• hella23

Snälla hjälp!!!

Hej jag står i valet o kvalet om jag ska ta mig an en pålle som riskerar att bli avlivad om ingen tar hand om henne. Hon är ett varmblodssto på 10 år, inriden men inte utbildad och världens goaste. Så det är en del jobb med att rida till henne samt att muskla då hon stått i över 3 månader och tjockat till sig på sommarbetet.

Jag har ridit sen jag var 13 dock så har det varit på ren hobby nivå och har haft egna hästar men har inte direkt behövt utbilda dom speciellt mycket.
    Så mina kunskaper där är ju rätt begränsade när det gäller sånt.
    Men jag föll pladask för hästen när jag såg henne. Men jag är nu så rädd att jag inte kommer att kunna utbilda henne själv. Har en tjej i stallet som är superduktig med hästar men hon har inte allt för ofta tid att kunna hjälpa mig tyvärr. 

Fråga 1: Är jag helt dum i huvudet som en funderar på att ta hand om henne med tanke på min kunskap?

Jag har ju inga ambitioner att rida dressyr eller hoppning utan vill ha en mysig kompis att rida på i skogen och i paddocken och pyssla om.   

Fråga nr 2 är vad kostar det att ha häst?

Jag har haft mina pållar som jag haft på stall med full service och betalat ca 2000 för att få både boxplats, in och utsläpp, mockning vissa dagar samt hö och halm. Det jag fick stå för själv var ju mineraler och sånt. Men detta var ju 9-10 år sen.

Stallplatsen som jag har tillgång till nu ligger cykelavstånd från mitt hem, bra ridvägar och är litet och mysigt.
    Jag får betala 500 kr i kallhyra/månad sen till kommer kostnader för foder.

Sen är det ju andra utgifter som hovslagare, vaccination, avmaskning, vetrinär, utrustning mm.

Bör kanske tillägga att jag bor i Östergötland.

Någon som vet vad man kan tänkas hamna rent kostnads mässigt?    
    Jag är helt nollad när det gäller sånt här då det var så länge sen jag hade egen häst.
     Tack på förhand! 

Ida 060108 Ivar 100317
  • Svar på tråden Snälla hjälp!!!
  • En till mamma

Jag ska börja med att jag anser att man endast ska ha varmblod till det de är avlade för = trav. Då är dessa hästar helt underbara, men de passar sig oftast inte som ridhästar. Men det finns undantag.

Jag bor i västergötland, här ligger hösilage priset på 3 kr kg om du köper de små balarna (en stor gör du inte åt  på endast en häst) min häst äter under vintern 15 kg/dygn det blir 45 kr om dagen det blir 1350 i månaden för grovfoder.

torven ligger på 80 kr/bal gör åt ca 4 i månaden  320kr/månaden

min försäkring ligger på ca 800 i månaden och då har jag en bra vetrinär försäkring men sämre liv.

sedan har du kraftfoder säg runt 200 kr månaden

våran hovslagare tar 1000kr detta är ca 8 vecka.          

det blir 2370 i månaden + stallhyra. sedan har du kostnader som vac 1 gång om året, söndrig utrustning som behöver förnyas samt träningar på det

