Stallhyra
Jag ska eventuellt hyra ut ett par boxplatser i mitt stall. Har ingen aning vad jag ska ta i hyra för det. Vad brukar det ligga på? Hos mej ingår box, strö, hö/ensilage, stora hagar.
Jag ska eventuellt hyra ut ett par boxplatser i mitt stall. Har ingen aning vad jag ska ta i hyra för det. Vad brukar det ligga på? Hos mej ingår box, strö, hö/ensilage, stora hagar.
Där vi stod ingick box, strö och havre, stor hage. Det var kollektivt, 5 pass om dagen. Vi betalade 1200..
en släckting till mig betalar 3000...tycker jag ialf låter rimligt men är ingen hästmänniska själv för fem öre så vet inte vad det annars brukar kosta.
3000kr i månaden??!! Jösses, det måste väl vara ganska dyrt? Beror nog på var i landet man bor också. Kan tänka mej att runt storstäder är det ett annat pris. Skriv gärna om ni bor på landet eller nära någon stad.
Vo bor på landet och är kompis med ägaren :P ett litet stall, 5 hästar.
Jag har islandshästar och står i ett underbart (men ganska 'slitet') stall.
Har fullskötsel (dvs mockning, foder, in-utsläpp ingår) och betalar för unghäst på lösdrift 800+moms per månad.
För mina två ridhästar som står uppstallade betalar jag 1200+moms/häst.
Bor i en liten stad men i ett populärt område (södra Skåne) och kör ca 2 mil enkel resa för att komma till stallet. Finns en hel del stall närmare, men det här stället har stora marker, trevliga människor och hästarna verkar lyckliga. :)
Jag stog i ett stall där det ingick: box, strö, ensilge samt utsläpp på vardagarna. Betalade 1850kr för det.
Sen fick vi i stallet dela på insläpp samt kvällsfodringen (ingen lunch pga fri tillgång på ensilage i hagen).
I det stallet jag stå nu är kallhyran 900kr + moms och då ingår utsläpp och alla fodringar men alla tar in själv.
Sen får man betala 2kr/kg för ensilage + moms. Sen kan man även köpa till mocking, intag, täckesbyte, strö m.m.
Tror hon tar 3000kr + moms om man vill ha fullsevis. Och då ingår hö, strö, havre, intag m.m. Allt blir fixat.
Dock är det en vän som hyr gården och gäger halva min ponny, så betalar inget för boxplatsen samt det läggs inte på någon moms.
beror ju mycket på om stallet är frächt, ingår inga extra tjänster som ut/insläpp, mockning eller att du lägger på täcke och så? Finns det spolspilta, har hästarna vattenkoppar som inte fryser på vintern? Sen spelar det ju roll hur det ser ut runt om kring, om det finns ridbana, om den är upplyst och bra ridvägar osv...
Kör med bra och analyserat foder och spån som strö.
Sen om det är tänkt att de som hyr in sig i stallet ska hjälpa till att se efter hagar och sånt får man ju dra ner lite istället, väldigt svårt att säga pris.
Men allt från 1000-3000 kr tycer jag är rimmligt beroende på vad man erbjuder för tjänster och hur det ser ut...
Jag tar 2000 kr i månaden å då ingår allt, maten är dyr och jag jobbar inte gratis! Förstår inte varför vissa hästägare inte anser att man ska få betalt för att man har ansvaret för deras djur, samt ser till att de får mat och vatten!
jag betalar 2300 dåå ingår fodring 4 gr om dagen, in och ut alla vardagar. Hösilage, strö, havre och betfor. Små hagar, paddock och ridhus. Ligger 3 mil utanför mellanstor stad nära göteborg.
oj känns som min släckting är lite lurad med sina 3000, är ju dessutom 2mil från en småstad.