• SanTan

Veckopeng, tänker jag rätt?

Vi har två tjejer, en som är 4.5 och en som fyller 7 om tre veckor.

Vi har pratat om att börja med veckopeng. Det hela började med att dom i lördags ville baka chokladbollar och sen sälja för att tjäna pengar. Detta gjorde dom med bravur! Bakade helt själva och sålde helt själva. Fick ihop till 60:- var, vilket dom använde för att köpa en leksak. Dom insåg snabbt att det dock inte räckte till så mycket och sen kom dom fram till att dom vill tjäna pengar på mer sätt, och då kom så klart tanken på veckopeng upp.

Vi funderar nu på att ge dom 30:- var i veckan. Det ska då även räcka till lördagsgodis, om dom vill ha det. Köpa lite godis och spara resten eller spara allt eller köpa godis för allt, det är deras eget val.

Ingen motprestation, att hjälpa till hemma och att städa efter sig är en självklarhet och ska inte ha att göra med veckopengen.

Dom ska även kunna få göra små grejer om dom har lust, för att tjäna lite extra pengar. Som att plocka äpplen på gården, panta våra burkar och flaskor etc.

Är 30:- rimligt? Är det ok att dom får lika mycket? Dom är väldigt tighta som syskon och kompisar och det känns konstigt att 7-åringen skulle få mer....

• Svar på tråden Veckopeng, tänker jag rätt?
  • IsDimma

30 kronor för en på 4.5 känns som mycket pengar. Men å andra sidan så... Det är väl erat val

• Alexi

Jag tycker tvärtom att det är rimligare att den större får mer, så hade jag och mina syskon det i alla fall och det var ju inget konstigt med det.

Håller helt med om det där med prestation, tycker inte det ska ha med veckopengen att göra.

• ToK

Vad sägs om att lägga upp 11st femkronor på ett bord och säga att dom får 1 femkrona för varje år dom är gamla. Räkna och lägg i 2st högar. 35kr till 7åringen och 20kr till 4åringen. Det är rimligt att de får olika mycket. Gör man det så tydligt så kommer de förstå skillnaden!

• Alexi

Jag måste tillägga att med tanke på att fyraåringen kommer att ha fått veckopeng i tre år mer i sitt liv så är det väl väldigt orättvist om hon får lika mycket som storasyster, totalt tills de flyttar hemifrån eller så blir det ju väldigt stor skillnad.

Svar på tråden Veckopeng, tänker jag rätt?