• xqz

Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?

Det är väldigt ofta som folk ser ner på unga föräldrar utan att veta hur deras bakgrund och livsstil ser ut.
    Därför tänker jag nu passa på att fråga er en fråga jag länge funderat på. Läs nedan.

En tjej träffar som 14 åring en 21 årig kille. När hon är 16 ½ år förlovar de sig.
    Hon blir gravid och de bestämmer att behålla barnet. *Son* föds när de är 17 respektive 23 år.
    När hon är 19 föds ytterligare en son (planerad) och som 20 åring får dom en flicka (också planerad).

De är nu 20 år respektive 26 år. De bor alla i en trea tillsammans.
    Har ett bra socialt liv där de träffar vänner minst 3 ggr/vecka.
    Tjejen dricker sällan (Hon kan ta en cider som mest när det är något speciellt)
    och killen dricker en-två folköl per helg för att koppla av. Ingen av dem röker.

Killen har körkort och välutbildad (Utöver grundskola och gymnasie har han tagit specialutbildningar för att förbättras i sitt yrke och förhoppningsvis nå en högre nivå inom yrket)
    Tjejen har körkort samt gymnasieutbildning. Planerar att studera på högskola när dottern blir lite äldre.

Hon bor i deras gemensamma lägenhet och tar hand om barnen på veckorna eftersom han jobbar på annan ort Måndag-Torsdag. Det är han som sköter ekonomin. Hon sköter städning och barn.
    När de båda är hemma hjälps de åt med allting bl.a matlagning (De äter alltid hemlagat), Handla, Städa, Ta hand om barnen, Byta blöja m.m.

Lönen han får är högre en svenska medellönen.
    Hon ska studera på högskola när yngsta barnet blir tillräckligt gammal för att vara på dagis.

Varför ser så många ner på unga föräldrar innan dom ens vet hur det ligger till??
    Det finns många unga föräldrar som klarar det bättre än äldre!
    En 20årig mamma med 3 barn, utbildning, körkort och bil med man som tjänar mer än medelsvensk,
    Bryr sig om sina barn och framförallt älskar varandra,  Anser jag vara en bättre mamma än den mamma som är 35 år, hoppade av gymnasiet, Lever på socbidrag, har tre småbarn vars pappa inte vill se dem.

Vad tycker ni? Varför är det detta tjat på unga föräldrar? Har du fördomar mot unga föräldrar?
    Jag tycker inte att åldern spelar någon roll! Jag och min kille har klarat det utmärkt!
    Det är utbildning, mognad, kärlek, ansvar, ekonomi och vilja som utgör om man är en bra förälder eller ej!
  • Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?
  • Selfish Geene

Jag tror inte att det automatiskt är dåligt att skaffa barn ung, men jag tror att det nästan alltid är bättre att vänta tills man är lite äldre, vissa saker hinner man "växa ifrån" om man måste avstå dem tills barnen är äldre (öluff i Greklan, bo i kollektiv, dricka för mycket, ligga runt, bo på någons soffa, vara arbetslös, satsa på musikkarriären etc etc)

Varför bli vuxen tidigare än nödvändigt? 

• xqz
    Selfish Geene skrev 2011-08-01 15:58:03 följande:
    Jag tror inte att det automatiskt är dåligt att skaffa barn ung, men jag tror att det nästan alltid är bättre att vänta tills man är lite äldre, vissa saker hinner man "växa ifrån" om man måste avstå dem tills barnen är äldre (öluff i Greklan, bo i kollektiv, dricka för mycket, ligga runt, bo på någons soffa, vara arbetslös, satsa på musikkarriären etc etc)

Varför bli vuxen tidigare än nödvändigt? 
    Jag har aldrig velat dricka för mycket, ligga runt och resa har jag redan gjort!

Om man lessnat på (eller inte gillar) att göra det du räknade upp och längtar efter ett litet barn så varför inte?
  • Selfish Geene
    xqz skrev 2011-08-01 16:02:08 följande:
    Jag har aldrig velat dricka för mycket, ligga runt och resa har jag redan gjort!

Om man lessnat på (eller inte gillar) att göra det du räknade upp och längtar efter ett litet barn så varför inte?
    Det finns en babiljard andra saker man kan göra när man inte har barn, det behöver inte vara något av sakerna jag räknade upp.

Finns det några goda skäl att inte vänta med att skaffa barn? 
  • odda

jag vet hur det va att vara ung förälder fick line när jag va 19 år

• xqz
    Selfish Geene skrev 2011-08-01 16:06:46 följande:
    Det finns en babiljard andra saker man kan göra när man inte har barn, det behöver inte vara något av sakerna jag räknade upp.

