• hufo

Allergi och eksem.

Hejsan!
    Jag och min sambo planerar tillökning och då jag är allergisk mot väldigt mycket undrar jag om det finns något jag kan göra för att barnet inte ska få det? De jag är allergisk mot är bla pollen, gräs, björk, vissa pälsdjur, färgämnen och nötter. Jag har även eksem som jag haft sen jag föddes, så kallat böjveckseksem, hur vanligt är det att barnet får det om ena föräldern har det?

Men vänliga hälsningar Hufo 

• Svar på tråden Allergi och eksem.
  • Allergiexperten

Hej! Det är många faktorer som har betydelse för utvecklingen av allergi. Risken att utveckla allergi finns hos oss alla. Större risk om någon av föräldrarna är allergisk. Procentuellt kan man säga att det finns ca 10 % risk för att utveckla allergi om ingen av föräldrarna har allergi, om ena föräldern har allergi ökar risken till ca 25%.
    Om du haft eksem sedan du föddes behöver inte betyda att ditt barn också får det. Observera att det endast risken att utveckla allergi som jag beskriver, chansen är alltså större att ditt kommande barn inte alls utvecklar allergi.
    Vad du själv kan göra är att inte skaffa pälsdjur eftersom du är allergisk mot dessa och inte röka.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Allergi och eksem.