• Haannaa

Är barnet mer mottaglig för sjukdomar när man har förkylningsastma??

Hej! Jag har en liten fråga!

Jag låg inlagd på sjukhuset med min snart 9 månaders bebis 3 dagar! Kom hem i lördags (6/8-11) Fick åka in med ambulans.. Han har fick diagnosen förkylningsastma!

Så min fråga är..
    Kommer han att vara mer mottaglig för virus sjukdomar än andra barn som inte ha det? Han ska få börja på dagis i vinter (Han blir 1 år i november) och jag är livrädd för att han ska få RS virus... Är det bara små bebisar som blir jätte sjuka av det eller skulle min bebis oxå bli jätte sjuk om han får det strax innan han fyller 1 år eller lite efter 1 år?

Mvh Hanna

• Svar på tråden Är barnet mer mottaglig för sjukdomar när man har förkylningsastma??
  • Allergiexperten

Hej! RS virus kan göra spädbarn väldigt sjuka eftersom det produceras rikligt med slem som barnet inte kan göra sig av med. Följden blir andningsbesvär. Det går inte att säga om just ditt barn skulle bli jättesjukt av RS virus. Men ju mindre (yngre) barnet är desto mer allvarliga kan symtomen bli. Spädbarn är mest utsatta.

När man har förkylningsastma är man oftast mer mottaglig för förkylningsvirus åtminstone i denna ålder. Men det har också att göra med att immunförsvaret är väldigt aktivt när man är liten.
    Barn har ofta täta förkylningar i samband med start på förskolan och barn med förkylningsastma är oftare sjuka än barn som inte har förkylningsastma. Det viktiga är att ditt barn får sin medicin när han är sjuk, att han är hemma och inte går tillbaka till dagis innan han är helt frisk så att han inte omgående insjuknar igen.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Är barnet mer mottaglig för sjukdomar när man har förkylningsastma??