• längtan67

Datorspel för tonåringar

Hejsan,
    Jag skulle vilja få lite åsikter kring tonåringar och datorspel. Min 14-åring har fram till för några månader sedan inte alls använt våldsamma spel men nu börjat en del.. Nu senast vill han köpe Call of Duty, men jag är mycket tveksam. Han är ingen sportkille men spelar musik, mest gitarr, en del både själv och lite i band.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Datorspel för tonåringar
  • lykantrophona

Åldersrekommendationen på Call of Duty verkar ligga på typ 15-16 år. Jag skulle kunna tro att din son klarar det, för när det gäller datorspel så får jag ibland känslan av att rekommendationerna har lite marginal liksom.

Jag har prövat Call of Duty. Det är ett relativt realistiskt krigsspel. Det är ju förstås individuellt hur man svarar på våldsam underhållning, om det sen är film, spel eller serietidningar. Han har antagligen prövat spelet hos någon vän, annars skulle han väl inte önska sig specifikt det spelet, ifall han nu haft begränsat intresse förr.

Sen kan det vara bra för yngre tonåringar att ha begränsingar överlag för hur mycket de får spela, så att de inte blir helt förslappade. Däremot kan man ju alltid vara lite flexibel, t ex låta honom spara upp timmar så att han en dag kan sitta verkligen hela dagen ifall han vill.

Eller... vad är din egentliga fråga? Ifall du ska köpa spelet åt honom? Eller?

Själv är jag 21, så det var ganska nyligen då jag själv var tonåring. Dessutom spelar jag mycket själv. Och även om jag inte rekommenderar att köpa våldsamma spel till barn, så vet jag inte riktigt om jag ser en 14-åring som ett barn.

(kom ihåg att nördar inte hamnar i problem lika ofta, sällan är ute och dricker eller slåss.)

• roffe

Jag har själv spelat Cod i några år, tycker inte det är värre än att se på en krigsfilm på tv.

Det är dessutom bevisat att ungdomar som spelar håller sig oftare borta från kriminella grejer än ungdomar som inte spelar. För dom sitter hellre och spelar än super ner sig, pajjar rutor, slåss osv.

Du känner din son bäst, förstår han skillnad mellan verklighet och fiktion så är det inga problem med att spela. Sätt en gräns för hur många timmar per dag du tillåter iom han går i skolan. Betygen får inte bli lidande pga ett nöje :)

• Xofina

Herre jösses, Call of Duty är inget våldsamt.
    Som min man här bakom säger, det är ren fakta.
    Jag skulle absolut inte ha några invändningar om min son när han är 14 vill spela det, har själv gjort det (inget för mig) men våldsamt nja, inte direkt.
    Spelet "Postal" är däremot våldsamt men det finns filmer som är ännu värre.

• Xofina

Jag spelade på min brors Cs (Counter strike) account när jag var 12 år gammal, spelade Cod (Call of Duty) vid den tidpunkten också, jag har spelat WOW (World of Warcraft) i 2,5 år men inte har det gjort mig illa, inte min bror, inte min pappa och inte man man heller för den delen.

• lykantrophona

Just ja, jag kan rekommendera föräldrar som inte känner sig ha koll på spel etc att helt enkelt googla på spelets namn för att få iaf en beskrivning på spelet. Bättre så än att man målar upp bilder för sig själv som antagligen inte stämmer.

Själv spelar jag inte särskilt mycket fps:er förutom Team Fortress 2, haha. Men när det gäller spel man kan spela tillsammans andra, så finns ju fördelen att man lär sig taktik, samarbete och sådant.

• roffe
    Xofina skrev 2011-08-07 17:24:08 följande:
    Herre jösses, Call of Duty är inget våldsamt.
    Som min man här bakom säger, det är ren fakta.
    Jag skulle absolut inte ha några invändningar om min son när han är 14 vill spela det, har själv gjort det (inget för mig) men våldsamt nja, inte direkt.
    Spelet "Postal" är däremot våldsamt men det finns filmer som är ännu värre.
    Men att skjuta är våldsamt :) Vet du vad våld är? Det är liksom våldsamt att döda folk i ett realistiskt spel även om det skulle vara historiebaserat t ex. Dock betyder inte det att man blir våldsam irl, absolut inte. Men spelet i sig bygger på våld. Att ta ut fienden, försvara sig mot deras attacker osv.

