• CarolineA

Bojveckseksem!

Hej, min lille kille har fatt eksem, det borjade redan nar han var 3 veckor gammal, forst pa kinderna sen ner pa hals och brost. Fran borjan hade han inte i knaveck och armveck, sa vi fick det aldrig diagnoserat till eksem, det har han nu. I borjan anvande vi bara en zinkpasta som heter Trofo 5 har i ITalien, det funkade faktiskt fast kom tillbaka lika fort du missat EN insmorjning. Har sedan efter detta anvant X antal olika kramer, inkl Avena produkter, vilket jag aven badar han i. Nar jag kom till sverige for ett par veckor sedan va jag nere pa apoteket, hans eksem kvarstar namligen an, ja dom kommer o gar! Da mena bitradet pa att hon ej far lov att rekomendera kortison salva men att det brukar sluta me att foraldrar till bebisar me eksam far ta till det anda, sa jag kopte mildosan, den receptfria med 1 % kortison! E detta ok till en 3 manaders? O hur lange kan jag anvanda kortison kramen pa en san liten? Kan det ge bieffekter? Varken jag eller min kille har eksem eller allergier! Daremot sa min mamma att jag haft liknande "eksem" da jag va liten men att hon bytat till annan ersattning (typ soya ist) o att det hade gatt bort! Jag helammar sa det kan ju inte vara det! Hans eksem ar inte extrema just nu, varit lite varre forr, men aldrig rinnande eller sariga! Det verkar ej som han har ont av det, men apoteksbitradet sa att det kan klia trots att han ej kliar pa de stallena.... 
    Vet att jag ska halla hela hans kropp mjuk, med kramer. Menska jag isf smorja in me kortison dar han ar rod o sen en annan kram for resten av kroppen? Vad hander om han far in lite i ogon eller mun? TACK pa forhand

• Svar på tråden Bojveckseksem!
  • Allergiexperten

Hej! Böjveckseksem är vanligt hos spärbarn och i normalfallet så smörjer man med mild cortisonkräm morgon och kväll och däremellan med mjukgörande salva. Det som kan trigga igång eksemet är proteiner som finns i kosten.
    Eftersom du helammar rekommenderar jag att du slutar med ägg och mjölkprotein under några veckor framåt och samtidigt smörjer eksemen ordentligt morgon och kväll. Om du inte har tillräckligt med bröstmjölk och behöver ge tillägg under denna tid se då till att tillägget är mjölkproteinfritt och även fritt från soja.
    Det är ingen fara om han skulle råka få i sig via munnen eller i ögonen lite cortisonsalva men se till att smörja in ordentligt så att krämen tas upp av huden.
    Försvinner inte eksemen tycker jag en barnläkare ska bedöma barnet.
    vänliga hälsningar Anitha

• CarolineA

Under o runt halsen ar han ocksa valdig rod, det kan vara en blandning av svett och varme oxa va? Det e ju lite knepigt att smorja dar vid da det blir latt blott hela tiden... Bor jag vara mycket vaksam med att halla det torrt fran saliv och sa? Kan det reta upp det annu mer? Jag bor i Italien o vi har det VALDIGT varmt sa darfor ar han ju naken mestadels, vilket gor att det kan bli lite kladdigt utan sagellapp o t-shirt...
    Ar det ok att smorja kortisonen overallt eller ska jag smorja dar eksemen ar o sen en annan mjukgorande for resten av kroppen? Stort tack for ditt svar! Mvh Caroline

• Allergiexperten

Hej! Ja, smörj med cortison där rodnaden är och resten av kroppen med mjukgörande salva. Försök att lufta så mycket det går och i vecken i halsen kan man prova lägga en mjuk kompress.
    hälsningar Anitha

Svar på tråden Bojveckseksem!