Är jag elak? Vill inte ordna 50-års fest till min man…
Jag bor i min mans hemland sedan 10 år tillbaka, men pga språk och åldersskillnad har jag inte speciellt mycket kontakt med hans vänner, vi har mest gemensamma vänner genom mig & barnen.
I höst fyller han 50 och jag tänkte först ordna en brakfest i smyg, men har sedan tänkt om. Jag fyllde nyss 40 och fick själv ordna precis allt till kalaset. Han köpte inte ens en present… (eller jo, han sa sig ha ordnat en flygbiljett hem till Sverige, trots att han visste att jag varken ville eller kunde åka… när jag sa nej tack till det så ville han ta mig till en butik där jag själv skulle peka ut en present – lite fjantigt känner jag eftersom vi har gemensam ekonomi så är det för min del lika med ingen present; jag har alltid full frihet att köpa vad jag vill, när jag vill).
Hursomhelst, om några veckor får vi vårat tredje barn och drygt en månad efter det fyller han 50. Hans släkt har varit på mig och tycker att jag ska dra ihop något, men jag har ganska bestämt sagt att jag inte har tid (heltidsjobb + två småttingar hemma). Jag vill hellre fokusera på barnet och familjen och inte hans födelsedag – dels för att jag är besviken på hur han själv inte verkar prioritera födelsedagar, dels för att jag tycker att han själv inte visar mycket initiativ till varken födelsedagar eller övrigt hus & hemarbete nu när jag är i v.38 och själv försoker fixa det praktiska inför bebisen…
Vad hade du gjort?