• MrBlueSky

Lösa remmar i bilbarnstol - Akta Graco

Hur gör vi för att spänna remmarna på vår Akta Graco Logico S?

Tycker att bebben sitter väldigt osäkert som det är nu......

• Svar på tråden Lösa remmar i bilbarnstol - Akta Graco
  • MrBlueSky

Själva bältena alltså, som går över bebisens axlar.

• EnStoltMamma

Du drar i bandet som är vid fötterna på bebisen.. Fick ni inga instruktioner när ni köpte stolen? finns det ingen manual?

• Lindreas

Man spänner bältet genom att dra i den ensamma remmen vid barnets fötter. Ni får absolut inte åka bil med barnet annat än ordentligt fastspänt!

• MrBlueSky
    EnStoltMamma skrev 2011-08-11 16:36:48 följande:
    Du drar i bandet som är vid fötterna på bebisen.. Fick ni inga instruktioner när ni köpte stolen? finns det ingen manual?
    Ok, tack för tipset! Har inte kunnat hitta detta i manualen (om vi ens fick den - i sin helhet) och stolen var en present, vi var inte med när den köptes. Instruktionerna kom väl bort bland alla broschyrerna som farföräldrarna hade med sig från affären. Eller så har vi helt enkelt varit så dumma att vi, trots att flera personer letat efter just denna funktion, missat den.
    Lindreas skrev 2011-08-11 16:41:28 följande:
    Man spänner bältet genom att dra i den ensamma remmen vid barnets fötter. Ni får absolut inte åka bil med barnet annat än ordentligt fastspänt!
    No shit? Jag som tänkte att vi kunde låta bebben rulla fritt i bagageutrymmet emellanåt. Vad mer får vi absolut inte göra - låta bli att byta blöja på tre dagar? Snälla. Upplys mig.

Naturligtvis är vi neurotiskt måna om vårt barns välbefinnande. Vad jag antog, när jag inte kunde lista ut hur remmarna spänns åt, var att de skulle sitta löst för att inte klämma åt bebisen (eftersom vi inte hittade några instruktioner till hur de spänns fast hårdare) och antog att de därför måste ha någon annorlunda, läs: säkrare, konstruktion än vanliga bilbälten för vuxna. För vad fan vet jag? Jag är vare sig bilbarnstolsförsäljare eller ingenjör och detta är mitt första barn, så gimmie a break, predika för nån annan, right, hade jag inte velat vara idiotsäker på att vi inte äventyrar vår nyföddas säkerhet hade jag för fan inte frågat heller.
    agustina skrev 2011-08-11 16:51:32 följande:
    Här är länken till manualen för babyskyddet :)
    media.gracobaby.eu/manuals/Logico_S_Nordic.pd...
    Tackar! Skulle naturligtvis kollat upp detta själv... Jag bara antog att vi/de fick all relevant information vid köpet.
  • Lindreas
    MrBlueSky skrev 2011-08-11 23:22:21 följande:
    Ok, tack för tipset! Har inte kunnat hitta detta i manualen (om vi ens fick den - i sin helhet) och stolen var en present, vi var inte med när den köptes. Instruktionerna kom väl bort bland alla broschyrerna som farföräldrarna hade med sig från affären. Eller så har vi helt enkelt varit så dumma att vi, trots att flera personer letat efter just denna funktion, missat den.
    Lindreas skrev 2011-08-11 16:41:28 följande:
    No shit? Jag som tänkte att vi kunde låta bebben rulla fritt i bagageutrymmet emellanåt. Vad mer får vi absolut inte göra - låta bli att byta blöja på tre dagar? Snälla. Upplys mig.

Naturligtvis är vi neurotiskt måna om vårt barns välbefinnande. Vad jag antog, när jag inte kunde lista ut hur remmarna spänns åt, var att de skulle sitta löst för att inte klämma åt bebisen (eftersom vi inte hittade några instruktioner till hur de spänns fast hårdare) och antog att de därför måste ha någon annorlunda, läs: säkrare, konstruktion än vanliga bilbälten för vuxna. För vad fan vet jag? Jag är vare sig bilbarnstolsförsäljare eller ingenjör och detta är mitt första barn, så gimmie a break, predika för nån annan, right, hade jag inte velat vara idiotsäker på att vi inte äventyrar vår nyföddas säkerhet hade jag för fan inte frågat heller.Tackar! Skulle naturligtvis kollat upp detta själv... Jag bara antog att vi/de fick all relevant information vid köpet.
    Nej, det fattar jag med, att ni är jäkligt måna om ert barns säkerhet alltså. Det jag menade var att ni inte ska låta någon tuta i er att barnet kan sitta med bältet lite löst, att det skulle vara okej. Det florerar så mycket okunskap överallt om just barns säkerhet i bil, som att man alltid ska få in en hand mellan barnet och bältet, och det var faktiskt bara det jag menade, man åker ingenstans utan att barnet sitter fast rejält. Det var inte meningen att klampa på några tår. Förlåt.
  • MrBlueSky
    Lindreas skrev 2011-08-11 23:29:53 följande:
    Nej, det fattar jag med, att ni är jäkligt måna om ert barns säkerhet alltså. Det jag menade var att ni inte ska låta någon tuta i er att barnet kan sitta med bältet lite löst, att det skulle vara okej. Det florerar så mycket okunskap överallt om just barns säkerhet i bil, som att man alltid ska få in en hand mellan barnet och bältet, och det var faktiskt bara det jag menade, man åker ingenstans utan att barnet sitter fast rejält. Det var inte meningen att klampa på några tår. Förlåt.
    Jaha. Ingen fara. Då vet jag att vi inte ska lyssna på sådant. Glad Ursäkta tonen.
  • Lindreas
    MrBlueSky skrev 2011-08-12 00:02:34 följande:
    Jaha. Ingen fara. Då vet jag att vi inte ska lyssna på sådant. Glad Ursäkta tonen.
    Lugna bananer, det var inte meningen att låta mästrande på något sätt heller. Löste det sig med bältena?
  • MrBlueSky
    Lindreas skrev 2011-08-12 00:13:33 följande:
    Lugna bananer, det var inte meningen att låta mästrande på något sätt heller. Löste det sig med bältena?
    Jadå. Jag kunde bara inte lista ut hur man släpper på dem sen, men vi har bara använt stolen en gång sen senast jag skrev här, så det har inte blivit tillfälle att trixa och testa
  • ALO

Det brukar finnas som en knapp under eller över "tråden" som du drog i när du spände bältet. (oftast lite gömd under klädseln) tryck på den och dra i bältet samtidigt så ska dom "släppa".

Ella 2009-04-21 Melvin 2010-06-29
Svar på tråden Lösa remmar i bilbarnstol - Akta Graco