• Hän01

    Orolig, min snart 4 månaders flicka är spänd, stel hela tiden!

    Jag vet inte om jag är orolig i onödan men vill höra mig för.
    Jag har ju en del runt omkring mig med småbarn, även i samma ålder som min dotter.
    Och de är inte alls så spända och stela som hon.
    Alla säger att hon är så stabil, men så ser inte jag och min sambo det. Hon spänner hela kroppen alltid!!
    Sitter hon i knät vill hon sitta rak i ryggen, om armarna hänger längst sidan så är de ändå helt spända, hela tiden, hon slappnar aldrig av!
    endast när hon får mat kan hon slappna av i min och min sambos famn. Och när hon sover. Men där imellan är hon super spänt, stel!

    Några i hennes ålder har verkligen börjat vända sig mycket från mage till rygg nu. De två gånger hon har gjort det så har hon liksom hävt sig rynt med armen, tänk er en rak planka som man puttar runt med en pinne underifrån, så gör hon, inte snurrar som de andra jag sett när de gör det. 

    Är orolig, aldrig varit med om att barn är så stela,

    Är det normalt? Någon annan som har det så med sin bebis? Och vad tänkte, gjorde ni om det?

    Hon är snart 4 månader.... 

  • Svar på tråden Orolig, min snart 4 månaders flicka är spänd, stel hela tiden!
  • LillaFlingan

    hon kanske spänner sig för att hålla balansen osv?
    hör med bvc lr eran familjeläkare om ni är så oroliga..?  

  • Hän01

    vi ska ta upp det nästa gång vi ska till bvc, om en vecka, men vill gärna höra om andra har träffat på, eller har barn själva som är så stela

  • Queen 11

    Min son var oxå lite så som du beskriver. Stod upp helt spänd när man hade honom i knät när han bara var några månader gammal. Alla andras bebisar satt ner som hösäckar (=  Är inget fel på honom vad vi vet. Han är nu över två år.  

  • mamma till tre busungar

    Min kompis barn  och två av mina tre barn var så. Den ena sutade med det och hon är frisk, likaså kompisens barn.

    Mitt andra barn har fortfarande stora problem med att han är spänd, även i sömn. Han har epilepsi och autism.

  • Queenie70

    Min var typ hård i kroppen från det han kom ut. Han har genomgående visat sig väldigt tidigt motoriskt hela tiden. Nåt fel på honom är det rakt inte.

  • Majmamma1984

    Hej TS! Hur har det gått för er? Känner igen mig i det du skriver och vi ska på utredning för vår dotter som också är rätt stel och spänner sig i bland.

  • Mira76

    Undrar också hur det har gått? Vår dotter som är 10 veckor är också stel i ryggen. Inte när hon sover eller ammar, men när man bär henne i famnen är ryggen stel och hon böjer sig ofta bakåt..

  • blivande3barnsmamna

    Hej Mira76!

    Har en 6 veckor gammal dotter som jag upplever känns som du beskriver att din dotter kändes. Nyfiken på om du fortfarande upplever henne så och om hon har utvecklats normalt i övrigt?

  • Mira76
    blivande3barnsmamna skrev 2015-01-27 16:38:29 följande:

    Hej Mira76!

    Har en 6 veckor gammal dotter som jag upplever känns som du beskriver att din dotter kändes. Nyfiken på om du fortfarande upplever henne så och om hon har utvecklats normalt i övrigt?


    Hej!

    Vår dotter är nu sju månader och helt normal..:) det stela försvann när hon kunde hålla huvudet själv.Ingen fara alltså! :)
  • blivande3barnsmamna

    Det var skönt att höra :)

Svar på tråden Orolig, min snart 4 månaders flicka är spänd, stel hela tiden!