• Missyou01

Inga spermier i labb "spermietestet"

Jag och min sambo har försökt att bli gravida under snart 2års tid, och har sökt hjälp. Jag har varit och lämnat blodprover och alla prover ser bra ut, men min sambo har lämnat både blodprv (såg bra ut) och spermaprov som visade att det inte fanns några spermier alls i utlösningen. Läkaren sa att det måste vara något stopp i ledarna av någon oförklarig anledning så att inte spermierna kan ta sig ut, så chansen för att vi ska få barn utan hjälp är i princip 0.
    Nu väntar vi på en remiss till gynekologen som ska ta det vidare... 
    Är det någon som har gått igenom något liknande/ haft samma problem?? Vad har varit nästa steg för er?

Tacksam för svar  

• Svar på tråden Inga spermier i labb "spermietestet"
  • Humsebumsen

Hej, jag har inte varit med om dett men hört att de kan kolla testiklarna genom att "hämta" spermier därifrån. Men som sagt...det har jag bara hört...lycka till!

• Lulis7

Hej! Vi råkade ut för samma sak för ett par år sedan. Min sambo fick genomgå en testikelbiopsi och då hittade de spermier. Tror att det är ganska vanligt att man hittar spermier vid en biopsi. Även om det bara skulle finnas ett fåtal spermier så finns det goda möjligheter att bli gravid med IVF/ICSI. Det innebär att man genomgår en IVF där de befruktar äggen genom att spruta in en spermie i varje ägg. Vi har genomgått 5 ICSI och nu är jag gravid i v 12. Lycka till!

• wioliv

Hej!
    Vi fick samma svar som er i april i år, min sambo hade 0 spermier i provet. Han gjorde en TESA/PESA operation och inte heller där fanns något att hämta. Vi hade inte tänkt så mycket på operationen, för läkarna sa att det var 85% chans att det finns friska spermier att plocka från testiklarna. Men tyvärr inte för oss. Vi var bland de där resternade 15% då tydligen. Vår värld försvann under våra fötter och livet rasade ihop.
    Nu har det gott 4,5 mån och vi börjar sakteliga se ljuspunkter i livet igen. Vi funderar skarpt på att åka till Danmark för spermiedonation av en anonym donator. Jag hoppas att vi redan vågar försöka i vinter. Inte för att skrämma er, men skulle operationen inte gå som ni förväntar er så finns det hopp till att bli en familj. Även om det känns väldigt låångt bort i början.

Hoppas att operationen går bra!!
    Hör gärna av dig med frågor om du vill!
    Kram Sanna

• LillaRäven

Vi är i samma sist, min man hade 0 spermier i båda proven. Just nu går vi och väntar på att få reda på blodproven, vi har fått tillbaks att hormonproven som såg bra ut, men hur kromosom provet ser ut får vi reda på den 26/10. Känns som en evighet....
    Min man opererades som 2 åring för enkelsidig kryptochism, så jag hoppas på att det blev någon slags blockering vid operationen så att spermierna inte kommer ut. För då är chansen stor att hitta spermier vid en biopsi. 

En fråga, om min man skulle ha en kromosomavvikelse, hur stor är chansen att vi skulle kunna få en biologiskt barn?

Tacksam för svar. 

Svar på tråden Inga spermier i labb "spermietestet"