Man kan antingen skjuta, beordra attacker från plan och helikoptrar eller sticka ner någon med sin kniv. Man kan använda sniper och skjuta folk direkt i huvudet med mera. Det är våldsamt.  Dock är det på låtsas, och just därför tycker jag inte att det är skadligt. Små barn leker ju polis och tjuv på dagis, då ska oftast polisen skjuta tjuven, eller indianen eller vad dom nu leker. Där snackas det inte om rättegångar :D

Hursomhelst, tvspel är just spel. Det är inte på riktigt. Sålänge kindsen förstår det, finns inget problem. =)
  • Xofina
    roffe skrev 2011-08-07 17:34:21 följande:
    Men att skjuta är våldsamt :) Vet du vad våld är? Det är liksom våldsamt att döda folk i ett realistiskt spel även om det skulle vara historiebaserat t ex. Dock betyder inte det att man blir våldsam irl, absolut inte. Men spelet i sig bygger på våld. Att ta ut fienden, försvara sig mot deras attacker osv.

Ja jag vet vad våld är, men jag tycker inte att ett spel som Call of Duty gör så man blir "skadad" som du säger , det är på låtsas, i så fall är det värre att titta på "Discovery" än att spela det. 
  • roffe
    Xofina skrev 2011-08-07 17:39:40 följande:
    Ja jag vet vad våld är, men jag tycker inte att ett spel som Call of Duty gör så man blir "skadad" som du säger , det är på låtsas, i så fall är det värre att titta på "Discovery" än att spela det. 
    Ja man blir inte skadad. Men det är ett våldsspel och därför finns det åldersrekommendationer :) Men de flesta får inga problem, de flesta är nog som du och jag, man spelar för det är kul, men man skulle aldrig någonsin få för dig att skada folk på riktigt :)

Och ja, mkt av det som visas på tv är lika eller värre skulle jag säga :)
  • längtan67

Tack för alla inlägg. Ja jag inser att man inte direkt går ut och slår ihjäl folk bara för att man spelar våldsmma spel, som sagt barn har i alla tider lekt tjuv och polis mm. Dock ger spel så direkta belöningar som du aldrig får i verkliga livet vilket gör att du "fastnar". Fastnar de då dessutom vid ett vålsamt spel är det ju inte helt bra....
    Och javisst han har provat hos kompisar. Har även ställt frågan till lite föräldrar i klassen via mail...

Frågan var lite öppet ställd, för att få olika typer av svar.... 

• Kimona

Ja, varför inte?
    Det är ganska roliga spel tycker jag. Har inte spelat just CoD, men Medal of Honor och jag tyckte det var kul.
    Fast så spelade jag Tomb Raider när jag var 7-8 år så...

• lykantrophona
    Kimona skrev 2011-08-07 23:32:46 följande:
    Ja, varför inte?
    Det är ganska roliga spel tycker jag. Har inte spelat just CoD, men Medal of Honor och jag tyckte det var kul.
    Fast så spelade jag Tomb Raider när jag var 7-8 år så...
    Jag spelade GTA när jag var typ 11. Men då var ju GTA-spelen inte lika realistiska som idag. GTA2 ftw!
    längtan67 skrev 2011-08-07 22:54:56 följande:
    Tack för alla inlägg. Ja jag inser att man inte direkt går ut och slår ihjäl folk bara för att man spelar våldsmma spel, som sagt barn har i alla tider lekt tjuv och polis mm. Dock ger spel så direkta belöningar som du aldrig får i verkliga livet vilket gör att du "fastnar". Fastnar de då dessutom vid ett vålsamt spel är det ju inte helt bra....
    Och javisst han har provat hos kompisar. Har även ställt frågan till lite föräldrar i klassen via mail...

Frågan var lite öppet ställd, för att få olika typer av svar.... 
    Det är  ju ganska sällsynt med spelberoende ändå. Men så länge du håller någonslags gränser för hur mycket ungen spelar så är det nog lugnt.

När jag var 14 spelade alla killar i klassen Counter-Strike. Det verkade som om det var själva utmaningen, att få spela mot sina vänner, som var det mest intressanta.
  • Samzara

Jag är inte för att man ska låta sina barn spela varken COD (vilket har 18 års gräns inte 15-16) eller CS (16 år). Har hör att någon av dessa spel utformades som simulatorspel för soldater från första början. Så att de kunde träna....

