• Krake

Barn som älskar beröm...

Jag undrar lite om någon har liknande erfarenheter och hur ni resonerar.

Min son på ett år har sedan flera månader visat att han ääälskar att få beröm. Jag tycker det är ganske märkligt att en så liten förstår det, men det gör han. Han blir jättelycklig och stolt om någon säger att han är duktig.

Löjligt kanske, men jag är orolig över detta då jag känner igen mig själv i det. Jag har en prestationsinriktning som jag inte tycker är sund, och kan ha en tendens att "knarka" beröm.

Jag undrar om jag bör göra något för att se till att han inte blir likadan? 

Moster, inte monster.
  • Svar på tråden Barn som älskar beröm...
  • StilaM

Är det så att det är när han "får beröm" som han får mest kvalitativ uppmärksamhet?

• Sömnstörd

Är du säker på att det är som du tror?
    Har du tex prövat med en nonsensramsa i exakt samma tonfall? Tex Din lilla plåtburk i pyjamas som skorrar på tepartyt?

Så små barn är som katter och hundar, de lyssnar på tonfall och minspel.

Alla barn älskar beröm.

• Majakattan

De tolkar inte berömmet som vi vuxna gör utan suger till sig den positiva uppmärksamheten som berömmet automatiskt innebär. Sluta för guds skull inte att ge beröm av anledningar som inte finns där.

• Maluttan

sluta beröm och kommentera prestationer och bekräfta känslan istället

tex att han klättrar uppför en trappa kan du istället för att säga att han är duktig säga vad härligt att du klarade det! känner du dig stolt? det känns bra när man kan själv.

Bemöt känslorna inblandade istället för prestationen i sig.

Lycka till =)

• Lok

Man kan inte ge ett barn för mycket beröm och uppmuntran! Det är det som gör dem starka. När de då blir äldre VET de att de kan och är duktiga och behöver inte vara osäkra och törstande efter berömmet.. 

• StilaM
    Maluttan skrev 2011-07-24 11:55:33 följande:
    sluta beröm och kommentera prestationer och bekräfta känslan istället

tex att han klättrar uppför en trappa kan du istället för att säga att han är duktig säga vad härligt att du klarade det! känner du dig stolt? det känns bra när man kan själv.

Bemöt känslorna inblandade istället för prestationen i sig.

Lycka till =)
    Just så.
  • pluvdo

Sonen verkar bli jättenöjd och glad när man säger att han är duktig. Och när man säger att han är söt. Det stör inte mig. Ödmjukhet får han lära sig vid ett senare tillfälle, det är det ingen idé att försöka banka i honom vid ett års ålder.

• Sömnstörd
    Lok skrev 2011-07-24 11:55:52 följande:
    Man kan inte ge ett barn för mycket beröm och uppmuntran! Det är det som gör dem starka. När de då blir äldre VET de att de kan och är duktiga och behöver inte vara osäkra och törstande efter berömmet.. 
Svar på tråden Barn som älskar beröm...