• Kromestar

min snabba utveckling som bebis, kan det gå i arv till min dottern

Hej, jo jag har tänkt på en sak. När jag var bebis var jag nog otroligt stark redan från början. Tittade i min bok jag fått av mamma där hon skrivit om mina första levnadsår. Och fick då se att jag varit hyfsat tidig med att krypa, sitta, gå. Tex. När jag var ca 4 mån. Stod jag i krypställning och började vagga.kunde även sitta själv när jag var 4 mån Nu till min tanke. Jag fick en underbar dotter i april så hon är snart 4 månader nu. Och hon är precis lika stark som jag var. Hon kunde hålla uppe huvudet stabilt redan någon vecka efter förlossningen och la man henne på mage kunde hon hålla det uppe så länge tills hon tröttnade. Och det var långa stunder. Det jag undrade är, kan sånt här gå i arv( eller vad man nu ska skriva?)? Finns det chans att hon också sitter utan stöd vid 4 mån. Eller står i krypställning? Hittills har hon exakt lärt sig saker som jag lärde mig som liten i exakt samma ålder. Så vad tror ni, arv, eller inte? Kan tillägga att våran tös lärde sig för ca. 2 veckor sen att rulla från rygg till mage och tvärt om och gör det dagligen. Hon har även börjat försöka stödja sig upp med armarna när hon ligger på mage. Någon som vet varför hon gör så? Ser ju ut som hon försöker göra som en armhävning men orkar inte ända upp.

• Svar på tråden min snabba utveckling som bebis, kan det gå i arv till min dottern
  • vittra

Du skriver ju själv att hon utvecklats precis som du har gjort hittills.
    Självklart finns det arvanlag som påverkar... känns som att du själv har svaret.

Är inte alltför ovanligt med den utvecklingen du beskriver, om du var orolig för det. Att de börjar vända sig sker tex vanligast vid 3 månader. Det är tidigt att sitta själv vid 4 mån, men absolut inte omöjligt och det finns naturligtvis fler tidiga bebisar där ute vilket man brukar få läsa om här då och då.

• RiverRide

Min dotter är också ett april barn så hon är fyra månader!
    Hon kan sitta utan stöd, rulla till båda sidorna och är jätte stabil.. Vi har även satt henne i gåstolen nu dom sista dagarna och nu får vi vända på den där stolen hela tiden när hon slår i väggen.. De är jätte roligt men de är jobbigt när människor hela tiden påpekar att hon är för liten! Och att hon inte orkar, skulle hon inte orka så skulle hon ju förmodligen säga till?? Vi ska även köpa en emmaljunga scooter nu till henne som vi kan ha i vinter och även detta är ju hysteri enligt många... men vad ska man göra med en unge som vill utvecklas?

Svar på tråden min snabba utveckling som bebis, kan det gå i arv till min dottern