• litensol

Hur tidigt började ni packa innan flytt?

Jag har börjat packa 4 månader innan planerad flytt. Dvs innan vi sagt upp lägenheten.
    När började ni packa? 

• Svar på tråden Hur tidigt började ni packa innan flytt?
  • Ma Baker

Jag började ungefär lika tidigt jag! Packade ner sådant som ändå inte skulle behövas, slänga gammal skit som ändå inte används osv. Ganska skönt att börja i tid så man slipper stressa med det i sista sekund, då kan man passa på att rensa också.

• Cia o krabaten

Inför lägenhetsvisningen packade jag en hel del och rensade ut förråd mm, ca 2-3mån före alltså.

• Pumpkin

Vi har packat typ tre lådor och får tillträde till vår nya lägenhet på måndag. Men vi har en månad med dubbelt boende, så vi packar och flyttar lite grejer då och då.

• Spexig

Å, jag är så kluven där! Visst är det skönt att få undan så mycket som möjligt i god tid, men samtidigt har man inget hem från det att man börjar packa till dess att man fått upp ALLT och det är jobbigt, tyckler jag.

När vi flyttade hit började jag packa ner extrarummet 2-3 mån innan flytten, men lät resten av lägenheten vara oförändrad så länge som möjligt.

• Nyfiken gul

beror väl på hur mycket man har att packa - dvs hur många kvadrat som ska packas ihop.

Min svärmor har nyss flyttat från ett hus på 170 kvadrat och hon började packa redan i vintras och ändå fick hon stå och panik-packa dagen innan flyttfirman kom , man har alltid mer saker än man tror....

När jag flyttade ifrån stockholm hade jag en lägenhet på 60 kvadrat och jag packade ihop hela lägenheten på ca 3 veckor, då hade jag bara min uppsägningstid att packa ihop på - dvs 3 månader. Men eftersom jag också jobbade och var ensamstående med barn så var jag istället effektiv och packade ihop allt på några veckor.  Sista dagarna sov vi på soffan med filt och kudde.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • litensol

Vi har ett rum "över", så där har jag all packning. Så behöver inte vara bland alla kartonger. märker dessutom bra, så om något skulle behövas är det lätt att hitta. Men packar ju självklart bara sånt som inte används så ofta.

Tänkte börja packa ner vinterkläder, men då kom jag på att det är ju försjutton vinter då. Ska även passa på att sälja lite saker innan flytt, så man slipper släpa med sånna saker. Tycker bara det är skönt å få bort lite saker, å passa på å slänga lite med. 

• knäppisen

Oj så tidigt, vi packade fre-sön, flyttgubbarna kom på måndagen. Flyttade från 134 kvm, två uteplatser, två förråd.

• Lisa75

Det beror ju helt på hur mycket grejer man har. 
    Det som brukar ta längst tid att packa är köket.

Jag har oftast börjat packa ca 3 veckor innan flytt.  Men då har jag också rensat och gått igenom alla saker samtidigt som jag packat, vilket har gjort att det tagit mer tid. 

Nu har vi rensat så mycket att vi skulle kunna packa allt på en dag. Men jag skulle nog ändå börja 2 veckor innan för att kunna ta det lugnt och packa pö om pö.

3-4 månader innan skulle jag aldrig börja packa. Om det inte var pga försäljning och home staging, förstås. Då måste man ju ofta röja en del.

• Cia o krabaten
    Spexig skrev 2011-07-29 10:18:38 följande:
    Å, jag är så kluven där! Visst är det skönt att få undan så mycket som möjligt i god tid, men samtidigt har man inget hem från det att man börjar packa till dess att man fått upp ALLT och det är jobbigt, tyckler jag.

När vi flyttade hit började jag packa ner extrarummet 2-3 mån innan flytten, men lät resten av lägenheten vara oförändrad så länge som möjligt.
    Fast det finns ju oftast massor av saker som inte påverkar just det man bor i?
    Förråd och kläder i fel säsong och porslin som inte används så ofta osv.
    Det sista där vi bor i och så packade jag sista 1-2v. Men bra mycket kunde skalas ner inför visningen tex. 
  • Xandie

Vi började packa på allvar ca 4 månader innan flytt, dock hade vi fotat lgh för försäljning ett drygt år innan vi verkligen sålde så en del packades redan då, eller rensades ut och slängdes.

• principessan

Flyttar i morgon... Packade lite lådor i onsdags typ 12 kanske... Idag när vi lämnar barnen vid lunch packar vi resten. Det går sjukt snabbt om man får vara ifred och ingen som packar upp

• bebinsmamma

Vi bor på 40kvm nu så vi har inte så mycket "onödiga" saker. Men trångt är det eftersom vi inte hann flytta innan lillan kom, bebissaker överallt :)
    Flyttar till större om två och en halv vecka, förrådet är rensat och klart och sakerna vi röjde innan visningen är nerpackade. Har tänkt börja packa ner kläder och allt som inte används i köket nästa vecka, sen allt vi använder under helgen innan flytt. Flyttgubbarna kommer den 16e.

• Spexig
    Cia o krabaten skrev 2011-07-29 10:34:03 följande:
    Fast det finns ju oftast massor av saker som inte påverkar just det man bor i?
    Förråd och kläder i fel säsong och porslin som inte används så ofta osv.
    Det sista där vi bor i och så packade jag sista 1-2v. Men bra mycket kunde skalas ner inför visningen tex. 
    Jo, men man måste ju ställa lådorna nånstans o medan man trampar runt dem påminns man hela tiden om flytten.
Svar på tråden Hur tidigt började ni packa innan flytt?