Samzara skrev 2011-09-04 07:47:06 följande:
Jag är inte för att man ska låta sina barn spela varken COD (vilket har 18 års gräns inte 15-16) eller CS (16 år). Har hör att någon av dessa spel utformades som simulatorspel för soldater från första början. Så att de kunde träna....
Faktum är att det enda du koncentrerar dig på är hur du ska överleva och hur du ska "döda" andra. Jag tycker inte att det är den delen man ska stimulera hjärnan med när man är liten/ung. Har man inte hört allt för många gånger att vådlspersoner som begått hemska brott, suttit med dessa spel?! Det är så mycket lättare att leva i fantasin, och i overkligheten så är det så lätt att döda....
Min son (12) var väldigt intresserad av WoW för ca 1 år sedan, nu när han kan spela (för att åldersgränsen tillåter) så vill han inte. Jag tackar o tar emot.....Däremot lockar ju både COD och CS för att många andra spelar det, men han får inte det. Åldersgränser finns där för en mening, och i dessa spel tror jag inte det bara gäller att förstå funktionerna....kanske är jag hård och löjlig, men de här spelen är verkligen inte något som jag vill att min son ska fastna i.
åldersgränser har INGET med funktioner eller hur svårt ett spel är

, ett spel från 7år bygg/flyg simulatorer kan vara grymt komplicerade, medan Unreal ett väldigt simpelt spel har 18+.
Dom bedömer efter kategorier som sex, våld, skräck och språk. I EU har vi PEGI.
Och alla dessa som du hört om som spelat dessa spel som varit våldsamma, dom har ALLTID haft någe annat som varit fel med dom, det är ungefär som han som sköt John Lennon, han hade hu läst en bok som fick att göra det enligt honom.
Och var har du läst att COD bara ren överlevnad? jag spelar dessa spel sedan ett par år tillbaka, men har spelat tv/data spel sedan jag kunde använda ett tangentbord. Visst det finns free for all och Team-D men dom flesta kör team tactical, HQ eller bas-spel. Det är mycket taktik i dessa lägen, och en som springer runt och bara plockar kills får nästan inge för de.