• Anonym (Jag)

Allergisk mot katten?

Hej!

Vi har en tjej på 6 månader, som för drygt 3 månader sedan började få röda prickar på hakan och runt munnen efter hon legat på hennes täcke på golvet. (Hon har alla sina leksaker där och spenderar ett par timmar om dagen där.)
    I början var det bara ett fåtal prickar, men för varje vecka får hon mer och mer prickar som börjat sprida sig upp runt ögonen. Hon gnuggar sig även väldigt ofta i ansiktet och det verkar som om det kittlas något fruktansvärt i näsan vid dessa tilfällen. Jag undrar vad detta kan bero på? Vi har 2 katter och vi försöker hålla täcket fritt från hår, men det är såklart svårt när den ligger på golvet. Hon får bara prickarna av att ligga på täcket. Inte i luften eller någonannanstans ifrån. Utslagen kan hålla i sig till dagen efter, men håller vi henne borta från filten ett dygn är alla prickar borta, och lägger vi ner henne på täcket igen är dom där på 5 minuter.
    Min sambo menar på att hon inte är allergisk, bara REAGERAR på katthåren, och att det hjälper till att motverka allergi om vi har katter hemma och hon får vara kring håren. Jag däremot vill göra mig av med katterna om detta ska fortsätta. Jag anser att hon INTE ska behöva ha utslag i hela ansiktet varje dag och jag tror att det är allergi eller något liknande. Vad kan det vara?? Kan tillägga att utslagen inte verkar klia eller störa henne speciellt.

Mvh

• Svar på tråden Allergisk mot katten?
  • Allergiexperten

Hej! Allergi mot luftvägsallergen som exempelvis katt, hund och pollen tar tid att utveckla jämfört med allergi mot föda, exempelvis komjölksprotein, som man kan få ganska snabbt, redan som litet spädbarn.
    Symtomen på luftvägsallergi kommer alltså lång tid innan själva allergin är utvecklad i immunförsvaret och kan diagnostiseras genom exempelvis blodprov.
    Det betyder att om man reagerar när man träffar exempelvis katt så betyder det att man troligtvis kommer att bli allergisk mot katten längre fram om man fortsätter att ha katten omkring sig.
    Det är nog det som din sambo menar när han säger att dottern inte är allergisk utan bara reagerar mot kattthåren. Att utsättas för allergen för att stärka immunförsvaret så man inte utvecklar allergi är omtvistat och stämmer i vissa fall men i andra fall inte alls. Många andra faktorer spelar in.
    Eftersom er dotter får utslag när hon ligger på filten där det finns katthår låter det som om hon är känslig för katthår. Den känsligheten gör att hon riskerar att utveckla allergi mot katt.
    Det viktiga är att flickan inte ska behöva få symtom mot något som man kan undvika.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Allergisk mot katten?