• hervor

Vad tycker SD-anhängare om Anders Breivik?

Muslimer brukar ju ibland få frågan vad de tycker om islamistisk terrorism. Eftersom alla - enligt många samhällskritiker - bör behandlas lika, kontrar jag med att fråga SD-sympatisörer hur ni ser på Anders Breivik. Kan ni förstå hatet bakom hans gärningar, även om det inte ursäktar själva gärningen? Han ville ju bara "skydda" Norge från det mångkulturella samhället och islam?
    Är det inte lite "skönt" att några framtida potentiella Sosse-ledare har raderats från jordens yta, eftersom Vänstern/ mitten inte är tillräckligt invandringskritisk?

Nej, jag skriver inte detta för att spruta skit på SD. Men får islam och muslimer ständigt höra att de ska "stå till svars" för vad extremister tycker och vad terrorister gör, borde väl detsamma gälla nu? Och Anders Breivik var INTE nazist. Han var kristen, värdekonservativ nationalist och islamhatare. Dvs, hans åsikter skiljer sig inte nämnvärt från den genomsnittlige Sverigedemokratens. 

• Svar på tråden Vad tycker SD-anhängare om Anders Breivik?
  • butterflower

Han är vad jag vet inte SD ?

• hervor
    butterflower skrev 2011-07-24 15:20:49 följande:
    Han är vad jag vet inte SD ?
    Nej, men han har nästan exakt samma åsikter.
  • fisförnäm
    hervor skrev 2011-07-24 15:22:36 följande:
    Nej, SD kritiserar islam, Breivik muslimer. Så var det med den saken.
  • butterflower
    hervor skrev 2011-07-24 15:22:36 följande:
    Nästan?

MP och FP har också nästan samma åsikter. =)

Jag tycker faktiskt att jämförelsen är dålig. Även om jag tror att jag förstår vart du vill komma.
    Det är skillnad på att nästan ha samma politiska åsikter och att tillhöra samma religion.

• hervor
    fisförnäm skrev 2011-07-24 15:25:16 följande:
    Nej, SD kritiserar islam, Breivik muslimer. Så var det med den saken.
    Hur vet du det? Breivik kanske också bara är kritisk mot islam i största allmänhet? Och han är ju emot mångkulturalismen. Gjorde han inte en "god" gärning, i viss mån? Hur ställer sig SD-are till alla i partiet som resonerar som han? För de är MÅNGA, även om de flesta inte skulle ta till våld...
  • hervor
    butterflower skrev 2011-07-24 15:27:16 följande:
    Nästan?

MP och FP har också nästan samma åsikter. =)

Jag tycker faktiskt att jämförelsen är dålig. Även om jag tror att jag förstår vart du vill komma.
    Det är skillnad på att nästan ha samma politiska åsikter och att tillhöra samma religion.
    Varför då? Personer som har (nästan) samma åsikter, ligger ofta närmare varandra än personer som bara tillhör samma religion.
  • Tinnys

Jag tror att de resonerar precis som alla andra, att han är en galning som suttit alldeles för mycket vid datorn och blivit daltat av sin mamma. En socialt och mentalt störd individ som hotar demokratiska åsikter.

• fisförnäm
    hervor skrev 2011-07-24 15:33:02 följande:
    Hur vet du det? Breivik kanske också bara är kritisk mot islam i största allmänhet? Och han är ju emot mångkulturalismen. Gjorde han inte en "god" gärning, i viss mån? Hur ställer sig SD-are till alla i partiet som resonerar som han? För de är MÅNGA, även om de flesta inte skulle ta till våld...
    Okej, låt mig formulera mig så här istället: SD kritiserar ideologier, Breivik kritiserar människor (därav dödade han cirka 100 människor). Han var knappast en demokrat som SD är.
    Självklart tar jag, som sverigedemokrat, avstånd från gärningen fullt ut. Ärligt talat så blir jag förbannat provocerad av frågeställningen, men jag håller mig ifrån att välja mindre väl valda ord.
  • hervor
    fisförnäm skrev 2011-07-24 15:39:06 följande:
    Okej, låt mig formulera mig så här istället: SD kritiserar ideologier, Breivik kritiserar människor (därav dödade han cirka 100 människor). Han var knappast en demokrat som SD är.
    Självklart tar jag, som sverigedemokrat, avstånd från gärningen fullt ut. Ärligt talat så blir jag förbannat provocerad av frågeställningen, men jag håller mig ifrån att välja mindre väl valda ord.
    OK, självklart vill du som SD-anhängare inte ställas till svars för vad en extremist gör.

Men varför ska då muslimer ställas tillsvars för vad muslimska extremister gör? 
Svar på tråden Vad tycker SD-anhängare om Anders Breivik?