• sweetiise

Kidzofix - erfarenhet någon?

Jag är mycket nyfiken på Axkids Kidzofix stol och undrar om någon som har en sådan vill dela med sig lite av sina erfarenheter. Lätt att montera? Känns den stabil? Sitter barnet bra? Har du den bakåtvänd i framsätet eller i baksätet? Är du nöjd?  mfl ....  Berätta!

• Svar på tråden Kidzofix - erfarenhet någon?
  • Lizzie 83

Vi testade den i affären men vår dotter satt inte så bra i den pga att bälterna var för breda. De kom inte ner tillräckligt långt och skar liksom in i sidan på halsen på henne. Vi fick heller inte riktigt så bra lutning på den i bilen vilket gjorde att hon tippade framåt med huvudet, fast det beror ju på vilken bil man har. Dottern var då 7 månader, men jag tror att den hade passat mycket bättre när hon blivit lite äldre. Det blev en Maxi Cosi Mobi för oss i stället. 

• sweetiise

Tack för ditt svar! Ok ja för min dotters del så blir det aktuellt först vid ca 2½ år då bebisen som nu är på jäsning växt ur sitt babyskydd och kommer att ta över hennes nuvarande stol. Bor i en liten stad där det inte finns så  bra möjlighet att testa stolar :(  När man läser om dem, nu lutar det iof sig mer åt kidzone för jag har inte isofix i bilen, så verkar de jtättebra ju!

• Natasha76

Jag var just till Säkerhetsbutiken och mina döttrar 1 år och 4 månader samt 4 år provsatt stolen. Mycket bra stol. Fyraåringen är 105,5 cm lång och skulle kunna använda den länge ännu innan axelremmarna kommer för lågt ner och huvudstödet blir för lågt ner. Den verkade större än Multi-tech, men så får man också bältena på exakt rätt ställe med Kidzofix. Den gick att luta i olika lutningar och det var inte bara "till syns" utan det var skillnad på de olika lägena också. Stolen verkade på alla sätt bekväm. Bältena var ungefär som i Multi-tech.

Man kan ha den med isofix till 18 kg och sen ändå fortsätta använda den bakåtvänt med bälten till 25 kg,

• sweetiise

Natasha76, då var det Kidzone du testade va? För som jag har förstått det så är det den som har olika lägen, inte Kidzofixen. Eller har jag fel? När jag skrev trådtiteln hade jag inte kollat på Kidzonene än, men det verkar ju smartare med en sån om man ändå inte har isofix i sin bil. Vad tror du? Ska du köpa den?

• Natasha76
    sweetiise skrev 2011-07-29 13:42:58 följande:
    Natasha76, då var det Kidzone du testade va? För som jag har förstått det så är det den som har olika lägen, inte Kidzofixen. Eller har jag fel? När jag skrev trådtiteln hade jag inte kollat på Kidzonene än, men det verkar ju smartare med en sån om man ändå inte har isofix i sin bil. Vad tror du? Ska du köpa den?
    Det var Kidzofix jag såg på. Den gick att luta. Jag har förstått att stolarna är helt likadana förutom att isofixfästena fattas på Kidzone och Kidzone därför är litet billigare. Jag vill nog ha en Kidzofix, jo :)
  • sweetiise

Ok, ja det verkar ju troligt det kostar väl lite mer med isofixpå. Vad kostade den där du kollade?

• mia567

Puttar upp den här tråden och kollar om det är någon mer som hunnit testa den?

• Natasha76

Nu har vi testat både Kidzofix och Kidzone hemma i vår bil. Vi har haft dom ett par veckor.

Plus: när monterad uppe på sätet är de kompakta, lika som Hi-way. Min man kan sitta bekvämt framför Kidzone-stolen när han kör. Då har vi monterat den så högt uppe som det är möjligt. Jag behöver litet mindre utrymme och därför har vi monterat Kidzofixen (med bälten) litet längre ut för storasyster som är 105 cm lång och litet på fyra år.

Kidzofixen och Kidzone-stolarna är helt lika bra i användning. Vi tänker inte använda isofixen på Kidzofixen. Eftersom stolen då kommer mycket längre ut på sätet och det blir trångt för mig då jag vill sitta framme. Men om jag valde att sätta en andra bilbarnstol framme skulle vi förstås kunna ha den fästad med isofix. Jag bara tycker bältena fungerar så jättebra. Det är lätt att sätta fast stolarna med bältet och klämmorna hamnar inte för nära bilens bältesspännen som det har hänt med Multi-tech för oss på många platser i olika bilar. Bältet går en litet längre väg och litet högre upp än i Multi-tech och därför slipper man det problemet. Vi har förstås inte testat någon annan bil än vår Touran, men i den kan vi inte använda Multi-tech annat än på en plats och också där är det svårt att spänna bältet. Så Kidzone och Kidzofix vinner där klart.

Lutningarna kan ändras rätt så mycket. Men vi har använt minsta lutningen. Det räcker helt bra i vår bil. Och då tar dom ju mindre plats också. Lutningen måste ändras före man trär bilbältet i stolen, men om man använder isofix kan man nog ändra lutningen under färd. Förutsatt att inte förarsätets ryggstöd tar emot, ni förstår hur jag menar.

