan ha både framåt o bakåt eftersom du kan ha den i flera år.

• norgesessan

Som jag skrev innan, vändbara är inte speciellt bra framåtvänd, då är bältesstol ett bättre alternativ. (senare) Men dom längsta är vändbara.

• Maritell

Tack! kollade multitech 2, står att den kan användas upp till 8 år (men de viktberäkningar på en 8 åring kan ju diskuteras!) Det är ju super, då han borde kunna ha den tills han ska ha bälteskudde eller bältesstol!! Tomte  Vet du på ett ungefär vad en sån kan tänkas kosta på tex barnens hus eller vart man nu köper den bäst?
    Tycker eg inte att akta`n är så komplicerad att fästa det är mer det där att krypa och krångla 2 ggr om dagen för att åka bil i 20 min.. Har mycket hellre en egen och kan han ha den till han är 8 så är det ju en väldigt god investering

• Maritell

Såg en brio zento på tillbud (halva priset på svart klädsel) Nån som vet ngt om den? Tycker som sagt att akta cosmic comfort är lite klumpig... Och den där vridbara ratten på aktan för att ändra ställning när barnet sover har då aldrig funkat för oss i alla fall

• norgesessan

Som jag skrev innan, vänd inte den, den är jättetung. En bältesstol är dessutom "delat" i två (mellan sitsen och ryggen).

Av någon orsak är det 25 i viktgräns även framåtvänd, en bältesstol har 36 (som kan överskridas).

• norgesessan

Hade också en cosmic..värdelös...

• Cecci78
    Maritell skrev 2011-08-11 14:02:57 följande:
    Såg en brio zento på tillbud (halva priset på svart klädsel) Nån som vet ngt om den? Tycker som sagt att akta cosmic comfort är lite klumpig... Och den där vridbara ratten på aktan för att ändra ställning när barnet sover har då aldrig funkat för oss i alla fall
    zenton tar stor plats i bilen

Köp absolut inte den du länkade till, barn bör sitta bakåt tills de är 5 år helst. Jag hade köpt en Britax Two Way, den är lätt att flytta och montera, du kan ha den bakåt länge (min är snart 7 år o sitter bakåt i den, han är normallång eller lite över kurvan)

använd inte multi tech framåtvänt, den är jättetung och när man byter till bältesstol bör vikten vara lägre eftersom barnet kopmmer få all den vikten som trycker på bakifrån om man är med om en olycka
Svar på tråden Hjälp med snabba råd ang bilbarnstol!