• k girl

Gå från bordet så fort man är klar - trots att andra barn sitter vid bordet?

Det är väl ingen nyhet att småbarn i 1-3-årsåldern inte vill sitta kvar vid bordet om något annat barn får gå från bordet och leka. Det här kan ju ställa till problem, till exempel om ett barn äter som en fågelunge och har petat i maten några minuter för att sedan gå från bordet. Eller om ett barn har ätit upp hela sin portion på en stund medan fågelungen sitter och petar i sig sin tredje sked mat.

Nåväl, jag är inte på något sätt för tvång och jag tror att barn ska reglera sitt matintag själva. Men jag tycker också att det är schysst att ge andra barn matro och när vår son äter med andra barn, så försöker vi så gott vi kan underhålla honom vid bordet en stund så att han inte stör övriga ätande. Återigen, det handlar inte om att tvinga honom, eller att tvinga honom att äta upp, utan bara att göra det tillräckligt lockande att sitta kvar några extra minuter. Ett annat alternativ är att någon av oss går iväg med honom. Poängen är hur som helst att ge övriga barn i sällskapet matro.

"Mina barn, mina regler - andras barn, andras regler!" - jovisst, men det är svårt att tillämpa på 1-3-åringar som inte kan skilja dem åt. Andra exempel skulle kunna vara att låta bli att titta på tv eller äta godis den där tiden då småbarnen som inte får titta på tv och äta godis hälsar på.

Vad anser ni?

• Svar på tråden Gå från bordet så fort man är klar - trots att andra barn sitter vid bordet?
  • FruZäll

Har 3barn. Min äldsta dotter äter jämt massor, hon får gå från bordet när hon e klar. Min 6åring och mannens 4åring äter ganska dåligt , så dom får sitta tills dom är klara. Min 6åring brukar bli klar ganska fort så han går när han e klar med. Dom ska inte behöva sitta

• FruZäll

Och vänta i 1h på dom andra. Kan ta så lång tid ibland.

• k girl

Nu tänkte jag ju på barn 1-3 år... och att vänta i kanske tio minuter-en kvart.

• Lindreas

Jag tycker det är bra att träna på att sitta kvar och vänta på sina kompisar. Är det någon som absolut inte klarar av att sitta kvar så är det bättre att en vuxen går iväg med barnet och gör något lugnt tillsammans, det ska inte vara en massa spring kring matbordet. Som sagt, alla behöver få matro!

• Flickan och kråkan

Har en 3½-åring och en snart 2½-åring. Skulle inte falla mig in att hålla dem kvar vid bordet om de inte vill sitta där. Däremot vill vi inte att de springer och skriker precis runt matbordet. På min prioriteringslista vad gäller "strider" att ta så ligger den frågan på sådär 678:e plats .

• Alexi

Vår 2,5-åring äter som en kratta och vi kan inte få henne att sitta kvar vid bordet. Så hon går iväg direkt när hon vill, när hon tycker hon är klar. Jag fattar faktiskt inte hur folk gör som kräver att barnet ska sitta kvar, håller man kvar dem med våld eller?

Självklart försöker vi locka henne att sitta kvar, visa på att det är trevligt att sitta där tillsammans, uppmuntra att smaka på något mer osv men när hon inte vill det så går hon och vi kan inte styra det. Vi har ingen lust att bråka med henne i det läget om saken.

Men helt klart kommer vi behöva träna på det där så småningom med henne när lillebror behöver sitta och äta lite längre, så när hon är lite större hoppas jag man kan resonera om det bättre.

• k girl

Alexi skrev 2011-08-09 10:46:35 följande:
    Vår 2,5-åring äter som en kratta och vi kan inte få henne att sitta kvar vid bordet. Så hon går iväg direkt när hon vill, när hon tycker hon är klar. Jag fattar faktiskt inte hur folk gör som kräver att barnet ska sitta kvar, håller man kvar dem med våld eller?

Självklart försöker vi locka henne att sitta kvar, visa på att det är trevligt att sitta där tillsammans, uppmuntra att smaka på något mer osv men när hon inte vill det så går hon och vi kan inte styra det. Vi har ingen lust att bråka med henne i det läget om saken.

