• Jille

svår eksem

Hej
    Jag har haft svår eksem sedan 3 år tillbaka, ja sedan jag träffa min fru.
    Jag har inte lyckats bli av med den, jag har varit hos flera läkare och även hudmottagning jag har provat mängder med hydrokortison och krämer. Jag har tillochmed gjort egen kräm men inget har hjälpt mer än för stunden.
    Jag har gjort pricktest och där var jag allergisk mot kvalster och katt. Jag har dock aldrig haft besvär av detta innan.

Kan det vara något i kost som påverkar min kropp negativt. Jag har svårt att acceptera att det bara är så här nu hellt plötsligt sedan 3 år tillbaka och att jag ska tvingas köpa dyra krämer i resten av livet.

Jag vill bli botad.
    Just nu tror ja det kan vara något i kosten som jag blivit allergisk mot men jag vet inte riktigt vart jag ska börja, jag har provat att utesluta föda med tillsatser som start.

Kan ni hjälpa mig bli frisk igen, detta förstör min vardag kraftigt och jag hindras att göra saker

• Svar på tråden svår eksem
  • Allergiexperten

Hej! Det är besvärligt med eksem men det finns bra salvor att smörja med men man måste hålla på regelbundet, alltså så länge man har minsta tendens till eksem.
    Det är också viktigt att inte utsätta huden för det som underhåller eksemet, använda skyddshandskar när man diskar eller håller på med rengöringsmedel, målar etc.
    Det vanligaste felet man gör är att man ofta slutar smörja eksemet för tidigt. Att smörja med en stark cortisonsalva när eksemet är blossande rött och kliande och när det eksemet dämpat sig då gå över till en svagare cortisonkräm och använda den dagligen tills huden är hel och fin och inte minsta rodnad. Mjukgörande krämer bör man smörja med gärna flera gånger per dag för att hjälpa till att återfukta huden så den blir mjuk och smidig.
     Eftersom du är allergisk mot kvalster så finns speciella kvalsterskydd att köpa, exempelvis via Medeca Pharma.
    Starka färgämnen i maten kan också göra att huden blir sämre så prova undvika frukt och grönt som innehåller starka färgämnen, som till exempel tomat, jordgubbar, paprika, morot etc. Även starka kryddor kan man reagera på så ta bort även sådana.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden svår eksem