Kidzofixen har ett automatiskt spännsystem för underförankringsremmarna. Det är en helt ok finess ifall man flyttar stolen ofta eller är svag i armarna och har svårt att spänna remmarna själv. Annars är det kanske onödigt. För det gick jättelätt att spänna remmarna i Kidzone också, fast det var vanliga remmar. Angående Kidzofixen ska man komma ihåg att ha ögglorna (följer med) så lågt nere nära golvet som möjligt för att det ska finnas rätt avstånd för underförankringsremmarna att spännas. Om ögglorna är för högt uppe är remmarna i sitt spändaste läge men ändå lösa.

Det som jag tycker om i Kidzofixen och som inte finns i Kidzone-stolen är att det är lättare att få stödbenet låst i rätt position. Kidzofixen har något slags automatiskt klick-system där också. Och det är bra. Med Kidzone-stolen är det ungefär som på britaxstolarna. Vilket också är helt ok, men kräver ibland två armar och en fot av den som monterar (så är det på alla stolar med sånt ben). Det går alltså smidigare på Kidzofixen. Tummen upp för det!

Axkids stora nyhet är sättet som man spänner internselen på. Det har både plus och minus. Plus är att det inte är någon skillnad vilken stol jag sätter mina två barn i. Båda kan använda samma stol utan att jag måste trä om remmar och sånt. (De är 1,5 respektive 4 år). Remmarna spänns automatiskt och nackstödet kommer automatiskt ner på rätt höjd när man drar i remmen mellan knäna.

Nackdelen är att man måste rycka litet hårdare för att förlänga remmarna för att systemet ska veta skillnaden mellan att "nu vill jag dra ner nackstödet och spänna fast remmen" eller "nu vill jag mata ut mera rem". Nackstödet är ju rörligt så när man drar i selen (och har löst upp den på knappen som är mellan knäna) far det först ner en bit men sen om jag drar hårdare lossar istället remmarna och jag får ut mera längd på dem. Hoppas ni fattar hur jag menar. Ibland kan det haka upp sig litet så att jag måste göra om det från början en gång till.

Nu när jag har använt stolarna en tid har jag kommit på bästa sättet att sätta i och ur barnen. Man löser på remmarna innan man knäpper upp röda knäppet. Sen när jag knäpper upp knäppet åker nackstödet upp men remmarna är långa så de spänns inte bak mot ryggstödet. Innan jag kom på det här kändes det svårt att få ut lillasyster ur stolen för hon hade naturligtvis korta remmar och när jag knäppte upp röda knappen for nackstödet och remmarna upp utan att förlängas och hon spändes fast. Men när jag vet det här är det problemet ur världen. Jag var bara ovan med stolarna och öppnade dem på samma sätt som man öppnar en stol med vanliga remmar. Den som köper en sån här stol som första stol skulle kanske inte ens tänka på saken.

Andra problemet var att man i en bil lätt drar remmen mellan knäna litet åt sidan och då kan den fastna. Det har hänt på lillsysters stol men inte på Kidzofixen. Varför vet jag inte. Kanske för att det var min man som drog i remmarna på hennes sida och han inte riktigt fattade hur man skulle göra och så blev spännremmen litet böjd i kanten på ett visst ställe och fastnar sen lättare? Numera vet vi båda att man ska dra remmen rakt mot bilens ryggstöd och inte snett mot sig själv.

Nackstödet är bekvämt. Det är inte lika stadigt som i Multi-tech, men huvudsaken är att det är bekvämt. Trycker inte fram huvudet.

Ryggen är lång. Stora flickan har långt kvar innan hon vuxit ur stolen. Den är nog större än Multi-techen, skulle jag tro.

Storasyster har klagat på ont i baken när vi åkt över 10 mil. Jag vet inte om det var något hon hittade på just då eller om det var verkligt. Men vi resonerade så att vi kan sätta en liten tunn dyna under om det behövs.

Stolen är också tung, Kidzone litet lättare. Så det var faktiskt lättare att fästa med bälten än med isofix.

Så, vad är mitt slutomdöme?

Många plus, ett minus och en irriterande sak. Plus: lång användningstid (vilket är ett superplus!!!), praktisk för flerbarnsfamiljer, tar litet plats, lätt att sätta fast, långt och bra stödben, bra lutning, bra nackstöd, snygg stol. Minus: tung att lyfta. Irriterande: att bältet mellan knäna som man spänner selen med fastnar på ena stolen. En gång i början trodde min man att den var i rätt läge för minsta flickan, men selen hade fastnat högt uppe på storflicksnivå. Man måste med andra ord känna till stolen för att spänna selen. Tänk om den hakar upp sig när farmor ska köra? Nu är detta inte längre något problem för oss, vi vet att man ibland måste lösa på remmarna en gång till och börja om och det tar tre sekunder. Men det är något man måste komma ihåg att säga åt t.ex. farmor.

Jag tycker om stolarna och är glada att vi har dom.

• sweetiise

Oj vad mycket information! Tack snälla! Har du någon bild?

Svar på tråden Kidzofix - erfarenhet någon?