Men helt klart kommer vi behöva träna på det där så småningom med henne när lillebror behöver sitta och äta lite längre, så när hon är lite större hoppas jag man kan resonera om det bättre.

Upprepar det jag skrev i trådstarten.

Men jag tycker också att det är schysst att ge andra barn matro och när vår son äter med andra barn, så försöker vi så gott vi kan underhålla honom vid bordet en stund så att han inte stör övriga ätande. Återigen, det handlar inte om att tvinga honom, eller att tvinga honom att äta upp, utan bara att göra det tillräckligt lockande att sitta kvar några extra minuter. Ett annat alternativ är att någon av oss går iväg med honom. Poängen är hur som helst att ge övriga barn i sällskapet matro.
  • Flickan och kråkan
    k girl skrev 2011-08-09 10:56:53 följande:

Upprepar det jag skrev i trådstarten.

Men jag tycker också att det är schysst att ge andra barn matro och när vår son äter med andra barn, så försöker vi så gott vi kan underhålla honom vid bordet en stund så att han inte stör övriga ätande. Återigen, det handlar inte om att tvinga honom, eller att tvinga honom att äta upp, utan bara att göra det tillräckligt lockande att sitta kvar några extra minuter. Ett annat alternativ är att någon av oss går iväg med honom. Poängen är hur som helst att ge övriga barn i sällskapet matro.
    Eftersom vi alltid har mer än ett barn till bords så är min erfarenhet att det absolut effektivaste sättet för alla att få matro är att alla får styra sitt ätande och bordsittande själva. Om det är något som "stör" mina barns matro så är det när den andre inte vill sitta där och håller på med sådant som barn vid ett matbord som inte vill sitta där pysslar med . Men det är min erfarenhet.   
  • k girl
    Flickan och kråkan skrev 2011-08-09 11:01:47 följande:
    Eftersom vi alltid har mer än ett barn till bords så är min erfarenhet att det absolut effektivaste sättet för alla att få matro är att alla får styra sitt ätande och bordsittande själva. Om det är något som "stör" mina barns matro så är det när den andre inte vill sitta där och håller på med sådant som barn vid ett matbord som inte vill sitta där pysslar med . Men det är min erfarenhet.   

Fast är det inte annorlunda när det rör sig om syskon, tänker jag? Om jag tittar på min son (drygt 1,5) och hans kusin (drygt 3), som träffas några gånger om året - båda är ensambarn - blir de klart störda om den ena eller den andra går från bordet och börja leka - och då vill de inte sitta kvar, än mindre äta. Får sonen borsta tänderna i vardagsrumssoffan vill kusinen också borsta tänderna i vardagsrumssoffan. Och så vidare. Eller när vi äter med våra vänner som har barn i tvåårsåldern. Antingen går då jag eller min man iväg med sonen där han varken syns eller hörs, eller också sitter han kvar en liten stund längre. Men någon strid brukar det inte bli.
  • Flickan och kråkan
    k girl skrev 2011-08-09 11:07:47 följande:

Fast är det inte annorlunda när det rör sig om syskon, tänker jag? Om jag tittar på min son (drygt 1,5) och hans kusin (drygt 3), som träffas några gånger om året - båda är ensambarn - blir de klart störda om den ena eller den andra går från bordet och börja leka - och då vill de inte sitta kvar, än mindre äta. Får sonen borsta tänderna i vardagsrumssoffan vill kusinen också borsta tänderna i vardagsrumssoffan. Och så vidare. Eller när vi äter med våra vänner som har barn i tvåårsåldern. Antingen går då jag eller min man iväg med sonen där han varken syns eller hörs, eller också sitter han kvar en liten stund längre. Men någon strid brukar det inte bli.