Faktum är att det enda du koncentrerar dig på är hur du ska överleva och hur du ska "döda" andra. Jag tycker inte att det är den delen man ska stimulera hjärnan med när man är liten/ung. Har  man inte hört allt för många gånger att vådlspersoner som begått hemska brott, suttit med dessa spel?! Det är så mycket lättare att leva i fantasin, och i overkligheten så är det så lätt att döda....

Min son (12) var väldigt intresserad av WoW för ca 1 år sedan, nu när han kan spela (för att åldersgränsen tillåter) så vill han inte. Jag tackar o tar emot.....Däremot lockar ju både COD och CS för att många andra spelar det, men han får inte det. Åldersgränser finns där för en mening, och i dessa spel tror jag inte det bara gäller att förstå funktionerna....kanske är jag hård och löjlig, men de här spelen är verkligen inte något som jag vill att min son ska fastna i.

• litengunnarolle

Jag tycker det finns många bra alternativ till skjutspel. Jag själv är 18 år, så det var inte längesen som jag var lika gammal som din son. sedan har ju jag alltid blivit lite illa till mods av krigsspel och filmer, men jag vet inte, jag tycker att det verkar som att många kan tycka att det är roligt med spel som man tänker lite mer istället för att bara skjuta, eller till exempel Harry Potter-spel där man "skjuter" förtrollningar istället för kulor (fast sen så beror det ju naturligtvis på om han är intresserad av det). Sims har någon föreslagit, och det har länge varit populärt hos många. Jag ser inget direkt skadligt med våldsamma spel, om ungdomarna bara kan skilja på verklighet och spel, men personligen har jag alltid tyckt att de är obehagliga eller tråkiga.

• lol

Mina kompisar har spelat cod sen dem var 10 jag däremot försrår inte meningen med att springa runt och skjuta.

• Faber

Det är mycket enkelt, förstår han inte skillnaden mellan spel/film och verklighet i den åldern är det något annat som gått fel. Gör han det så är det ju grönt. Svårare än så är det inte.

Artibus et armis recuperatur gloria
  • Ananda shake
    Samzara skrev 2011-09-04 07:47:06 följande:
    Jag är inte för att man ska låta sina barn spela varken COD (vilket har 18 års gräns inte 15-16) eller CS (16 år). Har hör att någon av dessa spel utformades som simulatorspel för soldater från första början. Så att de kunde träna....

Faktum är att det enda du koncentrerar dig på är hur du ska överleva och hur du ska "döda" andra. Jag tycker inte att det är den delen man ska stimulera hjärnan med när man är liten/ung. Har  man inte hört allt för många gånger att vådlspersoner som begått hemska brott, suttit med dessa spel?! Det är så mycket lättare att leva i fantasin, och i overkligheten så är det så lätt att döda....

Min son (12) var väldigt intresserad av WoW för ca 1 år sedan, nu när han kan spela (för att åldersgränsen tillåter) så vill han inte. Jag tackar o tar emot.....Däremot lockar ju både COD och CS för att många andra spelar det, men han får inte det. Åldersgränser finns där för en mening, och i dessa spel tror jag inte det bara gäller att förstå funktionerna....kanske är jag hård och löjlig, men de här spelen är verkligen inte något som jag vill att min son ska fastna i.
    åldersgränser har INGET med funktioner eller hur svårt ett spel ärSkrikandes, ett spel från 7år bygg/flyg simulatorer kan vara grymt komplicerade, medan Unreal ett väldigt simpelt spel har 18+.
    Dom bedömer efter kategorier som sex, våld, skräck och språk. I EU har vi PEGI.

Och alla dessa som du hört om som spelat dessa spel som varit våldsamma, dom har ALLTID haft någe annat som varit fel med dom, det är ungefär som han som sköt John Lennon, han hade hu läst en bok som fick att göra det enligt honom.
    Och var har du läst att COD bara ren överlevnad? jag spelar dessa spel sedan ett par år tillbaka, men har spelat tv/data spel sedan jag kunde använda ett tangentbord. Visst det finns free for all och Team-D men dom flesta kör team tactical, HQ eller bas-spel. Det är mycket taktik i dessa lägen, och en som springer runt och bara plockar kills får nästan inge för de.
Svar på tråden Datorspel för tonåringar