Gå från bordet så fort man är klar - trots att andra barn sitter vid bordet?
Det är väl ingen nyhet att småbarn i 1-3-årsåldern inte vill sitta kvar vid bordet om något annat barn får gå från bordet och leka. Det här kan ju ställa till problem, till exempel om ett barn äter som en fågelunge och har petat i maten några minuter för att sedan gå från bordet. Eller om ett barn har ätit upp hela sin portion på en stund medan fågelungen sitter och petar i sig sin tredje sked mat.
Nåväl, jag är inte på något sätt för tvång och jag tror att barn ska reglera sitt matintag själva. Men jag tycker också att det är schysst att ge andra barn matro och när vår son äter med andra barn, så försöker vi så gott vi kan underhålla honom vid bordet en stund så att han inte stör övriga ätande. Återigen, det handlar inte om att tvinga honom, eller att tvinga honom att äta upp, utan bara att göra det tillräckligt lockande att sitta kvar några extra minuter. Ett annat alternativ är att någon av oss går iväg med honom. Poängen är hur som helst att ge övriga barn i sällskapet matro.
"Mina barn, mina regler - andras barn, andras regler!" - jovisst, men det är svårt att tillämpa på 1-3-åringar som inte kan skilja dem åt. Andra exempel skulle kunna vara att låta bli att titta på tv eller äta godis den där tiden då småbarnen som inte får titta på tv och äta godis hälsar på.
Vad anser ni?