Samma här. Jag är förvisso bara i början av graviditeten med 3:e barnet.
Har haft två skitförlossningar. Med ettan så gick det så förbannat fort - jag hann inte med mig,det gick inte att ta igen sig eller ngt alls. Smärtlindringen hann inte hjälpa eftersom nästa fas i förlossningen kom så direkt på den innan. När bebisen var ute kände jag inte ens glädje, bara "tack gode gud att det är över".
Inför barn nummer två gick jag på aurorasamtal, som var jättebra, och jag blev peppad på att föda t o m ! Skrev kontrakt, bla med snittlöfte (om det absolut inte skulle gå vägen, som en trygghet för mig). I kontraktet stod bla att min första förlossning gick fort och att det var det som skrämde mig, och att jag skulle få smärtlindring tidigt.
Väl inne på förlossningen fick jag ligga i intagningsrummet hur länge som helst, med endast lustgas. BM struntade totalt i mitt kontrakt och vad jag och min dåvarande man sade angående hur fort det skulle gå, och att jag behövde smärtlindring NU (jag kände själv hur tätt o hårt värkarna kom). BM rekommenderade endast promenad i korridoren och varm dusch (jag kunde inte ens stå upp pga smärtan). Till slut orkade jag inte mer, och begärde snitt (kände att allt bara gick fel och att jag aldrig skulle lita på BM under förlossningen) och med hjälp av mannen stod jag på mig. Först då fick jag komma in på ett förlossningsrum för att bli förberedd inför snitt, varpå BM kollade hur öppen jag var och utbrister "Oj, vad fort det gick" då hon märkte att jag öppnat mig väldigt fort på kort tid. I vilket fall, tvåan kom alltså med snitt.
Det kändes som ett misslyckande eftersom jag varit så inställd på att grejja en vanlig förlossning.
Så nu, inför trean, tja... Har inte börjat tänka på hur jag ska göra med ngt än. Vill gärna ha en positiv upplevelse av att ha "klarat av" en vaginal förlossning.
Är det ngn som provat psykoprofylax? Finns sådant ens nuförtiden ?
Jag funderar på doula.
Även Aurorasamtal igen. Hm.