• Anonym (orolig)

Väldigt orolig för min 2årige son

Hej,
    Jag har en fråga gällande min son som är 2 år. Hans första månader gick han upp bra i vikt och ökade bra i längd. Jag ammade honom enbart 3 månader. Runt halvåret började hans mage krångla och han hade koliksymtom varför vi trodde han hade mjölkallergi. Efter besök på barnmottagningen fick vi rådet att utesluta mjölk ur kosten vilket vi gjorde ett tag. Runt året återinförde vi mjölk i kosten och symtomen var då borta. Dock har han sedan dess knappt ökat något i vikt. Han är som sagt nu 2 år och väger ca 10 kg och är bara 80cm lång. Han har inte ökat i klädstl sedan 1 års ålder. Jag är orolig kan jag säga!!

Han äter som en häst, men har senaste månaderna börjat få vattniga slemmiga illaluktande diareer och verkar ha ont i magen. Vi har varit på vc och lämnat blodprov för gluten vilket dock inte visade något. Har även varit på barnmottagningen igen och lämnat massa prover där HB visade sig vara lågt, varför vi nu ska lämna en matdagbok till dietist då de tror att han kanske inte får i sig tillräckligt med järn. Jag har dock väldigt svårt att tro att kosten skulle var aproblemet då jag lagar bra nyttig mat och han äter bra.

Sista tiden har han blivit gnällig, lättirriterad och ser hängig ut.
    Min undran är om gluten ALLTID visar sig på blodprov? Jag kan nämligen inte riktigt släppa tanken på att det skulle kunna vara någon födoämnesallergi trots allt.
    Vi har både allergier och astma i familjen.

vore jättetacksam för svar 

• Svar på tråden Väldigt orolig för min 2årige son
  • Allergiexperten

Hej! NI ska absolut få sonen undersökt igen. Visst kan han vara känslig för gluten utan att det visar sig på blodprovet. Mitt råd är att ta bort all gluten under några veckor för att se om han mår bättre men absolut även ta kontakt med barnläkare för vidare utredning. Allergitest mot födoämnen anser jag också man bör göra.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Väldigt orolig för min 2årige son