Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?
Det är väldigt ofta som folk ser ner på unga föräldrar utan att veta hur deras bakgrund och livsstil ser ut.Därför tänker jag nu passa på att fråga er en fråga jag länge funderat på. Läs nedan.
En tjej träffar som 14 åring en 21 årig kille. När hon är 16 ½ år förlovar de sig.
Hon blir gravid och de bestämmer att behålla barnet. *Son* föds när de är 17 respektive 23 år.
När hon är 19 föds ytterligare en son (planerad) och som 20 åring får dom en flicka (också planerad).
De är nu 20 år respektive 26 år. De bor alla i en trea tillsammans.
Har ett bra socialt liv där de träffar vänner minst 3 ggr/vecka.
Tjejen dricker sällan (Hon kan ta en cider som mest när det är något speciellt)
och killen dricker en-två folköl per helg för att koppla av. Ingen av dem röker.
Killen har körkort och välutbildad (Utöver grundskola och gymnasie har han tagit specialutbildningar för att förbättras i sitt yrke och förhoppningsvis nå en högre nivå inom yrket)
Tjejen har körkort samt gymnasieutbildning. Planerar att studera på högskola när dottern blir lite äldre.
Hon bor i deras gemensamma lägenhet och tar hand om barnen på veckorna eftersom han jobbar på annan ort Måndag-Torsdag. Det är han som sköter ekonomin. Hon sköter städning och barn.
När de båda är hemma hjälps de åt med allting bl.a matlagning (De äter alltid hemlagat), Handla, Städa, Ta hand om barnen, Byta blöja m.m.
Lönen han får är högre en svenska medellönen.
Hon ska studera på högskola när yngsta barnet blir tillräckligt gammal för att vara på dagis.
Varför ser så många ner på unga föräldrar innan dom ens vet hur det ligger till??
Det finns många unga föräldrar som klarar det bättre än äldre!
En 20årig mamma med 3 barn, utbildning, körkort och bil med man som tjänar mer än medelsvensk,
Bryr sig om sina barn och framförallt älskar varandra, Anser jag vara en bättre mamma än den mamma som är 35 år, hoppade av gymnasiet, Lever på socbidrag, har tre småbarn vars pappa inte vill se dem.
Vad tycker ni? Varför är det detta tjat på unga föräldrar? Har du fördomar mot unga föräldrar?
Jag tycker inte att åldern spelar någon roll! Jag och min kille har klarat det utmärkt!
Det är utbildning, mognad, kärlek, ansvar, ekonomi och vilja som utgör om man är en bra förälder eller ej!