• Odd Pixie

Ni som fött barn med EPIDURAL - hade ni ont när ni födde?

Jag är inte gravid, men längtar mycket efter barn och har väl en liten plan att kanske skaffa ett om ett par år (om jag har sådan tur att jag lyckas).  Hursomhelst, av den anledningen har jag tänkt mycket på förlossningar och allt runt omkring.. och.. en vanlig förlossning skrämmer livet ur mig. Jag har hela tiden haft en tanke att "Nej, nej och åter nej. Det blir planerat kejsarsnitt eller så får det vara!"   men nu undrar jag hur det funkar med Epidural?

Om man får epidural, hur mycket känner man av förlossningen? Har man fruktansvärt ont? Något mindre ont? Eller inte ont alls? Hur tycker ni det kändes, ni som varit med om det? Vad är för- och nackdelarna?

• Svar på tråden Ni som fött barn med EPIDURAL - hade ni ont när ni födde?
  • Pamela 825

Epidural vad det bästa tyckte jag. Det man kände va ett tryck neråt,,ingen smärta..Funkade jättebra för mig.

• wolverina

Ingen smärta, bara tryck. Fortfarande skitjobbigt att krysta ut :)

Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
  • wolverina

Ska bara tillägga att i mitt fall gjorde värkarna så fruktansvärt ont att jag tvivlar på att själva födandet knappast hade kunnat vara värre. Men jag är ändå glad att jag hann få EDAn.

Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
  • lier1979

Ingen smärta från värkarna alls men själva utdrivningsskedet kändes ju lite såklart men det gick ju ändå rätt snabbt och helt klart värt att slippa ks enligt mig!

• Yavannie

Vad jag har förstått så är epidural superbra när det funkar, vilket det såklart gör i de flesta fall. Tyvärr gjorde det inte det för mig. När jag fick den var jag extremt trött efter att ha varit vaken länge med värkar och mitt intryck var att det inte blev någon skillnad före och efter epiduralen. Orkade/vågade inte klaga eftersom jag visste att det "borde" göra ont att föda.

När dottern föddes gick jag sönder en del och behövde opereras. Då skulle de använda EDA-katetern för att ge en större dos bedövning, och då kom sanningen fram - hur mycket de än pumpade i så hade jag full känsel där nere. Jag hade inte varit bedövad på hela tiden. De fick söva mig för operation. När jag vaknade var jag helt bedövad i utsidan av högra låret! Så den satt fel helt enkelt. 

Det ska sägas att de tyckte att jag hade en krånglig ryggrad att sätta i. Det tog 3 försök, och på det tredje satte de den på tvären på något vis. 

I efterhand kan jag nästan känna mig stolt över att jag födde utan smärtlindring (blev yr av lustgasen så hade inte det heller), även om det var ofrivilligt. 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Angelica8912

Epiduralen funkade inte för mig och saktade bara ner allt istället. Värkarna blev inte nått lättare.

• Eufori

Jag hade riktigt jävla ont. Lika ont som innan jag fick epiduralen. Enda fördelen var väl att den inte gjorde ont att ta, men nästa gång skippar jag antagligen epidural.

• Carro87

Med min första hjälpte inte EDA:n, och lustgasen spydde jag bara av. Med barn nummer två fungerade EDA:n kanon bra, det vart som dag och natt. Dock efter förlossningen och ca 14 dagar sköt mitt blodtryck i höjden, Allt svartnade och jag vart stundvis helt borta. Pga att jag läckte ryggmärgsvätska efter att dom Tog bort bedövningen. Så i framtiden blir det absolut ingen mer EDA för min del.

• Xofina

Jag fick EDA men den hann tyvärr inte verka på mig innan bebis bestämde sig för att komma ut (gick lite fortTungan ute)

Men en tjej bredvid mig fick den före mig och hon låg och sov och hade inte det minsta ont låg och skratta och pratade precis som vanligt satt Glad  

• Liten men naggande

min EDA var ljuvlig -från helvetet på jorden och en direkt önskan om att bara få dö till att en halvtimme senare sitta och äta middag och kika på monitorn som blippande visade att värkarna pågick -kände ingenting mer än att man kände sig bajsnödig när krystvärkarna drog igång och det var en rätt obehaglig känsla.

Utdrivningen var kämpig, men mer på ett träningsprestationssätt  -minns inte alls att det gjorde ont. Möjligen kändes det litet precis innan hon kom ut men det minns jag knappt och det var helt klart mkt mer uthärdligt än värkarna innan EDA:n sattes.

Svar på tråden Ni som fött barn med EPIDURAL - hade ni ont när ni födde?