• tvåärbättre

träna barnet el ej?

Har en ettåring som är sen motoriskt. Han har inte ålat eller krypit, och han varken sätter eller ställer sig upp själv. Fram tills för några veckor sedan var han helt nöjd med att bara sitta på rumpan och pilla med sina grejer. Men nu har han upptäckt att han kan gå om han håller mig eller min sambo i händerna, och nu är gå allt han vill, vi springer omkring med honom hela dagarna. Jag tror att han kommer lära sig gå (för det är han intresserad av, till skillnad från att t ex krypa), och att den övriga utvecklingen kommer efter hand. Men min sambo är helt inställd på att vi måste fortsätta ha honom på mage (fastän han hatar det) och att vi måste försöka tvinga honom att resa sig upp själv mot möbler, även om han blir väldigt frustrerad och ledsen. Vad tror ni, måste man träna barnen aktivt eller kommer de här sakerna av sig själva?

• Svar på tråden träna barnet el ej?
  • Pickeli

Vad säger BVC om allt detta? De har ju träffat barnet i fråga och borde väl kunna komma med något vettigt? Att tvinga honom låter dumt, främja utvecklingen genom att visa hur man gör när man går låter vettigare. Jag tror på din teori!

Google it!
Svar på tråden träna barnet el ej?