• min Albin

Hur göra med tider - Barn i förskoleklass och förskola

Till hösten börjar min äldste son förskoleklass och får då tiderna 8,10-12,20 mån-fre, får inte gå på fritids efteråt eftersom jag är arbetssökande.

Min yngste son går på förskolan tis, ons samt tors kl.9-14. Dessa tider vill förskolan att man har som 15-tim barn då det är lättare för deras schemaläggning.

Min fråga är då... Hur skjutton ska jag göra...

Så här blir det i dagsläget:
    Lämna store killen kl,8,10...åka hem med lillen 
    lämna lillen kl.9 och åka hem hinna sätta mig söka jobb...
    hämta den äldste kl.12,20 åka hem
    hämta kl.14 tillsammans med den äldste..

Allvarligt...ska man behöva ha det så?? Släpa på barnen för hämtning/lämning samt att även hinna få den stunden det tar att sätta sig och söka jobb, skriva brev mm...

Kan ju inte välja att ha den yngste hemma för  då får man ju ingen a-kassa.

Hjälp! Hur gör ni??

• Svar på tråden Hur göra med tider - Barn i förskoleklass och förskola
  • En slät kopp

Så har jag haft det.
    Lämnade ett barn i skolan kl 8. Hem igen tillsammans med yngre barn.  Lämnade på förskolan kl 9.

Hämtade barn i skolan kl 12. Hämtade på förskolan kl 13. Ett evigt lämnande och hämtande.  

• Tuffen

Tala med förskolan och kräv att få lämna äldsta sonens tider. Om de inte vill det, tala med kommunen.

• min Albin

Jo, jag försöker tala med dom om andra tider..inte lätt att få dom att gå med på andra tider
    tycker bara synd om min lille som inte får sova lunch isåfall... utan bli hämtad för att hämta storebror... Pust.
    och när skjutton ska man hinna med jobbsök. Jag vill ha ett jobb!!

• Thaleia

Ja, det blir så ibland när man har barnen på förskola och skola och bara har rätt att ha dom där ett visst antal timmar.
    Fast jag tänker mig att även efter det att du hämtat den store så kan du ju söka jobb ytterligare en liten stund. Barn i den åldern brukar ju kunna leka en liten stund för sig själva.

• Triple Trouble

Vad är det för kommun? Jag är arbetsökande. Förskolan får barnen vara 30 h i veckan och även fritids när man börjar förskoleklass. Känns som barnet hamnar utanför om man inte får gå någon timme på fritids iaf..

• tessi3h

Det vore ju smidigare om du kunde få ha 8.30-12.30 må-tors istället. Du får väl fråga på förskolan men de borde ju se att som du har nu inte är optimalt.

• Busbellan

Triple troubble: varför skulle barnet hamna utanför om det inte går på fritids? Alla barn går inte där samt de träffar ju Sina klasskompisar några timmar varje dag ändå. Fritids är alldeles för ofta massvis med barn och lite personal så där är väl inget att sträva efter att barnet ska gå. Bättre då att låta barnet ta med sig en kompis hem

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busymommy

Jag har det så oxå. Hade tur att båda skulle lämnas 8.30 på morgonen iallafall, nu ska den älsta bärja 2:an och jag vet inte tiderna ännu. Tror det är innan typ 8.10 eller 8.20...
    ett tag tänkte jag inte ha min 5 åring på förskolan utan hemma.. men så blev det inte, hon älskar att vara där. 

• Triple Trouble

Min dotter hamnar utanför när hon kommer sent, då har de andra lekt ihop sig dessvärre. Tjejerna är inte alltid snälla. Så fritids 2 timmar per dag plus kompis hem är lagom tycker jag. Men det passar naturligtvis inte alla. Sen är jag på jobbcoach och intervjuer ibland så då kan man ju inte ta med barnen? Man går ju inte och driver bara för man är arbetslös

• Kodia

Du kan ju fråga förskolan om du kan få lämna 8.00 eller 8.20. Risken är väl att det krockar med frukosten, så det kanske blir svårt att lösa... På eftermiddagen slipper du ju köra två gånger - det är ju bara att hämta tvåan 12.10 eller 12.30. (eller hur lång tid det nu tar att ta sig mellan skolan och förskolan) och låta honom sova hemma.

• Dr Mupp

Jag hade nästan samma förutsättningar.

skolbarn 1 gick 8-13
    Skolbarn 2 gick 8:15-12
    Dagisbarn gick 9-14

Tar en halvtimme att gå mellan hemmet och skola/dagis. Jag ansökte och fick dispens för fritids så skolbarnen gick 8/8:15-14:30. Hämtade helt sonika dagisbarnet först och skobarnen dirket efter. Här får man ansöka dispens för barnens skull och jag motiverade att mina skolbarn kan inte vänta 1 resp 2 timmar på att jag ska hämta småsyskonet på dagis och jag hinner bara gå fram och tillbaka till hemmet på tiden mellan hämtningarna.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Hur göra med tider - Barn i förskoleklass och förskola