Jag ser det mer som att när de är syskon så får de ständig träning på att man inte alltid vill och måste göra exakt samma sak som andra. Lillebror vill ofta också gå från bordet om storebror går (storebror blir färdig först), men han kommer tillbaka 2 minuter senare för att han insett att han var hungrig och att det storebror gör inte var så gfantastiskt spännande. Och så äter vi vidare i lugn och ro. Att ta en diskussion och strid med storebror i det läget (och ja, det hade absolut blivit en "strid") att han ska sitta kvar och vara stilla etc. hade om något förstört allas vår matro eftersom det skapar irritation från mer eller mindre allas sida. Att få lillebror - i den åldern han är i - att sitta kvar det är ju liksom att be om en halvtimmes härdsmälta .....knappast någon matro för någon .

Träffar man ett annat barn ett par enstaka gånger per år så känns det inte som ett jätteproblem om matron störs, eller så får man göra som ni......hitta en lösning som passar för alla inblandade just då. Sedan är man väl olika som vuxen. För oss är det inget problem att de går ifrån....och kommer tillbaka så länge maten äts vid bordet, så länge de sitter vid bordet inte skriker och leker med mat och annat och låter dem som vill sitta vid bordet och äta få göra det.

• FruZäll

Aha sorry sitter på mobilen så missa det helt:)

• augustisten

Det där tycker jag är svårt. Min unge tenderar att överäta så jag ser helst att han går ifrån bordet om han är klar - skulle han sitta och vänta på sina sparvätande lååååångsamma kusiner skulle han ju också erbjudas mer mat och det skulle han inte må bra av... och att tvinga honom att sitta kvar utan att äta något vore förutom omöjligt närmast barnplågeri.

Däremot kan man ju styra vad han hittar på. Vi brukar säga att "Nu är det färdigätet - nu tvättar vi händerna" och efter handtvätten går vi undan så att vi inte stör för mycket (om det inte är kalas där alla - vuxna som barn - sitter och långäter, då går barnen lite som de vill precis som de vuxna).

• Jumji

På förskolan där jag jobbar sitter alla barn alltid och väntar på dem runt sitt eget bord om inte något barn av någon anledning är alldeles osedvanligt långsam. Det är aldrig några problem, lite gnäll och en och annan tillbakalyftning och sen accepterar de det.

Alexi skrev 2011-08-09 10:46:35 följande:

Det är väl bara att lyfta tillbaka dem? Jag tror inte det blir lättare när hon blir större, då har hon ju en vana inne som blir svår att bryta.

Tänker här på barn som äter tillsammans dagligen, är kusinerna på besök nån gång per år är det kanske bättre att bara flyta med strömmen och inte vara så hård på reglerna.

Tycker TS gör helt rätt som låter sonen sitta kvar, är väl en lära för livet att tänka på andra och sätta deras behov före ens egna.
  • skånegås

Vi låter barnen välja om de vill sitta kvar vid bordet och äta eller gå därifrån. Har man gått från bordet får man inte mera mat sen. Just för tillfället är våra barn lite större och har trots våra regler lärt sig att sitta kvar vid bordet tills kompisar ätit klart. Men är vi bara familjen får de sitta kvar vid bordet eller gå ut ur köket.

• Alexi

Men bara lyfta tillbaka, då skulle vi få ta den fajten hur många kvällar som helst och det är den inte värd. Med ett barn mitt i trotsåldern väljer vi våra strider. Dottern har fortfarande inte börjat acceptera att vi vägrar gå med henne och leka innan VI ätit färdigt trots att vi varit fullständigt konsekventa om den regeln i ett år nu...

