• gotaland

Blir barn mättare med NAN 2?

Har läst någonstans att en del barn blir mättare med NAN 2 istället för 1. Men är det inte enbart mer järn i 2:an som skiljer och det ska väl i så fall inte ha någon betydelse på mättnadskänslan, eller har jag fel?

Fråga 2 är om man ska blanda 1 och 2 under en tid eller bara byta rakt av?

Fråga 3 är om 2:an ger hårdare mage för bebisen, med tanke på järnet?

• Svar på tråden Blir barn mättare med NAN 2?
  • Lussekatten87

Nej,barnet blir inte mättare på NAN 2 som du skriver,det är inte mer kcal eller näring i den förutom lite mer järn då.
    Du kan byta rakt av från NAN 1,det är inget i NAN 2 som barnet behöver tid att vänja sig vid...

• pluppen200

enl info på 1177 så innehåller ersättningar som är från 4 månader och upp risstärkelse eller maltodextrin som ger ökad mättnadskänsla
    1:an ska vara så lika bröstmjölk som möjligt.
    Att man kanske inte upplever barnet mer mätt kan bero på utvecklingsfaser och behov av mer mat

• sarsparis

nej, min dotter blir inte mättare, det som skiljer de åt är järnmängden. du kan byta rätt av om du vill,det har alltid vi gjort.

• yes79
    pluppen200 skrev 2011-08-11 11:54:52 följande:
    enl info på 1177 så innehåller ersättningar som är från 4 månader och upp risstärkelse eller maltodextrin som ger ökad mättnadskänsla
    1:an ska vara så lika bröstmjölk som möjligt.
    Att man kanske inte upplever barnet mer mätt kan bero på utvecklingsfaser och behov av mer mat
    För Sempers ersättning gäller detta med risstärkelse, men har aldrig läst någonstans att det gäller ALLA märken av ersättning från 4 månader!
  • Lussekatten87
    yes79 skrev 2011-08-11 12:18:07 följande:
    För Sempers ersättning gäller detta med risstärkelse, men har aldrig läst någonstans att det gäller ALLA märken av ersättning från 4 månader!

På NAN förpackningarna finns ingen sådan infromation vad jag heller har sett! Gäller nog inte alla ersättningar.
  • Zofian

Jag kollade igenom nan1 och nan2 igår då vi hållet på att gå över till tvåan. Det enda jag kunde se var att tvåan innehöll mindre bioton tiamin jod koppar mangan och selen. Däremot innehåller båda 5,2mg järn per 100g pulver.

• Maariiia

Nej, min ficka blir inte mättare av Nan2. Nu är hon bara 3 månader men vi har börjat introducra 2:an redan nu, började med att blanda 50/50 och nu byter jag ut 2 mål om dagen mot Nan2. Har inte märkt att hon blir hårdare i magen men vi har gått väldigt försiktigt fram eftersom järn kan vara stoppande.

• Zofian

Vad märkligt. Jag har jämfört nu. Nan pro1 innehåller lika mycket järn och nästan alla annat som nan2. Mao hade vi kunnat ge nan2 från början. Däremot är nan pro2 ett tillägg som ska ges som tillägg till den övriga magen barnet äter och får ges från 6 månaders ålder.

• gotaland
    Zofian skrev 2011-09-09 21:23:40 följande:
    Vad märkligt. Jag har jämfört nu. Nan pro1 innehåller lika mycket järn och nästan alla annat som nan2. Mao hade vi kunnat ge nan2 från början. Däremot är nan pro2 ett tillägg som ska ges som tillägg till den övriga magen barnet äter och får ges från 6 månaders ålder.
    Vad märkligt. Jag har läst i någon annan tråd att en del får rådet på BVC att börja med NAN 2 med en gång? Så det kanske inte är så galet då.. Ja ja jag har börjat med NAN 2 nu och han är lika hungrig efter 3 timmar som han var med NAN 1. Märker alltså ingen skillnad.
  • Zofian

Ja man kan ge vanliga nan2 från start om man vill. Vanliga nan 1 är till fyra månader och innehåller lite mindre järn än tvåan. Alltså kan barnet bli hårdare i magen av tvåan så därav bör man börja med ettan. Nan pro 1 är till 6 månader och nan pro 2 är endast ett tillägg (om man ger barnet annan mat också)

• sarsparis

Vi har inte märkt nån skillnad.....ja, enligt vår bvc läkare kan man ge nan 2 från födelse om barnet bara får flaska.

• sarsparis

En fråga om nan pro 2, i min närmsta affär finns bara den och nan pro1, då vi ger nan 2 till skruttan brukar jag när det krisar ta nan pro 2 då jag tänkte att det är samma sak fast med bifidus, detta gör jag dock bara när det är kris på ersättning. Har aldrig läst på förpackningen om att det är från 6 mån (slarvig morsa.....), så nu blir jag nojig, har nämligen köpt ett paket idag då det var helst slut på mat här hemma och vi kommer inte till en annan affär som har nan 2 förrän på torsdag. Vad är det som gör att man inte kan ge nan pro 2? får barnet inte i sig tillräckligt med näring? vi har ju gett detta förrut och inte märkt nån skilland på henne, varken mättnadskänsla eller dyligt.

• sarsparis

Nu läste jag på nestle och blir ännu nojigare.....det står ju att man inte enbart ska gen nan pro 2.....jaja, jag får väl slänga hela paketet, synd att jag öppnat det, och gå till affären och köpa nan pro 1 i morgon istället. I natt får hon allt äta nan pro 2 iallfall, hon har ju ätit det förr utan att vi märkt något på henne.

Svar på tråden Blir barn mättare med NAN 2?