• hellmary

hej

Rent kunskapsmässigt och med andra omkring dig tror jag säkert att du klarar av att ta hand om hästen. Du verkar ödmjuk och intresserad och klok nog att fråga om du känner dig osäker på något. Det du bör fundera på är kostnaderna. Jag har haft häst i 24 år och även kostnaderna för det som hör hästarna till ökar, precis som allt annat. Mina två hästar kostar mig sammanlagt ca 2500 kronor i månaden om jag slår ut alla kostnader  på ett år (med liten buffert för veterinär per månad). Sen skiljer sig foder och hovslagarkostnader åt beroende på var man bor och vilka kontakter man har. Kallhyran för bägge mina kostar 850 kr /mån och en ensilagebal kostar 300 kronor /bal och det går ca 2 stycken per månad på mina två fullstora hästar (ca 14 per år), till det så köper jag in ett visst lager med torr höbalar för de månader när man inte kan ha ensilage för värmens skull. Handlar hö för ca 2500-3000 kronor per år. Nu bor jag i Jämtland och vi har ofta kallt vilket är ett gynsamt klimat för ensilage/hösilage över perioden oktober-maj. Sen är det alltså bete och torr-hö som gäller. Jag handlar övrigt foder (havre eller kraftpellets eller dylikt) för ca 200 kronor månad. Min hovslagare tar 500 och jag håller med skor. Nu betalar jag bara för den ena hästen eftersom den andra jag har är just hovslagarens häst =) Hovslagaren är inte på papperet utbildad hovslagare men mycket bättre än alla skolutbildade jag haft och billgare. Det beror liksom på vad man hittar för möjligheter till billigt och bra foder, stall och var man bor och vilka kontakter du har osv. Sen ska man nog räkna en slant som buffert för ev veterinärkostnader och liknande varje månad. Sen kan man ju spara in på spån och hö under sommarmånaderna om man har tillgång till bete och så.  Jag har aldrig försäkrat eller vaccinerat mina hästar. Det kan tyckas vågat, men under de år jag haft häst har det fungerat och jag har inte behövt ångra mig, jag har inte tävlat dem eller så så jag har inte behövt för den sakens skull heller.

Den korkade kommentaren om att travare skulle vara sämre rid/sällskapshästar som du fick i ditt första inlägg/svar tycker jag att du ska strunta i. Du verkar ju ha träffat hästen och fattat tycke för den. Det finns många hästar med travstam/traverfarenheter som fungerar alldeles utmärkt som ridhästar och som mycket väl går att utbilda vidare i någon genre som man vill pröva.

Håller det bara ekonomiskt så kör!
    Lycka till

• hella23

Tack för alla svar!

Jag valde att backa och beslutade mig för att inte ta hästen då det kröp fram mer o mer saker om den och se när vi skulle dit och titta på den så gick det inte att provrida henne för att hon stått i 2 månader...När jag köpte min förra häst hade hon stått i 4 månader och det var absolut inga problem att provrida henne försiktigt.
    Hela situationen med ägaren kändes bara oseriös och magkänslan var inte ok heller.
    Är man mån om hästen så vill man ju ge den dom bästa förutsättningarna i nya hemmet och vi hade iaf behövt någon vecka på oss att kunna ordna allt i stallet.
    Iaf så blev hon skitsur när vi drog oss ur o jag förklarade att jag skriver inte på nåt avtal och sen tar hem en häst som inte är provriden och får massor problem med henne.
    Men nu ligger hon iaf ute på annons igen och det finns flera som är intresserade så jag tror att hon kommer få ett bra hem ändå.  

Men en timma efter jag pratat med hon som hade hästen hörde ägaren till min gamla sköthäst av sig och frågade om jag ville ta hem honom på foder istället och i slutet av månaden kommer han hem till oss!

Så det kunde inte ha slutat bättre för en underbarare häst får man leta efter.   
    Nu är han ju bra mycket större än stoet vi hade funderat på från början och antagligen mycket dyrare i foder kan jag tänka mig men han är pålitlig, kan allt och jag har ridit honom förut.            

Ida 060108 Ivar 100317
  • En till mamma

Vad bra att allt löst sig till det bästa, önskar dig lycka till.

och man ska alltid lita på sin magkänsla.   

• cajsasmamma

Tur att det ordnade sig för dig  

Tror att du får räkna med ca 2000-2500kr / månad . Och i början tillkommer utrustningar mm ! 

• Zhepyr

Jag har haft flera ridtravare och jag anser när deras kariär är slut eller så funkar dom jätte bra som ridhästar visst en del jobb är det men man får en sån trevlig häst att pyssla med. Jag tävla även lite med min ena både hoppning o dressyr Jag körde även en del med mina och satte för plogen på vintern ena var så duktig på detta, en del travare kan bli stirriga o lite löpsugna om man slear på dom. Men mina har funkat bra efter de lärt sig att springa är inget måste direkt när man lämnar stallsdörren.. Vad det kostar är lite vad stallhyran blir jag har haft eget stall o eget hö/halm. Jag skulle någ se över lite vad det kostar att hyra en box, hur det ser ut i det stallet. Hovslagare finns det nån som har tid, vilka andvänds till det stallet osv försäkring anser jag inte så dyr det som kostar är box-foder-hovslagarbiten.

Svar på tråden Snälla hjälp!!!