• harmonihalsa

Jag tror att det är helheten i fostran som skapar hur barnen blir. Att de lämnar bordet innan andra tror jag inte gör att de ser sig själv närmast alltid i fortsättningen. Vi tycker det är ok att vår son på 2,5 år lämnar bordet innan oss, har vi barn på besök så sitter han kvar tills de andra barnen ätit upp men absolut inte med tvång för vi tror inte på tvång. Vi ber honom vänta för de andra barnens skull, kanske ger honom en bok att bläddra i, skålar lite med glasen m.m. Sedan vet jag barn som tvingas sitta kvar och vänta och det första de gör sedan är att ta andra barns leksaker, vad har de då lårt sig?. Finns nog mycket att tänka och tycka om detta men är nog helheten som är viktig. Att tänka i genom hela fostran om varför det är viktigt eller inte viktigt. En sak om sitta vid bordet är bara en del av det. Ibland tror jag att tvång kan skapa mer motsättelse än om man tar det succesivt. Har man sedan sagt en sak så bör det givetvis hållas men vi kan ibland säga att vi ska inte gå till lekplasten på vägen hem. Sedan är han jätteduktig och tjatar inte men frågar snällt en gång till senare. Då kanske vi inser att vi sa nej för att vi var lata och inte orkade. Då brukar jag säga det till min son, vi sa nej för att vi inte orkade men jag vet hur kul du tycker det är så vi kan leka en liten stund så blir mamma med pigg igen. (säger inte det så långt men så han förstår). Tror det är viktigt att vi är ärliga.  

• Lavish

Tycker också det är vettigt att alla sitter kvar vid bordet tills alla ätit upp (men inte tvingas äta själv). Såklart inom rimliga tidsramar och inte till vilket pris som helst. Men det är en bra grundregel. Är väl också bra att barnet vet att det inte är idé att äta så lite eller så snabbt som möjligt för att få komma iväg och leka, utan att det ändå blir att sitta kvar vid bordet, då kan man ju lika gärna äta ordentligt och i lugn och ro.

• k girl
    harmonihalsa skrev 2011-08-14 18:04:37 följande:
    Jag tror att det är helheten i fostran som skapar hur barnen blir. Att de lämnar bordet innan andra tror jag inte gör att de ser sig själv närmast alltid i fortsättningen. Vi tycker det är ok att vår son på 2,5 år lämnar bordet innan oss, har vi barn på besök så sitter han kvar tills de andra barnen ätit upp men absolut inte med tvång för vi tror inte på tvång. Vi ber honom vänta för de andra barnens skull, kanske ger honom en bok att bläddra i, skålar lite med glasen m.m. Sedan vet jag barn som tvingas sitta kvar och vänta och det första de gör sedan är att ta andra barns leksaker, vad har de då lårt sig?. Finns nog mycket att tänka och tycka om detta men är nog helheten som är viktig. Att tänka i genom hela fostran om varför det är viktigt eller inte viktigt. En sak om sitta vid bordet är bara en del av det. Ibland tror jag att tvång kan skapa mer motsättelse än om man tar det succesivt. Har man sedan sagt en sak så bör det givetvis hållas men vi kan ibland säga att vi ska inte gå till lekplasten på vägen hem. Sedan är han jätteduktig och tjatar inte men frågar snällt en gång till senare. Då kanske vi inser att vi sa nej för att vi var lata och inte orkade. Då brukar jag säga det till min son, vi sa nej för att vi inte orkade men jag vet hur kul du tycker det är så vi kan leka en liten stund så blir mamma med pigg igen. (säger inte det så långt men så han förstår). Tror det är viktigt att vi är ärliga.  
    Nu pratar jag ju inte heller om tvång, eftersom jag tror att det är kontraproduktivt. Nu har vi bara en son som är tjugo månader och som är väldigt lugn av sig, så det är ganska lätt för oss att locka honom att sitta kvar vid bordet. Han sitter till exempel gärna och knaprar på lite extra gurka och paprika, eller bläddrar i en bok. Vi råkar bara ha reflekterat över detta för att vi dels råkade ut för att sonen var jättedistraherad och ledsen av en lika gammal släkting  (som tyckte sig vara klar efter att ha ätit en sked) som började leka med hans leksaker, och hur det blir när hans kusin sitter och kämpar med maten medan sonen är klar med sin portion sedan länge.

För oss har det liksom varit självklart att gå iväg med honom när vi har varit i större sällskap och ätit, och han behöver röra på sig, så att alla andra kan äta i lugn och ro (inklusive barn). Jag har ju ingen aning om hur det här kommer att utvecklas när han blir lite äldre.
Svar på tråden Gå från bordet så fort man är klar - trots att andra barn sitter vid bordet?