• Lyckobebisen

Stungen av stor geting

Hej!

Det handlar ju inte om mitt husdjur kan jag säga.. men jag blev iaf stungen av en geting (måste det vara) i ryggen. Den var enorm. Lika lång som mitt lillfinger (minst).

Har blivit stungen i magen en gång för flera år sen och klart så gjorde det lite ont men inte i närheten av såhär ont. Det kändes som någon stack in någon rakt i min rygg.

Det har nu gått 3 timmar sen jag blev stungen och jag har ett väldigt "fint" stick. Är inte röd och svullen men det gör så fruktansvärt ont fortfarande. Det strålar in i, känns ungefär som till mitten av min kropp. Sticket är på höger sida, ungefär i mitten av skulderbladet.

Har ni något tips på något man kan ha hemma för att minska smärtan lite?

(kan tillägga att jag inte är så mesig vad det gäller att ha ont i vanliga fall)

BF 8 Mars 2012
  • Svar på tråden Stungen av stor geting
  • Sweet life

Men alsolsprit eller treo upplöst i vatten och badda på, salubrin ska också funka sägs det...

• Katja77

Rabarber! Gnugga mot sticket, det försvinner då!

• Lyckobebisen

Socker la vi på direkt.. Ska se om vi har så jag kan testa det andra! :)
    Förra gången jag vart stungen så gjorde det ont en liten stund.. nu är det liksom över tre timmar.. börjar ju kännas löjligt.

BF 8 Mars 2012
  • Sweet life
    Lyckobebisen skrev 2011-07-28 18:37:43 följande:
    Socker la vi på direkt.. Ska se om vi har så jag kan testa det andra! :)
    Förra gången jag vart stungen så gjorde det ont en liten stund.. nu är det liksom över tre timmar.. börjar ju kännas löjligt.
    Lyckades väl träffa en nerv precis... Så länge du inte sväller upp eller känner dig allmänt påverkad är det nog ingen fara..
  • vap

Är du säker på att det inte var en bålgeting eller annat otyg. En geting är rena söndagsturen jämförbart med kusinerna bålgetingarna.

• Den allsmäktige

Du aka ta en Alvedon, blöta den och gnussa mot sticket.

• 3 barns mamma84

Ts hur har det gått ? har det blivit bättre ?

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Lyckobebisen

Hejhej! Tack för alla tips. Vi körde med socker och sen la vi på lite hydrokortison. Jag hade fruktansvärt ont i ungefär sex timmar sen lite ont resten av natten men sen var det helt borta. Men usch, det var verkligen ingen höjdare, så nu har jag fåttt lite geting ångest, men bara lite

BF 8 Mars 2012
  • 3 barns mamma84
    Lyckobebisen skrev 2011-08-03 12:54:24 följande:
    Hejhej! Tack för alla tips. Vi körde med socker och sen la vi på lite hydrokortison. Jag hade fruktansvärt ont i ungefär sex timmar sen lite ont resten av natten men sen var det helt borta. Men usch, det var verkligen ingen höjdare, så nu har jag fåttt lite geting ångest, men bara lite
    Kan förstå att du håller dig borta för dom j*vlarna haha det skulle jag med ha gjort.
    Skönt att det är bättre nu. 
  • 3 barns mamma84

Ts
    Här är det ingen geting precis men en mygga som gjort att jag har ont öm mkt rött och värker hela min arm.
    Mygbettet fick jag för 2 dagar sen och igår kom var ut och idag ser den ut såhär !
    Öm och har så det verker som in i helvette !!
    Ska till läkaren idag och se vad dom säger.
    Det är ca 4-5 cm runt     

• 3 barns mamma84

• Lyckobebisen

Usch, ser ut som du fått en allergisk reaktion. Har du fått mycket myggbett?
    Jag är väldigt tålig i kroppen så att jag inte är allergisk och reagerar väldigt sällan på saker, både mat och bett, men en sommar fick jag så mycket myggbett att jag svullnade upp över benet just för att det blev för mycket ihop med att jag var väldigt stressad (trodde läkarna). Det gjorde ont och kliade och var ingen höjdare alls :(

Kan tillägga att jag inte tycker om några djur som är mindre än fåglar som flyger! Usch!

BF 8 Mars 2012
  • 3 barns mamma84
    Lyckobebisen skrev 2011-08-03 15:26:55 följande:
    Usch, ser ut som du fått en allergisk reaktion. Har du fått mycket myggbett?
    Jag är väldigt tålig i kroppen så att jag inte är allergisk och reagerar väldigt sällan på saker, både mat och bett, men en sommar fick jag så mycket myggbett att jag svullnade upp över benet just för att det blev för mycket ihop med att jag var väldigt stressad (trodde läkarna). Det gjorde ont och kliade och var ingen höjdare alls :(

Kan tillägga att jag inte tycker om några djur som är mindre än fåglar som flyger! Usch!
    Jag har fått många bett i mitt liv men att det blivit så har jag aldrig fått det har kliat men nu kliar det inte längre utan gör piss ont och värker i hela armen känns som om det sprider sig av smärta och ska ta panodil och hoppas det går över.
    Det är varmt och ömt och värker. 
  • 3 barns mamma84

Hahaha som här då alla stora gjur utan krokodil hajar och lejon och tigrar och vildsvin och rävar och hundar som är kamphundar ..
    Sen gillar jag inte spindlar ormar mygg inte nu längre och inte små äkliga insäkter .. 

Svar på tråden Stungen av stor geting