• Niquilota

Permanent tand som kommer upp helt fel?

Hej! 

Min nästan 7-årige son var sist i klassen med att tappa sin första tand nu för några veckor. Inget att hetsa upp sig över, förstås, men för två dagar sedan kom han glatt och deklarerade att den nya tanden nu börja komma upp!

Jag blev så chockad när jag såg den att jag knappt kunde låta glad. Den sitter helt fel, för långt bak och helt snett, pekar nästan rakt fram istället för att vara i linje med de andra. Tanden bredvid är lös men det finns inget som trycker, så den borde inte hindras av något.

Är detta något som är vanligt och som kan rätta till sig? Jag förstår ju att om det inte gör det så får vi reglera det senare, men den sitter så galet och jag har aldrig hört talas om att det kunde bli så.

Så jag är bara en lite undrande mamma ... Tacksam för  svar!

Annika 

• Svar på tråden Permanent tand som kommer upp helt fel?
  • strojes

De permenenta tänderna kan komma upp lite tokigt innan alla är på plats men det brukar i de flesta fall rätta till sig eftersom fler tänder kommer upp. Men om du är fundersam ifall de är alldeles upp åt väggarna tokig så boka en tid hos tandläkaren som kan kika på hans tand.

• zygoma girl

Det är inte ovanligt att de nya tändern kommer lite kors och tvärs. Kanske rättar de till sig, kanske gör de det inte. I vilket fall kan man inte göra mycket åt dem nu.

Om den nya tanden, när den kommit upp lite till, ser ut att vilja bita utanför överkäkstanden (den nya permanenta  alltså) ska du kontakta tandläkare. Det kan nämligen gå att fixa till väldigt enkelt genom gummiband eller genom att bita på en träspatel - om det görs vid rätt tid och sparar mycket tandställningstid senare. Plus att man minskar risken att käkarnas tillväxtmönster förändras.

Men tills vidarer gäller bara att gilla läget. Och att borsta noga i alla skrymslen och vrår.

Svar på tråden Permanent tand som kommer upp helt fel?