Nu är detta en gammal tråd men jag skriver i den ändå för jag misstänker att fler, lixom jag, snubblar in på denna när man googlar.
Något jag lärde mig från barn 1 är att ju senare du lägger ditt barn desto idigare vaknar den.
Att lägga barnet sent i hopp om att den ska sova längre är bullcrap för mig.
Att däremot lägga sina barn tidigare gör susen :D
Jag lägger barn 1 ( 4 år) kl. 18,00 och då läser vi bok och myser i sängen lite med sång och så somnas det runt 18,30 och sover nonstopp till 07,00 ish. När barn 1 var bebis så la jag vid 22 och trodde yey nu sover vi till 08 iaf.. sicken blås! X vaknade flera ggr /natt och gick upp kl.5 -.-
Så jag började med kvällsrutiner så som ingen elektronik, dämpad belysning, dämpad lek ja dämpad allt. bad eller avtvättning, smörja (torr unge) blöja och pyjamas. Hade alltid på en avslappningsskiva med havsljud och lugn musik på när vi började med smörjning osv för att markera att nu e det sovdax.
Detta tog jag med mig till barn 2 och sen Y var 1 månad så började jag med detta och det lönar sig! Nu när Y är 4 månader så är det läggdax vid 18 vilket gör att eventuella bad görs 17,30. 18,00 är det smörjning (en till torris ) pyjamas och amning. Musiken på och Y sover som en död till 23 då vi ammar lite till och sen vaknas det igen runt 02,30/03,00 för mer amning och sen en slurk till runt 04,30/05,00 och så går vi upp runt 07/08. Y hamnar i sängen med mig där runt 04,30/05,00 för det sovs så oroligt däremelllan. Att Y hamnade i egen säng ( jag ville egentligen inte) var att Y var förkyld och då la jag en kydde under madrassen i babysängen för att höja huvudet och Y sov så bra så Y hamnade där per automatik efter det..
Så tipps: lägg dem inte för sent, amning när det behövs ( kan alltid testa pilla in napp om det gått kort tid sen senaste amning) och varva ned.. de små känner av er så väl och blir påverkade. men gör inte en höna av en fjäder. om barnet följer sina kurvor, är en glad filur och äter så skulle jag sluta leta efter den perfekta metoden. ta det som det kommer. När jag slutade nojja över barn 1s sömn så sov X som en död sen och innan dess styrde jag så mycket så inge fick sova och jag blev sjukskriven i 6 månader pga utmattning ;)