Finns det några goda skäl att inte vänta med att skaffa barn? 
    Vissa trivs med att ha barn, Andra trivs med att festa och resa runt på luffning.
    Det är inte många som har pengar runt min ålder och yngre så alla unga har inte råd med utlandsresor.
    Föresten så går det lika bra att resa med barn. Vi har varit i Norge och Storbritannien sen vi fick första sonen.

Om man längtar efter barn och kan göra allt man vill med barn likaså utan så förstår jag inte varför man måste vänta Resa kan vi göra ändå, Fast vi har barn (Tog resa som exempel eftersom det var det enda du räknade upp som vi vill göra)
    odda skrev 2011-08-01 16:24:08 följande:
    Vad trevligt :)
    Har du stött på några problem?
    Eller har du fått konstiga kommentarer?
  • Selfish Geene
    xqz skrev 2011-08-01 16:32:06 följande:
    Vissa trivs med att ha barn, Andra trivs med att festa och resa runt på luffning.
    Det är inte många som har pengar runt min ålder och yngre så alla unga har inte råd med utlandsresor.
    Föresten så går det lika bra att resa med barn. Vi har varit i Norge och Storbritannien sen vi fick första sonen.

Om man längtar efter barn och kan göra allt man vill med barn likaså utan så förstår jag inte varför man måste vänta Resa kan vi göra ändå, Fast vi har barn (Tog resa som exempel eftersom det var det enda du räknade upp som vi vill göra)
    odda skrev 2011-08-01 16:24:08 följande:
    Vad trevligt :)
    Har du stött på några problem?
    Eller har du fått konstiga kommentarer?
    Man måste inte vänta med barn, men det finns heller inga goda skäl att inte göra det, barnen växer upp och flyttar efter 18-20 år oavsett om du skaffar dom när du är 15 eller 25, om du inte har tänkt skaffa ett helt fotbollslag har du gott om tid även om du inte stressar.

(har fått barn både som 18-åring och som 30-åring)
  • Rhoda Horswunce

Jag håller inte alls med om det som verkar vara din definition av en bra förälder. Det finns gott om välutbildade, ansvarsfulla, rika människor - unga som gamla - som verkligen älskar sina barn och vill ta väl hand om dem, och som inte klarar av det. Som misshandlar och vanvårdar och kränker sina barn. Som inte har tid för dem, ser dem, respekterar dem, förstår vad de har för behov... ja, du fattar. Jag tycker det är jättebra att du inte dricker för mycket, ger dina barn hemlagad mat och inte är till belastning för samhället, men om du är en bra förälder eller inte kan jag inte svara på utifrån det du skrivit hittills.

Angående fördomar mot unga föräldrar så tror jag faktiskt inte att jag har några. Men det tror man ju alltid - om jag anser att något är fakta och det egentligen inte är det utan en fördom, så vet jag ju inte om det. Och så fort jag får veta att det är en fördom och inte fakta så slutar det ju vara en fördom eftersom jag då inte längre tror på det. Men det jag "vet" om unga föräldrar, som är negativt, är att kvinnor med låg intelligens ofta skaffar barn tidigt, vilket ju gör att man får en överrepresentation av lågintelligenta i den gruppen. Det innebär ju dock givetvis inte att alla unga föräldrar har låg intelligens, det finns de som har väldigt hög också

• Pontusprinsessa

Finns väl för och nackdelar för alla oavsett ålder men unga föräldrar har mer energi än en ex. 35 åring och kommer mer ihåg hur det var att vara barn själv. Så jag tycker det är bra att unga föräldrar finns =) Som för mig och killen båda är välutbildade med flera körkort var och en ekonomi som är långt bättre än en medelsvenssons men vi tog studenten förra året så därför är det gnäll för att vi väntar vårat andra barn nu. Så folk kommer nog alltid se ner på yngre som får barn tyvärr :/

• maey

Blir mest trött på behovet av att definera sig som "ung förälder". Man kan vara bra eller dålig förälder oavsett ålder. Problemet verkar vara självförtroendet. Man får kritik av omgivningen som förälder oavsett vilken ålder man har. Däremot kanske man inte bryr sig på samma sätt när man är lite äldre. Det verkar vara många yngre som har ett stort behov att visa för omgivningen hur bra de är.
    Min upplevelse är att det ofta är tråkigt att prata med yngre föräldrar, eftersom de är så besatta av att prata om rätt blöjor, hemlagad mat, sömnmetoder, hur lite de förstår som inte har barn, osv...
    Slappna av och njut av livet istället för att oroa er för vad andra tycker!

• k girl
    Pontusprinsessa skrev 2011-08-02 10:26:06 följande:
    Finns väl för och nackdelar för alla oavsett ålder men unga föräldrar har mer energi än en ex. 35 åring och kommer mer ihåg hur det var att vara barn själv.

no offense, men om du inte är 35, hur vet du det?

/34 -åringen som minns hur det var att vara tjugo
Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?