• Gullunge08

Träna färger?

Mitt dotter är 3.5 år och kan inte benämna färgerna vid namn ännu. Hon kan sortera efter vilken färg olika föremål har så färgblind är hon inte men verkar vara omöjligt för henne att lära sig vad färgerna heter. Vi benämner vilken färg förmål har och har spelat färgspel men behöver flera tips

• Svar på tråden Träna färger?
  • strojes

Istället för att bara fråga vilken färg bollen har fråga om den är röd eller gul så blir det kanske lättare för henne att komma på än att ha alla färger tänka på.

• jordgubbe0812

Jag skulle nog bara rekomendera att fortsätta som ni gör utan att tjata. Kan hon någon färg?

Sen kanske ni kan utnyttja att det är lättare att förstå en säga. Be henne hämta den blå bilen i början med en bil, sen med två (med olika färger då), och slutligen en större utbud. Om du fårstår vad jag menar.

Men det är betydligt svårare att förstå att färger har namn, än att kunna sortera efter färger. Min dotter kunde sortera färger vid knappt 2 år. Hon är drygt 3 år nu och färgkunskapen är varierande på dagsform. Den första färgen hon lärde sig var lila. Så ta de färger hon verkar tycka om snarare än blå, röd, grön, gul.

OT:
    Kan hon räkna?   Min tös kan räkne-ramsa ganska långt. Hon räknar i rätt sammanhang, men har ändå inte riktigt förstått. Hon stannar liksom inte vid 3 om det är 3 bitar.

• Gullunge08

Hon kan ingen färg men kan sortera efter färger och i bland när man frågar kan hon säga. -samma som den och peka på en likadan men det är totalt hopplöst att få in vad dom heter. Räkna kan i bland funka men ibland blir det som du säger och hon fortsätter till tre eller 5 fast det är två saker.

Svar på tråden Träna färger?