• Anonym (Frugan)

Är jag elak? Vill inte ordna 50-års fest till min man…

Jag bor i min mans hemland sedan 10 år tillbaka, men pga språk och åldersskillnad har jag inte speciellt mycket kontakt med hans vänner, vi har mest gemensamma vänner genom mig & barnen.

I höst fyller han 50 och jag tänkte först ordna en brakfest i smyg, men har sedan tänkt om. Jag fyllde nyss 40 och fick själv ordna precis allt till kalaset. Han köpte inte ens en present… (eller jo, han sa sig ha ordnat en flygbiljett hem till Sverige, trots att han visste att jag varken ville eller kunde åka… när jag sa nej tack till det så ville han ta mig till en butik där jag själv skulle peka ut en present – lite fjantigt känner jag eftersom vi har gemensam ekonomi så är det för min del lika med ingen present; jag har alltid full frihet att köpa vad jag vill, när jag vill).

Hursomhelst, om några veckor får vi vårat tredje barn och drygt en månad efter det fyller han 50. Hans släkt har varit på mig och tycker att jag ska dra ihop något, men jag har ganska bestämt sagt att jag inte har tid (heltidsjobb + två småttingar hemma). Jag vill hellre fokusera på barnet och familjen och inte hans födelsedag – dels för att jag är besviken på hur han själv inte verkar prioritera födelsedagar, dels för att jag tycker att han själv inte visar mycket initiativ till varken födelsedagar eller övrigt hus & hemarbete nu när jag är i v.38 och själv försoker fixa det praktiska inför bebisen…

Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Är jag elak? Vill inte ordna 50-års fest till min man…
  • Anonym

Nej. Din man förtjänar inte bättre.

• Tittij

Jag hade precis som du struntat i att fixa nåt. Vill han ha en fest kan han väl ordna den själv. 

• Anonym (xxx)

Nej du är inte elak, hade jag varit så nära förlossning så hade vi inte firat överhuvudtaget, det får ni göra nästa år som kompensation, självklart får han fixa festen själv!

• Lindadjo

Näää.... du är inte det minsta elak! Jag är i din sits, får tredje barnet nästa vecka. Är i vecka 38 och aldrig i livet att jag skulle orka dra igång någon överraskningsfest nu! Och du som bor i ett annat land vad jag har förstått och inte har så bra kontakt med hans vänner dessutom. Nepp! Vill hans familj att han ska få en överraskningsfest så kan de fixa en själva åt honom tycker jag, de som inte är höggravida dessutom!!!
    Helt rätt beslut av dig, fårgar du mig!

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Lindadjo

frågar du mig ska det naturligtvis stå Inte fårgar.

• Keman

Det är alltid dumt att låta bli med motivet att han inte gjorde det, tycker jag. Hämnd föder hämnd och sen blir allt väldigt jobbigt och småsint. Men sen läste jag vidare. I vecka 38! Du ska ju inte ens jobba, än mindre passa barn. Säg till hans släkt att fixa något. Och något för dig som jobbar, passar barn då du är höggravid. Gör inte som han gör, gör som du känner att du vill göra.
    Heja dig, lycka till!

• gullican

Jag hade frågat min man om han tänkt fira sin födelsedag och om han planerat något.

• Rakad Apa
    Tittij skrev 2011-08-10 20:00:33 följande:
    Jag hade precis som du struntat i att fixa nåt. Vill han ha en fest kan han väl ordna den själv. 
  • Anonym (Frugan)
    gullican skrev 2011-08-10 20:12:05 följande:
    Jag hade frågat min man om han tänkt fira sin födelsedag och om han planerat något.
    Jag har fragat och hans sporadiska svavande svar ar typ; ja... vi skulle ju kunna ordna en middag ute pa landet... (men jag vet att om jag inte tar tag i det sa kommer absolut _ingenting_ att ske).

Tack alla for svar, nu kanner jag mig mindre elak!
  • Anonym

Ni kanske kan boka en restaurang eller bar och så kan de som vill fira komma dit några timmar? Bjud på drinkar och tilltugg. Det kräver bara några telefonsamtal. Be någon släkting ta hand om att bjuda in gäster och så säger du själv att du inte orkar pga barnet som är på väg. 

Att börja vara småsint brukar inte leda till något bra i slutänden.  

• Lindadjo
    Anonym (Frugan) skrev 2011-08-11 14:37:00 följande:
    Jag har fragat och hans sporadiska svavande svar ar typ; ja... vi skulle ju kunna ordna en middag ute pa landet... (men jag vet att om jag inte tar tag i det sa kommer absolut _ingenting_ att ske).

Tack alla for svar, nu kanner jag mig mindre elak!
    Kan du inte ta upp med honom då, att du tycker att det är en bra idé han hade att ordna en middag ute på landet, och säg sen att du inte orkar fixa det själv nu, utan att han åtminstone måste hjälpa till med det. För tusan, du är ju höggravid. Vad är det för mansgris till karl om han bara förväntar sig att det ska hända av sig själv! Eller ta för givet att hans höggravida fru ska ta tag i det själv. Säg att om han vill ha det så får han hjälpa till, annars blir det inget! Punkt!
  • Anonym (Frugan)

Vi ska ut pa landet ikvall och traffa en del av hans slaktingar och da ska jag nog ta upp saken da sa vi far ngt bestamt. Jag ordnar lixom garna en present (typ fotoalbum) eller sa, men att ringa & fixa en massa saker hit & dit kanns som.. for mycket. Tack for era svar!

• Anonym

Jag hade skitit i det. Hans familj kan väl göra nåt, om dom nu tycker det är så viktigt. Du ska inte alls behöva göra det.

Svar på tråden Är jag elak? Vill inte ordna 50-års fest till min man…