• wilma123

Litauen

Efter en otroligt lång och dryg väntan har vi äntligen fått vårt medgivande, och efter diskussion med BFA kommit överens om att Litauen är ett bra land för oss. Vi vill adoptera syskonpar, och kommer nu att påbörja vår ansökan och insamling av de dokument som krävs för att komma vidare. Skulle vara roligt att få kontakt med fler som har eller ska adoptera, särskilt då från Litauen, och även gärna med andra som har adopterat syskonpar, för att dela erfarenheter och funderingar.
    Hör gärna av er! 

• Svar på tråden Litauen
  • JAG är BÄST

Jag vill säga grattis till medgivandet (nu har vi dock adopterat från Polen). Jag önskar er alla lycka i denna resa å VAR STARK  eran relation för det är A å Ö i det hela)......

• wilma123

Tack! Jag förstår verkligen hur hela adoptionsprocessen kan tära på ett förhållande - inte nog med att man ska försöka hantera barnlöshet, förlust efter missfall, mm, hela processen kan ju dessutom vara fruktansvärt tålamodsprövande och svår på alla sätt, vilket vi redan tydligt märkt även om vi fortfarande ändå är bara i början av vår resa. Jag är i alla fall fruktansvärt glad att jag och min man hela tiden har varit överens om att adoptera, och att det var ett naturligt val för oss. Mötte andra par under föräldrautbildningen som inte var lika överens och det är ju ytterligare en svårighet att hantera.
    Tråkigt bara att kommunen (i vårt fall åtminstone) gjorde att det tog så lång tid att få ett medgivande - vi var nära att ge upp flera gånger. Är det tex ok att avboka ett hembesök 4 ggr, och att boka in en ny tid först två månader senare, utan förklaring?  
    Grattis till er adoption från Polen! Polen var ett starkt alternativ för oss också, men tydligen är där längre köer för tillfället, därför tyckte BFA att Litauen just nu är ett mer lämpligt alternativ. 

• cajsas

Hej  Vad roligt att ni vill adoptera syskon från Litauen. Vi kom hem med vårt syskon par från Litauen i mitten på Juni.  

• wilma123

Skulle vara jättespännande att höra lite från dig, cajsas, angående dina erfarenheter. Hur gamlar är barnen? Hur snabbt gick det för er att få barnbesked? Hur fungerade hela processen, i Sverige och litauen - flöt det på bra med fina kontakter och hjälp, eller strulade det på vägen med mycket väntan? Hur fungerar det nu när ni är hemma med barnen? Kommer barnen från samma barnhem? Hur går det med anknytning, språk, mm? Så många frågor! Skulle vara jättespännande att få ta del av era adoptionserfarenheter! Stort lycka till!

• Kitten

Vi vill adoptera en pojke från Litauen som vi har träffat på ett barnhem där, vi väntar på att få påbörja vår medgivandeutredning efter 3 månades väntan, förhoppningsvis i aug.

• wilma123

Hej Kitten, vad spännande - lycka till! Hur kommer det sig att ni besökte barnhemmet i Litauen? Var det med adoption i tankarna, eller väcktes de tankarna efter det att ni varit där? Hur upplevde ni barnhemmet? Verkade barnen få det de behöver? Man har ju hört så mycket om att barnen blir så sena i sin utveckling, både fysiskt och psykiskt, då de inte får den uppmärksamhet de behöver eftersom barnhemmen inte har kapacitet för det. Samtidigt hör man hur mycket bättre barnhemmen har blivit de senaste åren. Lycka till med er medgivandeutredning! Hoppas att er kommun är mer effektiv än vår... Stå på er i annat fall!

• Binta

Hej jmandersson.

Vad roligt att ni funderar på Litauen. Även jag och min man lutar åt Litauen efter att även ha funderat på Bulgarien. Vad vet ni om åldern på barnen från Litauen?
    /Binta

• Kitten

Hej igen!

bra att det fortsätter den här tråden, jag vet att det finns flera som har a dopterat från Litauen, men jag vet inte om de finns med här.

Jag har bara sett 1 barnhem i Litauen, och det är också det som är bäst eftersom de sponsras av en svensk stiftelse.

Där har barnen det jätte bra, de är verkligen måna om barnen och ger dem både tid och kärlek.

Som jag fattar det som så adopteras det ganska många syskonpar från Litauen och då är ju barnen inte nyfödda, men jag såg när jag var i Litauen i helgen att det finns många nyfödda barn men då har de downs syndrom eller någon annan slags handikapp.  en del blir ju lämnade direkt på BB.

• wilma123

Hej Binta,
    Vi håller just nu på att ansöka om två barn, 2 resp 4 år. Enligt BFA är det ovanligt att barnen är yngre än 2 när de adopteras internationellt. Eftersom vi ska adoptera ett syskonpar så var det just åldern 2-4 som vi räknat med.
    Hur långt har ni kommit i processen?

Kitten, det känns tryggt att höra att det finns bra barnhem. Tror dock att standarden kan variera en hel del, även om det generellt har blivit betydligt bättre de senaste åren.
    Känns så sorgligt att de stackars barnen lämnas, men man kan ju bara hoppas att de får komma till ett nytt hem så snart som möjligt och får en riktig nystart.

• Jezzi72

Hej!

Vi har adopterat en kille från Litauen. Vi kom hem i slutet av juni och han fyllde fyra i september.

Skicka gärna msg om du vill veta mer :) Jag ska försöka svara så gott jag kan..

Har dock bara positiva erfarenheter från vår vistelsetid i Litauen, barnhemmet med mera. För att inte tala om det underbara kontaktpersonen BFA har i landet.

/Jezzi

• Annwika

Vi skulle adoptera från Litauen med det bidde Polen i stället... så kan det vara i livet!
    Hoppas allt går bra för er! Vet ju lite om turerna och hur tufft det kan vara att vänta på besked etc.

Lycka till!

• Binta

Vad spännande med syskon!

Vi väljer just nu mellan Litauen eller Bulgarien men lutar åt Litauen. Pratade med BFA idag och har nu massa frågor i huvudet kring den där SN-listan som verkar vara vårt bästa alternativ... Är det via den ni söker eller via reg. hos myndigheterna? Vi vet inte riktigt varför vi lutar åt Litauen, bara en känsla både min man och jag har. I morgon ska vi lämna beslut om att vi vill fortsätta med Litauen och vi är då redo att påbörja insamlandet av alla papper för att skicka över. Så vi har inte kommit så långt än och är beredda på en lång väntan och mycket berg och dalbana...

• wilma123

Jezzi72: tack, vad roligt Skickar dit ett msg nån dag när det är mindre kaos här - lite nyfiken på dina erfarenheter!

binta: Vi söker via SN-listan. Är väldigt positivt överraskade hittills - knappt en månad efter det att våra handlingar gått iväg till Litauen fick vi namn och foton på de första två barn som vi fick erbjudande om att ansöka om, vilket är vad vi håller på med just nu. Givetvis kan vi komma att få avslag och det kan dröja länge än innan vi får barn, men vi hade ändå förväntat oss att det skulle ta ett år innan vi kom så här långt!
    Pappersinsamlandet är en historia för sig... Var väldigt noga med stämplar, stavning, etc, annars får ni bara göra om...
    Är du intresserad om att läsa mer om vår resa hittills så kan du kolla på www.offerdal.eu/jmblogg - skriver där en hel del om vår ansökan mm. Lycka till!

• Nican

Vi adopterar också från Litauen, träffade vår kille innan midsommar och väntar nu på domstolstid. 

Svar på tråden Litauen