• Loreena

Läs det här innan ni ger ert barn sojaprodukter!

Jag förstår om man måste ge ersättning baserad på soja om barnet är mjölkproteinallergiskt, men att ge barnet sojaprodukter för att familjen lever som veganer... Då tycker jag att ni borde läsa det här först!

www.perfekthalsa.se/tag/soja/

Här finns ett par utdrag från sidan:

"Soja innehåller isoflavonoiderna genistein och daidzein, två fytoöstrogener som liknar mänskligt östrogen. De kan blockera östrogeneffekten, störa hormonella funktioner, leda till infertilitet samt bröstcancer. Om man dricker två glass sojamjölk per dag under en månad får man i sig tillräckligt med fytoöstrogener för att påverka menstruationscykeln."

Låter det nyttigt att ge till barn?

"

Soja innehåller extrema mängder fytoöstrogener, en form av hormonliknande ämnen. Det finns forskning som visar att barn som får modersmjölksersättning intar hormonliknande ämnen som motsvarar flera p-piller vilket kan leda till allvarliga negativa hälsoeffekter på sikt. Soja innehåller dessutom inget kolesterol vilket är livsnödvändigt för hjärnan och nervsystemets utveckling hos barn."
  • Svar på tråden Läs det här innan ni ger ert barn sojaprodukter!
  • SilverLadyG

Inte bara det men massa tungmetaller, arsenik osv. Oftast kommer soja från områden som är förgiftade med massa kemikalier+ vattnas med vatten som är förorenad så oftast får man på köpet även annat.  Ibland är värden högre än de tillåtna i EU...

• Alexi

fast man ska absolut inte ge sojaprodukter vid mjölkallergi!

• vittra

Man ska som sagt inte ens ge sojaprodukter vid allergi så...

Mig veterligen innehåller ju modersmjölkersättningar inte heller soja, eller har jag missat något..?

• Loreena

Nej, de ska väl vara baserade på komjölk så vitt jag vet.

• SilverLadyG
    Loreena skrev 2011-08-01 20:52:11 följande:
    Nej, de ska väl vara baserade på komjölk så vitt jag vet.
    nej modersmjölkersättning är oftast av soja eller ris eller majs eller mjöl.
  • Omega83
    SilverLadyG skrev 2011-08-01 21:19:24 följande:
    Babysemp 2 är baserad på mjölk!
  • vittra
    SilverLadyG skrev 2011-08-01 21:19:24 följande:
    Öh, va? Du kanske menar välling...
  • Krake

Ja, och jag är fly förbannad då vårt dagis bestämt sig för att byta ut all mjölk mot soja.

Moster, inte monster.
  • Loreena
    Krake skrev 2011-08-01 21:33:37 följande:
    Ja, och jag är fly förbannad då vårt dagis bestämt sig för att byta ut all mjölk mot soja.
    Va???? Varför?? Det verkar ju helt idiotiskt!! Skriv ut sidan jag länkade till och ge till de ansvariga!
  • giftfri
    Krake skrev 2011-08-01 21:33:37 följande:

Säg ifrån, du har säkert precis lika stor rätt att kräva riktig mjölk, som att veganer å vegetarianer hävdar å skrävlar om sin rätt att slippa animalier..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
Svar på tråden Läs det här innan ni ger ert barn sojaprodukter!