• OliviaViktor

Varför är/blir vissa människor så fruktansvärt elaka?

Ja, vad säger ni familjelivare? =) Varför är/blir vissa människor så himla elaka? vad tror ni?
    Jag har alltid trott att det är pga. trasig barndom, som vissa människor blivit elaka.
    Men det finns dom människorna som har gudomliga föräldrar som blir elaka dom med!

Vad tror du utlöser elakhet? Varför är man elak? 
    Vad är elakhet för dig?

Här får vilka spekulationer som helst finnas! Kör bara på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-31 17:11
    Det vore även kul och spännande om du själv kunde berätta några egna upplevelser kring människor som du upplevt elaka. Det är bara att ösa på!

• Svar på tråden Varför är/blir vissa människor så fruktansvärt elaka?
  • Teskedsmamman

De flesta som jag kan komma och tänka på är elaka pga att de själva mår dåligt, behöver inte vara dålig barndom, men grundar sig många gånger i dåligt självförtroende t ex,,,

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Pallas

Jag är elak som fan. Åratal av diplomatiskt vägande av ord på guldvåg har krävt enorm ansträngning och inte lett någon vidare vart. Nu går jag på magkänsla och är rent burdus emellanåt. Mycket roligare.

• Teskedsmamman
    Pallas skrev 2011-07-31 00:09:39 följande:
    Jag är elak som fan. Åratal av diplomatiskt vägande av ord på guldvåg har krävt enorm ansträngning och inte lett någon vidare vart. Nu går jag på magkänsla och är rent burdus emellanåt. Mycket roligare.
    Fast det är skillnad på att säga sin åsikt och vara rak och att vara elak.

Jag är rak och fruktansvärt bufflig emellanåt men anser mig inte elak eftersom jag aldrig vill någon illa egentigen, fast jag kan tycka de är korkade.....
  • Alvi

Att personen i fråga själv mår dåligt.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • OliviaViktor

Fast är det inte elakhet att inte tänka på vad man säger innan man häver ur sig? Att tänka lite på hur orden man säger kan uppfattas? Att vara lite finkänslig liksom?
    Fast sedan spelar det ju lite roll vilken åsikt du säger med och till vem!
    Om det är något personangrepp så är det ju elakt!

Men som ni säger, att personen själv mår dåligt, dåligt självförtroende...

• Teskedsmamman
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-07-31 00:18:37 följande:
    Fast är det inte elakhet att inte tänka på vad man säger innan man häver ur sig? Att tänka lite på hur orden man säger kan uppfattas? Att vara lite finkänslig liksom?
    Fast sedan spelar det ju lite roll vilken åsikt du säger med och till vem!
    Om det är något personangrepp så är det ju elakt!

Men som ni säger, att personen själv mår dåligt, dåligt självförtroende...
    Nä, att inte tänka på vad man säger är inte att vara elak, då är man bara bufflig och tafflig...

Att vara elak innebär massa tankeverksamhet att verkligen kunna såra enklast och som mest.
  • OliviaViktor
    Teskedsmamman skrev 2011-07-31 00:20:03 följande:
    Nä, att inte tänka på vad man säger är inte att vara elak, då är man bara bufflig och tafflig...

Att vara elak innebär massa tankeverksamhet att verkligen kunna såra enklast och som mest.
    Jo, det tycker jag! Det uppfattas ju hos personen som får bemöta det buffliga och taffliga som elakt. Men det är ju ingen medveten elakhet!

Finns det omedveten elakhet?
    Jag tror inte på att det enbart finns elakhet grundat i filad tankeverksamhet, kan man göra mycket elakhet per automatik om man är "lagd" sådan?
    Om man har dessa egenskaper som person?
  • Teskedsmamman
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-07-31 00:23:41 följande:
    Finns det omedveten elakhet?
    Jag tror inte på att det enbart finns elakhet grundat i filad tankeverksamhet, kan man göra mycket elakhet per automatik om man är "lagd" sådan?
    Om man har dessa egenskaper som person?
    Om jag går igenom mina dryga 40 år och de elaka människor som jag har mött, så har de alltid varit väldigt sluga, egoistiska, smarta och ett bristande självförtroende, de förbättrar sitt eget självförtroende genom att trampa på andra... Och det har nästan alltid varit en skapr hjärna bakom...

Elakhet per automatik anser jag vara brist på social kompetens...
  • Mälaröbo

Jag anser att elakhet i mångt och mycket ligger i hur mottagaren känner det.
    ALLA som jag anser vara elaka anser själva att de är raka och ärliga...
    De inser inte att för att INTE vara elak så ingår att nån annan inte ska känna så heller.
    Känns det elakt av den som tar emot det så ÄR det elakt!

• starlight
    Mälaröbo skrev 2011-07-31 00:53:40 följande:
    Jag anser att elakhet i mångt och mycket ligger i hur mottagaren känner det.
    ALLA som jag anser vara elaka anser själva att de är raka och ärliga...
    De inser inte att för att INTE vara elak så ingår att nån annan inte ska känna så heller.
    Känns det elakt av den som tar emot det så ÄR det elakt!

tänkvärt!
    Och bra tråd!
Svar på tråden Varför är/blir vissa människor så fruktansvärt elaka?